
به گزارش شبکه اطلاعرسانی هرمز؛ امام خامنهای(مدظلهالعالی) در اجرای بند یک اصل ۱۱۰قانون اساسی و بعد مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سهگانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
براساس این ابلاغیه، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاههای مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاستها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت ۶ ماهه ارائه کند.
این ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، موجی از امید و نشاط را برای استانهای ساحلی کشور ایجاد کرد و این ابلاغیه مدبرانه امامخامنهای(مدظلهالعالی) مقدمهای برای تحول اقتصاد ساحلنشینان میتوان برشمرد.
هرمزگان با همجواری با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان بیشترین ظرفیت را دارد که با توسعه دریا محور علاوه بر اینکه اقتصاد مردم این خطه از جنوب را رونق داد در کنار آن میتوان اقتصاد کشور را نیز متحول ساخت.
هر چند که داد و ستد در دریایی در هرمزگان از روزگاران قدیم رونق داشته و امروزه نیز با وجود بنادر بزرگ از جمله بندر شهید رجایی همچنان صادرات و واردات کالاها انجام میپذیرد؛ اما در کنار این تجارت میتوان صنعتهای دیگر از جمله صنعت گردشگری، صیادی و... را نیز در دریا رونق داد.
هرمزگان، سه خط ارتباطی آن از دریا، خشکی و هوایی فعال بوده و بهترین مکان برای تلفیق تجارت از طریق دریا و زمین به شمار میرود و میتوان با استفاده از خط ریلی که از بندر شهد رجایی به نقاط مختلف کشور متصل بوده، بازرگانان وسایل تجاری خود را منتقل کنند.
این روزها مسئولان هرمزگانی از ائمه جمعه گرفته که در خطبههای نماز جمعه به اقتصاد دریامحور پرداختند تا استاندار و مسئولان بنادر و... همه و همه به دنبال اجرا و محقق شدن فرمایشات معظم له هستند.
توجه به مردم بومی از ویژگیهای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم است
مهدی دوستی، استاندار هرمزگان شامگاه شنبه در پنجمین نشست کارگروه اقتصاد دریامحور استان اظهار کرد: کارگروه اقتصاد دریاپایه استان در سه محور برای پیشرفت در حال برنامهریزی است که شامل توسعه زیرساختهایی مورد نیاز، آمادهسازی بسته قوانین مورد نیاز، شناسایی مقرارتِ لازم الاصلاح، رفع تناقضات موجود و افزایش سهم مردم در اقتصاد دریا است.
وی توجه به مردم بومی را از ویژگیهای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریاپایه، دانست و بیانکرد: در این سند بنگاههای بزرگ، کوچک و متوسط دیده شدهاند که به دلیل اهمیت دادن به نقش مردم در اقتصاد دریا بوده تا مردم بومی و محلی بتوانند اقتصاد دریایی مناطق را توسعه دهند.
راهاندازی ۲۸ هنرستان دریانوردی و تعمیرات موتور کشتی
نماینده عالی دولت در هرمزگان بر ضرورت بهرهگیری از حمل و نقل ترکیبی در ترانزیت بینالمللی تاکید کرد و افزود: برای اینکه سهممان را از ترانزیت بینالمللی بگیریم، باید از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم به طوری که بار در سریعترین زمان ممکن از کشتی به ناوگان ریلیِ دارای سرعت مناسب منتقل و ترانزیت شود و برای این مهم سه نقطه مشخص شده بود که شامل یک شهر لجستیکی در بندرعباس و یک دهکده لجستیکی در جاسک است که در حال بررسی آن هستیم.
دوستی همچنین با اشاره به راهاندازی ۲۸ هنرستان تخصصی به ویژه هنرستان دریانوردی و تعمیرات موتور کشتی، گفت: این هنرستانها را توسعه خواهیم داد و برای اول مهر سال آینده، چندین هنرستان دریایی جدید را ایجاد خواهیم کرد؛ چرا که مهارتهای فنی و افزایش سرمایه دو پیشنیاز اصلی توسعه به شمار میآیند.
اقتصادیسازی جزایر برای ایجاد اشتغال
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیزگفت: اقتصادیسازی جزایر برای ایجاد اشتغال در راستای تحقق اهداف اقتصاد کلان و اقتصاد مقاومتی و همچنین تاکید بر اقتصاد دریاپایه در سطح کلان و اقتصاد خرد در سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب پررنگ است.
عباسنژاد افزود: در تحقق این هدف سازمان بنادر و دریانوردی برنامهریزیهای منسجمی به زیرساختهای بنادر شهید رجایی و بنادر شرق و غرب دارد در عین حال به دنبال ایجاد طرحهایی است که بتوان با احداث آنها خدماتی در راستای ارتقای معیشتی مناطق ساحلی کشور، افزایش جمعیت و همچنین توسعه اشتغال و صنایع خرد ارائه داد.
وی در اینباره به احداث بندر چند منظوره سیریک در منطقه شرق استان، طرحهای توسعهای در بندر شیو، ابوموسی، هرمز و لارک اشاره کرد که در کنار طرحهای بزرگ، با ایجاد چنین طرحها میتوان بخش عمدهای از اهداف سند توسعه دریامحور را در استان هرمزگان محقق کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان توسعه طرحهای سرمایهگذاری «نخل ناخدا» و بنادر حقانی و هرمز با مشارکت بخش خصوصی را از دیگر طرح مهم سازمان بنادر و دریانوردی در این استان نام برد که با محوریت توسعه اقتصاد دریامحور و توجه به گردشگری دریایی دانست که با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است.
انتهای خبر/