
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، منوچهر ضیایی، امشب در آئین باشکوه تجلیل از معلمان نمونه ناحیه یک بندرعباس که با حضور جمعی از فرهنگیان و مسئولان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) و شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: امروز هر دستاوردی که در کشور وجود دارد، حاصل تلاش همین معلمانی است که با وجود همه مشکلات، بیادعا در سنگر مدرسه ایستادهاند.
وی با تسلیت به خانوادههای داغدار حادثه تلخ اخیر، ادامه داد: ایثار و تعهد معلمان در حوادث مختلف بهویژه در مناطق کمتر برخوردار، مثالزدنی است و نشان میدهد که آموزشوپرورش تنها نهاد رسمی تربیتی نیست، بلکه قلب تپنده توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه است.
ضیایی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گفت: پیام روشن این سند، بازآفرینی نقش مدرسه در تربیت نسلی است که مسئولیتپذیر، خلاق و متعهد باشد. تحقق این اهداف وابسته به ایجاد تحول فرهنگی در فضای مدرسه است، نه صرفاً توسعه زیرساختها و تجهیزات.
وی افزود: اگر فرهنگ مدرسه اصلاح نشود، حتی مدرنترین فضاها و امکانات نیز نمیتوانند نقش مؤثری در تربیت نسل آینده ایفا کنند. در مقابل، یک معلم دغدغهمند میتواند در سادهترین کلاسها، بزرگترین انگیزهها را در دل دانشآموزان زنده کند.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نقش مدیران مدارس را در ایجاد فضای معنوی و انگیزشی بسیار کلیدی توصیف کرد و گفت: مدیر مدرسه باید تسهیلگر باشد، نه صرفاً یک مسئول اداری. مدرسهای موفق است که مدیر و معلم آن، شنونده دقیق مسائل دانشآموز باشند، نیازهای آنان را درک کنند و محیطی امن برای رشد فکری و اجتماعیشان فراهم آورند.
ضیایی با اشاره به اهمیت رابطه انسانی و صمیمانه میان معلم و دانشآموز اظهار کرد: معلم باید الگوی عشق، ادب و تفکر باشد. ارتباط پدرانه و دوستانه معلم با دانشآموز، در بسیاری از مواقع بیش از محتواهای درسی، نقش تربیتی ایفا میکند.
وی خاطرنشان کرد: معلمی شغل نیست؛ یک رسالت است. همانگونه که شهید مطهری معلمی را با تفکر، آزاداندیشی و عقلانیت آمیخته کرد، امروز نیز جامعه نیازمند معلمانی است که همزمان با آموزش علمی، پرورش اخلاقی و فکری نسل آینده را در اولویت قرار دهند.
ضیایی با قدردانی از معلمان نمونه، گفت: تقدیر از معلمان نباید به یک هفته یا آیین نمادین محدود شود؛ بلکه باید با اقدامات عملی همچون ارتقای منزلت، افزایش انگیزه، کاهش دغدغههای معیشتی و سپردن نقشهای کلیدی به آنان، جایگاه واقعیشان را به رسمیت بشناسیم.
مدیرکل آموزشوپرورش هرمزگان در پایان تأکید کرد: تمام برنامههای کلان آموزشوپرورش، زمانی به ثمر مینشیند که به اراده و مشارکت معلمان متصل شود. برای رسیدن به آیندهای روشن، باید سرمایهگذاری بر تربیت معلم و حفظ کرامت آنان، در صدر برنامهریزیهای کشور قرار گیرد.
انتهای خبر/