تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 556992
تاریخ انتشار:شنبه 13 دی 1399 - 20:25| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
یادداشت؛

سردار سلیمانی، الگویی برای جامعه اسلامی است

جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی امروز با افتخار این ظرفیت را دارد که شهید حاج قاسم سلیمانی را الگو و ساختار نظام و تفکر انقلاب به حیات بشر معرفی کند که اتفاقاً این الگو منطبق بر ویژگی های انسان عادی و دست یافتنی است نه یک انسان عجیب و اسطوره ای.

سردار سلیمانی، الگویی برای جامعه اسلامی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ دکتر اسحق شیرین کام، استاد دانشگاه های هرمزگان در یادداشتی اختصاصی برای سایت خبری هرمز در مورد سردار سلیمانی، الگویی برای جامعه اسلامی است، نوشت:

اگر نگاهی به تعلیمات دینی در قرآن و سنت بیندازیم دو تدبیر برای تعلیم و تربیت و مقابله با ناهنجاری ها می‎یابیم، یکی تعلیم و آموزش قواعد و اصول است و دیگر الگو سازی است؛ یعنی قرآن کریم و سنت معصومین (ع) از یک طرف معارفی را ارائه داده اند و اصول و فروع ارزش ها را آموزش داده اند و حتی به وعظ و نصیحت پرداخته‏ اند و از طرف دیگر در کنار این آموزش، الگوهای عینی نشان داده اند.

برای تربیت، آموزش به تنهایی کافی نیست، الگو هم شرط است، برای اینکه، معارفِ کلی، انتزاعی و عقلی هستند، ولی الگو بیشتر محسوس و به چشم آمدنی است، از اینرو تأثیر همگانی‎اش بیشتر است، جاذبه هم بیشتر دارد تا صرف بیان مقررات، کلیات برای فرزانگان و خردمندان شاید جذاب است، اما برای عموم مردم در کنار آن باید الگو سازی بشود؛ البته همگان نیازمند آموزش هستند، اما ارائه نمونه عینی مکمل آموزش است.

تعاریفی که جامعه‌شناسان برای «فرهنگ» ارائه کرده‌اند، فرهنگ را شامل هفت مؤلفۀ هنجارها، نمادها، نقش‌ها، بینش‌ها، ارزش‌ها، ساختارهای اجتماعی و علوم و فنون می‌دانند. انتقال مفاهیم فرهنگی بین نسل‌های مختلف ضامن بقای آن فرهنگ است و با توجه به اینکه رفتارها، اخلاقیات، اعتقادات، قضاوت‌ها و ارزش‌ها آموختنی هستند؛ در هر دوره‌ای از زندگی، انسان به واسطۀ پیروی از الگوها، قواعد و سبک زندگی را می‌آموزد؛ این الگوها می‌توانند واقعی و زنده یا نمادین و سمبولیک باشند؛ اما کارکرد آنها در انتقال فرهنگی یکسان است

رسانه ها در دوران کنونی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مخاطبان شده اند. این مخاطبان در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، بخش عظیم فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانه ها دریافت می کند؛ به عبارتی در دوران معاصر که به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی و ارتباطی معروف است،بخش عظیمی از جامعه پذیری مخاطبان از طریق رسانه ها انجام میشود و نفوذ و تأثیر رسانه ها تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند .
طبقه ی جوان ونوجوان یکی از مخاطبین و پر استفاده کننده ترین افراد از فضای مجازی است.
تغییرات هنجارها و ارزش های اجتماعی به سرعت در رسانه های گروهی منعکس می شود و ممکن است به آسانی مورد پذیرش مخاطبان قرار گیرد. گسترش سریع گرایش های جدید در فرهنگ جوانان، عمدتاً به رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات ویژه جوانان و سینما بستگی دارد. ( روشه، ۱۳۶۶ ، ص ۳۳۷۰).

یکی از ویژگی‎های شخصیتی انسان در دوره نوجوانی و جوانی، قهرمان‌جویی و الگویابی است که همزمان با رشد و شکل‌گیری هویت فرد رخ می‎دهد. نوجوانان و جوانان در این دوران به دنبال الگویی هستند که آن را دوست داشته باشند و می‌کوشند هویت و شخصیت خود را با هویت آن الگو هماهنگ کنند. طبیعی است اگر الگوی انتخاب‌شده کاملاً مثبت باشد، این الگو می‌تواند بر بسیاری از رفتارهای جوانان اثر بگذارد و از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند.

«آرنولد گِزِل»، معتقد است: «نوجوان و جوان، در پی آن است که الگوهای بزرگسالی را تقلید کند و به ستایش قهرمانان محبوب خودش بپردازد. او حتی در تاریخ و شرح حال بزرگان، برای خودش الگوی تقلید جست‌وجو می‎کند«.
علاقه طبیعی برای داشتن قهرمان‌ها، آرمان‎ها و رؤیاها، کمک خوبی است که به واسطه آن می‎توان جوان را به انتخاب الگویی مناسب فرا خواند. نیاز جوان به الگو، در ویژگی کمال‌گرایی انسان ریشه دارد. ویژگی کمال‌گرایی آدمی، او را از درون به حرکت وا می‎دارد تا خود را به کسانی که مظهر کمال اخلاقی هستند، نزدیک کند و صفات آنها را بگیرد. از سوی دیگر، جوانان می‎خواهند قواعد زندگی را بیاموزند و از بهترین رفتارها پیروی کنند تا بتوانند به شخصیت مرد یا زن کامل دست یابند.
انسان بر اثر حس کمال‎جویی که در فطرت و سرشت او نهفته است، مایل به پیروی از انسان‎هایی است که درجه‎های بیشتری از کمال را پشت سر نهاده، وجود خویش را به فضایل و صفات پسندیده بیشتری آراسته‎اند، اما امروزه بیشتر جوانان در شیوه لباس پوشیدن و آرایش موی سر و برخی رفتارهای ظاهری، بیشتر از هنرپیشه‎ها، ستارگان سینما، قهرمانان ورزشی به ویژه فوتبال و… تقلید می‎کنند. نکته مهم این است که انتخاب الگو، همسو با ارزش‎های هر فرد است و اساس نظام الگوی رفتاری جوان را ارزش‎های حاکم بر آن فرد تشکیل می‎دهد. مهم‎تر آنکه ارزش‎های حاکم بر جامعه، با الگوهای رفتاری افراد آن جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد و یکی از نهادهایی که این ارزش‎ها را برای جامعه تعیین و جوان نیز به وسیله آن الگوگزینی می‎کند، رسانه ملی به ویژه سیما است.

بدین ترتیب، الگوسازی رسانه ها از مباحث مهمی است که در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جوانان نقش اساسی دارد و باید برنامه‌سازان به طور جدی بدان توجه کنندرسانه ها با طراحی برنامه های متناسب با علایق ونیاز نوجوانان و جوانان می توانند نقش موثری در الگو دهی و شکل دهی ارزش ها در جامعه باشند .
نقش حساس رسانه ملی در الگودهی به نسل جوان و اثرگذاری بر آنها، تا آنجاست که مقام معظم رهبری بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند: «رسانه‎های جمعی در همه جای دنیا یکی از حساس‎ترین مراکز به شمار می‎روند؛ زیرا دستگاه تبلیغاتی و وسیله عمومی مانند صدا و سیما همواره با مردم است و باید گفت: هر عملی که در این رسانه انجام شود، آثارش به زودی در جامعه دیده خواهد شد.» همچنین ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: «سرگرم کردن جوان‎ها به چیزهایی که جوان‎های دنیا پیش از جوان‎های ما به آنها سرگرم شدند و امروز دارند تاوانش را پس می‎دهند، کمک به نسل جوان این کشور نیست. عده‎ای سعی می‎کنند جوان ایرانی را به بهانه‎های گوناگون به سمت مسائل سرگرم‌کننده، به موسیقی‎های مضر و به سرگرمی‎های جنسی و از این قبیل سوق دهند. این همان لجن‎زاری است که جوان غربی و جوان امریکایی و اروپایی را در خودش دارد غرق می‎کند. این تقلیدکردنی نیست، در مقابل این بایستید»

شهیدقاسم سلیمانی حاصل یک تربیت و رشد بلند مدت است یعنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حاج قاسم سلیمانی دوران جبهه ها، فرسنگها فاصله دارد زیرا در این مکتب مسیر طولانی طی کرده و به رشد رسیده است.

شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس به شمار می‌آید که علاوه بر اثر گذار بودن در معادلات سیاسی و نظامی جهان در حوزه حفظ و نشر معارف و ارزش‌های دفاع مقدس که توسط رزمندگان آفریده شده بود هم بی وقفه در تکاپو بود.

یکی از کارهای حاج قاسم در مقام فعال رسانه‌ای علاوه بر حمایت از چاپ آثار پیرامون زندگی شهدا، مدیر مسئولی نشریه‌ای به نام «ثارالله» بود. او سال ۷۸ به‌عنوان مدیر مسئول نشریه ثارالله مجوز این نشریه را گرفت و رسانه‌ای شد.

هر یک از ایدئولوژی ها و تفکرات و نظامات نقاطی دارند که با بررسی آن می توان به کارآمدی یا عدم کارآمدی ایدئولوژی و نظامات پی برد. یک ایدئولوژی و تفکر می تواند خود را به عنوان تفکر موفق ارائه دهد تا تربیت کننده الگوهای موثر و موفق و در واقع نماینده ابعاد کلی آن تفکر و ایدئولوژی باشد.

جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی امروز با افتخار این ظرفیت را دارد که شهید حاج قاسم سلیمانی را الگو و ساختار نظام و تفکر انقلاب به حیات بشر معرفی کند که اتفاقاً این الگو منطبق بر ویژگی های انسان عادی و دست یافتنی است نه یک انسان عجیب و اسطوره ای.

در معرفی شخصیت حاج قاسم رسانه ها میتوان ابعاد محتلف حاج قاسم را به نسل جوان معرفی نمایند تا بعنوان الگوهای دست یافتنی معرفی شود.

سه شاخص اخلاق ، تخصص و معنویت بعنوان مولفه قابل معرفی باید در دستور کار قرار گیرد.

بعد نظامی حاج قاسم سلیمانی همان بعدی است که ما به عنوان تخصص از آن یاد می کنیم؛ تمامی کارشناسان نظامی تأکید ویژه بر هوش و استعداد و توانمندی فوق العاده سردار سلیمانی در فرماندهی داشتند اما آنچه که شهید قاسم سلیمانی را به این جایگاه والا رسانده چیزی فراتر از این تخصص بود یعنی در کنار تخصص، بحث اخلاق و اخلاص و معنویت نیز مطرح است.

وقتی شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک الگو معرفی می شود یعنی کل اقشار جامعه باید از او الگوگیری کنند، به عنوان مثال یک خبرنگار هم باید بداند که اگر اخلاص و اخلاق و معنویت را روی تخصص خود سوار کند آنگاه او نیز یک حاج قاسم سلیمانی در عرصه رسانه است و می تواند به اندازه او در این حوزه اثرگذار بوده و این مدل زندگی را ترویج کند.

یکی از تولیدات رسانه ای برای معرفی حاچ قاسم بعنوان الگو می تواند برنامه نمایشی باشد، برنامه‎های نمایشی، می‎توانند با طراحی و ارائه شخصیت‎ حاج قاسم بعنوان جذاب قهرمان، برای مخاطب الگوسازی کنند.

قهرمان داستان کسی است که مخاطب سِیر داستان را از دریچه چشمان او می‌بیند و بیش از دیگر شخصیت‎ها در ذهن مخاطب می‎ماند؛ زیرا از نظر احساس و فکر با او همراه می‎شود و می‌کوشد رفتارهای خود را با وی سازگار کند؛ معمولاً قهرمان داستان ویژگی‎های مثبت برجسته‎ای دارد که به هم‌ذات‌پنداری مخاطب با وی می‎انجامد. بدین ترتیب، مخاطب خواسته یا ناخواسته از چگونگی راه رفتن، سخن گفتن و پوشش وی تقلید می‎کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.hormoz.ir/?p=556992
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

15,577 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

اقتصادی