تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 572898
تاریخ انتشار:یکشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
مدرس حوزه و دانشگاه:

کرسی‌ آزاداندیشی غدیرشناسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شود

تهرانی ریاضی با تاکید بر اینکه در حوزه ها و دانشگاها کرسی های آزاد اندیشی غدیر شناسی برگزار شود، ابراز داشت: از هنرمندان عرصه هنر در حوزه ها و دانشگاها دعوت شود که در غالب هنر معرفت افزایی غدیر شناسی شود.

کرسی‌ آزاداندیشی غدیرشناسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شود

مریم ریاضی طهرانی مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه سخن گفتن در رابطه با مولای متقیان(ع) و شخصیت ایشان کار دشواری است و با نقل اینکه همه دنیا در یک کلمه جمع می‌شود آن هم امام علی(ع) است، اظهار کرد: عدالت امام علی(ع) را که از دوران کودکی تا پایان حیات همراه حضرت بود و به نقلی، نماد عدالت در دنیای اسلام هستند، رشادت آن حضرت که در وجود امام علی(ع) تنها به معنای حق خواهی بود و گذشت ایشان را که روایت‌های تاریخی متعددی برای آن بیان شده است از جمله روایت لیله‌المبیت، همه و همه را می توان از شاخصه های عظمت وجودی آن حضرت بیان کرد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از شاخصه‌هایی که عظمت وجود حضرت علی(ع) را می‌رساند شاخصه اسلامی آن حضرت است که به نوعی گذشت ایشان در راه آرمان‌های اسلامی است. نهج‌البلاغه به نوعی یادآور قرآن است، این کتاب، درون مایه‌های عظیمی را در خود جای داده است به نوعی اگر از نگاه غیردینی نهج البلاغه را مورد مطالعه قرار دهیم مفاهیم با ارزشی را از آن خواهیم یافت.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای فهم عمیق و دقیق کتاب ارزشمند نهج البلاغه که قابل فهم و درک آحاد جامعه اسلامی و تمام عاشق ولایت در کل دنیا ،باشد قطعا اساتید حوزه و دانشگاه سهم بسزایی در فرهنگ سازی و نهادینه سازی با تحقیقات و پژوهش دارند. فرهنگ سازی و نهادینه سازی غدیر در جامعه ضرورتی انکار ناپذیر است.

ریاضی طهرانی اضافه کرد: جرج جرادق نویسنده آلمانی بیش از ۲۰۰ بار نهج البلاغه را مطالعه کرده است، می گوید: «من آرزو می‌کنم ای کاش یکبار دیگر منبر کوفه برپا شود و علی (ع) به بالای منبر برود و من به پای صحبت‌های ایشان بنشینم» این امرنشان دهنده آن است سهم حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور که تخصص در غدیر شناسی دارند در تبیین و فرهنگ سازی غدیر با قلم و به تحریر در آوردن درباره شخصیت امام علی (ع) و کلام گهربارش دارند البته برای ما مهم نیست از چه دیدگاهی به نهج‌البلاغه و مطالعه آن می‌پردازیم مهم درون مایه‌های باارزش آن است که هر دیدگاهی را معطوف به خود می‌کند.

وی تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید بیش از پیش به مباحثی همچون تاریخ و فلسفه تاریخ، اخلاق و منش انسانی، کرامت و بزرگواری به عنوان شاخصه‌های اصلی یک مومن که در نهج‌البلاغه نیز به آن‌ها اشاره شده است، بپردازد.

مدرس حوزه گفت: من با اشاره به خطبه سوم نهج البلاغه، خطبه شقشقیه یک از اصلی‌ترین خطبه‌های تاریخی امام علی(ع) است،‌ آن حضرت در این خطبه با بیان اینکه غصب حق من همانند استخوانی در گلو و خاری در چشمان بود اما ایشان باز خویشتن داری می‌کند از ابراز موضوعاتی که فکر می‌کردند باعث تفرقه‌اندازی بین مسلمانان می‌شود دوری، و جامعه رو به وحدت عملی دعوت می کند.

ریاضی طهرانی در ادامه افزود: مشاهده می‌کنیم که امام علی(ع) در اکثر خطبه‌های خود در نهج البلاغه سلوک انسان در عرصه های خودسازی فردی و ارتباط و معاشرت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی تبین شده ولی زبان فهم همگان با بیان فارسی سلیس و روان نهج البلاغه به عهده مبلغان دینی حوزه و مدرسین دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ها و دانشگاه ها کرسی های آزاد اندیشی غدیر شناسی برگزار شود، ابراز داشت: از هنرمندان عرصه هنر در حوزه ها و دانشگاها دعوت شود که در غالب هنر معرفت افزایی غدیر شناسی شود. همچنین اهل قلم؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه رو به تحریر در آوردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.hormoz.ir/?p=572898
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

اقتصادی