تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 563084
تاریخ انتشار:سه‌شنبه 03 فروردین 1400 - 13:11| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
راهکاری برای مقابله با تحریم ها که با پشتیبانی دولت محقق می شود؛

توسعه اقتصاد دریا محور؛ راهبرد ضروری برای رهایی از وابستگی به فروش نفت

توسعه گردشگری، ایجاد سایت های پرورش ماهی و میگو، تجارت، صادرات و واردات، به چرخه در آمدن چرخ کارخانه ها و پالایشگاه ها در بنادر کشور برای تحقق اقتصاد دریا محور تنها با همت، پشتیبانی و مانع زدایی مسئولان محقق می شود.

توسعه اقتصاد دریا محور؛ راهبرد ضروری برای رهایی از وابستگی به فروش نفت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ در لایحه بودجه سال جاری آن طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده میزان وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت کمتر از ۱۰ درصد است؛ در این شرایط سخت اقتصاد نفتی و تحریم ها، باید برای عبور از اقتصاد تک محصولی و کاهش تاثیرات صادرات نفت بر اقتصاد کشور حوزه های دریا، صنعت، معدن ، کشاورزی و… را رونق بخشید.

امام خامنه ای(مدظله العالی) با توجه به شرایط کنونی کشور و برون رفت از اتکا به فروش نفت بارها فواید اقتصاد دریا محور را مطرح فرموده اند و در سال های اخیراین امر در دستور کار مجلس، تشخیص مصلحت نظام و… قرار گرفته است.

ایران اسلامی با داشتن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و قرار گیری در کنار دریای خلیج فارس، عمان و خزر یک کشور دریایی محسوب می شود که از گذشته های دور سابقه حضور در عرصه دریا را دارد و با دارا بودن توانمندی های فنی و سرمایه غنی انسانی می تواند اساس اقتدار اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را بر پایه دریا توسعه دهد.

در عصر حاضر بیش از ۸۰ درصد از جا به جایی کالاها در سراسر جهان از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و در جغرافیا پیرامون کشورمان ۱۵ کشور وجود دارد که ایران اسلامی با بهره جستن از ظرفیت خدادادی دریا در شمال و جنوب کشور حمل و نقل دریایی می تواند کلید اصلی توسعه اقتصادی شود.

 

با توجه به حجم بالای صادرات و واردات از طریق دریا توسعه بنادر به عنوان به عنوان حلقه واصله دریا و خشکی برای ورود و خروج کالاها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نیز محقق خواهد شد.

توسعه اقتصاد دریا محور در هرمزگان با توجه به دارا بودن یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با احتساب جزایر۱۴ گانه در سواحل مکران (دریای عمان) و خلیج‌فارس امری شدنی است.

در سال های جاری توسعه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندرکانتینری ایران و توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور صورت گرفته و ایجاد دومین بندر اقیانوسی کشور در محدوده سواحل مکران هرمزگان آغاز شده که می تواند دستاوردی ارزشمند جهت توسعه اقتصادی هر چه بیشتر کشور در آینده ای نه چندان دور باشد.

سوحل مکران در محدوده ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد و با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران در حوزه تجارت، اقتصاد و گردشگری توجه ویژه ای به آن شده است.

بیش از ۵۰ درصد از سواحل مکران در مناطق شرقی هرمزگان از جمله جاسک، سیریک و میناب واقع شده پروژه های ملی بسیاری در حال انجام است که با پشتیبانی و مانع زدایی ها نه تنها تحولی عظیم در اقتصاد هرمزگان به وجود می آید بلکه جهشی در اقتصاد کشور پدید می آید.

توسعه گردشگری، ایجاد سایت های پرورش ماهی و میگو، تجارت، صادرات و واردات، به چرخه در آمدن چرخ کارخانه ها و پالایشگاه ها در بنادر کشور برای تحقق اقتصاد دریا محور تنها با همت، پشتیبانی و مانع زدایی مسئولان محقق می شود.

در قالب فراکسیون توسعه دریا محور پیگیری‌هایی در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور در کشور داشته ایم

منصور آرامی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هرمزگان می‌تواند در اقتصاد دریامحور نقش‌آفرینی کند که این کار باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: در این خصوص ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه اشتغال و توسعه مناطق در حوزه دریایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی در استان ایجاد شده است.

نماینده مردم حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در قالب فراکسیون توسعه دریا محور و کیمسیون عمران پیگیری‌هایی در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور در کشور و به تبع آن در هرمزگان داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان اداره راه به سواحل، بنادر کوچک، اسکله‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت سواحل برای اشتغال مردم بومی منطقه توجه ویژه‌ای دارند.

آرامی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه بنادر و دریانوردی در هرمزگان در حال وقوع است، افزود: بندر چند منظوره‌ای که در بندر خمیر در حال احداث است تحولات خوب و مثبت اجتماعی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: همچنین موج شکن‌های کوچکی که در سواحل استان در حال احداث هستند می‌توانند بسیاری از مشکلات اشتغال جوانان مناطق را رفع کنند و زمینه رونق اقتصادی منطقه را فراهم سازند.

در شرایط تحریم ها بنادر هرمزگان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور محسوب می‌شوند

علیرضا محمدی کرجی ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و جامه عمل پوشاندن به شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد دریا پایه، توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری و رونق معیشت ساحل‌نشینان را با جدیت پیگیری می‌کند.

وی گفت: بندرهای کوچک شرق وغرب استان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور محسوب می‌شوند، لذا در شرایط تحریم باید از همه ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه بیشتر اقتصاد استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرد: در راستای تسهیل و رونق بخشی به کسب و کارهای مبتنی بر دریا و توسعه فعالیت های تجاری، گردشگری و شیلاتی تاکنون افزون بر ۱۰ اسکله شناور گردشگری براساس استانداردهای جهانی، با نظارت یک موسسه رده بندی ایرانی و توسط متخصصان و مهندسان داخلی طراحی، در بنادر هرمزگان ساخت و نصب شده است.

محمدی کرجی ران افزود: یکی دیگر از سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی در دولت تدبیر و امید واگذاری بنادر کوچک چند منظوره به بخش خصوصی با هدف بهره‌مندی از توانایی‌های داخلی خودمان است.

وی تصریح کرد:  توسعه، تجهیز و برنامه‌ریزی مناسب برای رونق بخشیدن به بندرهای کوچک در راستای افزایش رونق تولید در کشور رویکرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی است از همین روهمکاری مقابل بندر و گمرک برای افزایش زیرساخت ‌های بندر شهید باهنر در راستای افزایش ظرفیت برای پشتیبانی از صادرات و ترانزیت در کشور مورد تاکید کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد:  بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب، سیریک و جاسک در زیرمجموعه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق استان هرمزگان قرار دارند که عمده فعالیت‌های تجاری از طریق بنادر شهید باهنر، تیاب و جاسک صورت می‌گیرد؛ بندرهای خمیر، پل، لافت، لنگه، معلم، مقام، چارک، جوادالائمه، آفتاب و کیش به مرکزیت بندرلنگه که نقش تجاری، صیادی، مسافری برعهده دارند، در غرب هرمزگان واقع اند.

محمدی کرجی ران خاطر نشان کرد: بندر شهید باهنر که از بندرهای چند منظوره و قدیمی استان هرمزگان و سومین بندر ترانزیتی کشور است، موقعیت ممتاز جغرافیایی آن در دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به راه‌های بین‌المللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم، جزیره‌ها و بندرهای تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی راهبردی و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی تبدیل کرده است.

پرورش ماهی و میگو و تجارت؛ ظرفیت هایی برای توسعه اقتصادی دریا محور است

فریدون همتی، استاندار هرمزگان عنوان کرد: توجه به شکوفایی و رونق اقتصاد دریا محور از ظرفیت های اصلی توسعه هرمزگان محسوب می شود و از همین رو پرورش ماهی و میگو و تجارت از طریق دریا در راستای تحقق این اقتصاد در دستور کار قرار دارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه پرورش میگو ارزآوری، اشتغال و مزیت‌های اقتصادی فراوانی برای هرمزگان به همراه دارد و از راهبردهای توسعه اقتصاد دریا محور هرمزگان است، گفت: هرمزگان محور پرورش میگو در منطقه جنوب کشور است؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان برنامه ششم توسعه باید به تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی در استان برسیم.

همتی تصریح کرد: با رسیدن به رقم تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان تنها از این طریق بیش از یک میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت؛ این نشان می دهد که پرورش میگو یک ظرفیت عظیم در راستای ارزآوری و اشتغال و دارای مزیت‌های اقتصادی فراوان برای هرمزگان است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.hormoz.ir/?p=563084
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

15,560 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

اقتصادی