
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، فرشاد عالی، در همایش «مدار امید» که صبح امروز با به مناسبت روز روابطعمومی، با حضور فعالان رسانهای و مسئولان روابطعمومی در ناحیه مقاومت بسیج سپاه بندرعباس، برگزار شد، با تأکید بر تغییرات اساسی در کارکرد رسانهها در عصر دیجیتال گفت: رسانه امروز دیگر صرفاً بازتابدهنده رویدادها نیست، بلکه نقشی اساسی در شکلگیری سبک زندگی، تفکر و هویت افراد ایفا میکند.
وی با اشاره به نتایج برخی تحقیقات افزود: ۶۴ درصد مخاطبان سبک زندگی خود را بر پایه رسانه تنظیم میکنند و ۲۷ درصد نوجوانان، ساعت خواب خود را تحت تأثیر فضای مجازی تغییر دادهاند. این یعنی رسانه از یک ابزار بازتابی به یک عامل اثرگذار در شکلگیری رفتار و باورها تبدیل شده است.
معاون روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از نگاه سنتی به روابطعمومی، اظهار داشت: روابطعمومی امروز، تنها آینه تمامنمای سازمان نیست، بلکه باید تصویرساز تفکر و باور سازمان باشد. اگر مخاطب، باور و اقناع نسبت به یک اقدام نداشته باشد، صرف اطلاعرسانی آن بیاثر خواهد بود.
عالی در ادامه با ذکر تجربهای شخصی گفت: در سال ۱۳۹۳، کمتر کسی باور داشت که ۱۵۰۰ گروه جهادی فعال هستند، اما با آغاز روایتگری میدانی از فعالیت این گروهها، همان منتقدان خواهان معرفی گروههای خود شدند. روایت، باور میآفریند.
وی با تأکید بر لزوم عبور روابطعمومی از اطلاعرسانی صرف به روایتگری باورآفرین، خاطرنشان کرد: روابطعمومی باید قلب تپنده سازمان و عامل پیوند با افکار عمومی باشد.
واگذاری روابطعمومی به مردم با تکیه بر شهروندخبرنگاران
معاون روابطعمومی سازمان بسیج مستضعفین، با اعلام تدوین و اجرای سند ۱۰ ساله تحول روابطعمومی بسیج، گفت: از سال گذشته با همکاری تیم همکاران بهویژه برادر سالاری، برنامهای دهساله طراحی کردهایم که در آن، تمامی امور روابطعمومی بسیج به مردم واگذار خواهد شد.
عالی تصریح کرد: پیشتر، ظرفیت شهروندخبرنگاران نادیده گرفته میشد. اما امروز به این باور رسیدهایم که این ظرفیت، بنیان اصلی فعالیتهای ما خواهد بود. از این پس، دیگر از واژه خبرنگار افتخاری استفاده نمیکنیم، زیرا شهروندخبرنگار، رکن اصلی و دائمی روابطعمومی بسیج است.
وی با اشاره به راهاندازی قریبالوقوع مرکز شبکه شهروندخبرنگاران در تهران و تعمیم آن به استانها گفت: این شبکه، ساختاری منسجم برای مستندسازی روایتهای واقعی و مردمی خواهد بود.
معاون روابطعمومی سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: اگر یک روستایی آب ندارد، بسیجی باید نخستین کسی باشد که این صدا را منتقل میکند. روابطعمومی بسیج، روابطعمومی مردم است و هر فرد دغدغهمند، با رعایت اصول، میتواند در این میدان حضور داشته باشد.
از روایت الهامبخش تا موجآفرینی اجتماعی
عالی با تمایز میان «پویش» و «موجآفرینی» گفت: پویشها در حد بیانیه باقی میمانند، اما موجآفرینی یعنی تکرار، اثرگذاری و مشارکت اجتماعی. به عنوان مثال از دوران کرونا، در نواحی حاشیهای مشهد، پاسداران محلی بهجای توزیع بسته معیشتی، حسابهای دفتری مردم را در مغازهها تسویه کردند. این روایت، ابتدا در چند مغازه آغاز شد اما با موج رسانهای، آستان قدس رضوی نیز وارد میدان شد و حساب بیش از ۲ هزار مغازه را تسویه کرد. این قدرت روایتگری است.
وی همچنین به حادثه بندر شهید رجایی در بندرعباس و جنگ رسانهای اخیر در لبنان اشاره کرد و گفت: جوانان رسانهای ما با حضور میدانی و روایت صحیح، توانستند روایتهای کاذب دشمن را خنثی و معادلات رسانهای را تغییر دهند.
انتهای خبر/