تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 595842
تاریخ انتشار:سه شنبه 21 دی 1400 - 9:17| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

مصائب مدارس مجازی؛ آموزش آنلاین، آسیب‌ها و خشونت علیه کودکان را بیشتر کرده است

یکی از بحث‌های جدیدی است که اگر چه زیرساخت‌های آن سال‌ها پیش فراهم شده بود اما تا آمدن بیماری کرونا، هیچ‌کس به طور جدی به آن فکر نمی‌کرد آموزش آنلاین است که آسیب‌ها و مشکلاتی را نیزبه همراه داشت.

مصائب مدارس مجازی؛ آموزش آنلاین، آسیب‌ها و خشونت علیه کودکان را بیشتر کرده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛،آموزش آنلاین، یکی از بحث‌های جدیدی است که اگر چه زیرساخت‌های آن سال‌ها پیش فراهم شده بود اما تا آمدن بیماری کرونا، هیچ‌کس به طور جدی به آن فکر نمی‌کرد. دست کم در کشور ما، حتی نرم‌افزارهای لازم نیز تدارک نشده بود و به همین خاطر مردم، اولیای آموزشی، مسئولان و حتی کودکان، غافلگیر شدند و نتوانستند خود را بیا آن تطبیق دهند.

نبود گوشی و تبلت که لازمه‌ آموزش آنلاین است، اولین مشکل سخت‌افزاری پیش آمده بود که در خیلی موارد حل نشد و هزاران دانش‌آموز در سطح کشور از تحصیل بازماندند.اما مهم‌تر از این داستان، آسیب یا آسیب‌هایی بود که ممکن بود آموزش آنلاین برای کودکان و خانواده‌ها ایجاد کند.

مسؤولان باید راه حل جامع‌تری بیندیشند

به گفته‌ معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، آموزش آنلاین، آسیب‌های حوزه کودکان و از جمله، خشونت خانگی علیه کودکان را افزایش داده است.

شهره شاهرودی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: آموزش مجازی، آسیب‌های زیادی برای خانواده و کودکان در بر داشته که خشونت علیه کودکان، کودک‌آزاری روانی و جسمی، کاهش بار علمی و ایجاد تناقض‌های محیطی از جمله‌ی این آسیب‌ها می‌باشد.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی در محیط رشد بیماری کرونا و شرایط خاص دو سال گذشته، اجتناب‌ناپذیر بوده افزود: ما به عنوان حافظ منافع حقوق کودکان، باید مسائل و حواشی آموزش مجازی را بیان کنیم تا مسؤولان و برنامه‌ریزان، راه حلی برای این مشکل بیابند.

شاهرودی با یادآوری اینکه مشکل کرونا کماکان ادامه دارد و سویه‌های جدید این ویروس به ما می‌گوید که این اوضاع احتمالا در آینده نیز ادامه دارد ادامه داد: باید راهکاری بیندیشیم که هم آموزش حضوری باشد و هم ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی در حداکثر ممکن رعایت شود.

وی عنوان کرد: پیش از این، مدارس کشور با ۱۸ میلیون دانش‌آموز در سه شیفت اداره می‌شدند و امروز که با کاهش جمعیت دانش‌آموزی، همان فضا و ظرفیت در اختیار کشور است می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که آموزش در فضاهای خلوت مدرسه‌ای و با تعداد کم دانش‌آموز و در شیفت‌های جداگانه انجام شود.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: آموزش مجازی و کشاندن محیط آموزشی به منزل و کنار والدین، آسیب‌هایی برای کودکان و برای خانواده دارد که زیان این نوع آموزش را بیش از سود آن می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، بعضی والدین به تصور اینکه نمره دانش‌آموز قدر و منزلت اجتماعی و جایگاه علمی را اضافه می‌کند خودشان به جای دانش‌آموز امتحان می‌دهند که این مسئله، آسیب‌های زیادی به روح و روان کودک و میزان بار علمی و فکری او وارد می‌سازد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین مقایسه‌ای که مادر بین کودک خود و سایر کودکان که در آموزش آنلاین حضور دارند انجام می‌دهد رفتارهایی را بروز می‌دهد که برای کودک آسیب دارد.

تبعات و عواقب گوشی پیشرفته برای کودکان

پیشنهاد این کارشناس که سال‌ها با کودکان در حوزه‌های مختلف سر و کار داشته، می‌تواند یک راهکار ساده، عملیاتی و مناسب را برای کودکان و خانواده‌ها ارائه دهد که با وجود ادامه سریال کرونا که شواهد نیز نشان‌دهنده‌ی آن است، بتواند آسیب‌های این حوزه را به نحو چشم‌گیری کاهش دهد.برقراری شیفت‌های متنوع درسی، راهی بود که سال‌ها در مدارس آزموده شد و موفقیت در آن، خودش یک امتحان فراگیر در حوزه‌ی آموزش عمومی بود که شاید سرمشق‌ خیلی کشورها هم شد و از طرفی، مدارس بسیار زیاد دیگری ساخته شد که حالا تبدیل به مدارس خصوصی شده و با شکل و شمایل مدل‌های اروپایی اداره می‌شود.

مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی خراسان رضوی نیز در زمینه‌ آسیب‌های آموزش آنلاین اظهارداشت: آموزش آنلاین نیاز به این داشت که کودکان با موبایل و فضای آنلاین، خو بگیرند و مأنوس شوند و حالا که فرصت آموزش حضوری فراهم شده، جدا کردن کودکان از گوشی تلفن همراه، کار بسیار دشواری است.

فاطمه باغانی افزود: برای خانواده‌ها روشن است که اگر کودکان از سنین پایین با گوشی‌های پیشرفته بدون نظارت والدین مأنوس شوند چه تبعات و عواقبی در فضای مجازی آنها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین سرگرم شدن کودکان با گوشی و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف، تا حدودی آنها را از فضای آموزشی دور می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار است آموزش مجازی ادامه یابد و کودک زمان آموزش را در خانه باشد، باید خانواده‌ها و والدین مورد آموزش قرارگیرند و از نظر رفتاری، شیوه‌ آموزش در خانه، تربیت آموزشی و سایر موارد لازم آموزش را ببینند و آگاه شوند که انتظارات اولیاء مدرسه از دانش‌آموزان در چه حدی است که فشار بیش از حد به فرزندان وارد ننمایند و خودشان هم دچار استرس نشوند.

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی خراسان رضوی گفت: انجمن‌های اولیا و مربیان و همچنین معلمین و مدیران مراکز آموزشی می‌توانند نقش مهمی در آموزش والدین و استقلال فکری و درسی دانش‌آموزان و نیز شیوه‌ی رفتار آموزشی با کودک داشته باشند.

آسیب‌دیدگان حوزه کودکان بیشتر شده‌اند

بحث آسیب‌های آموزش آنلاین، باید جدی‌ گرفته شود چون خروجی‌های آن شاید به صورت فوری قابل دیدن و متأثر شدن نباشد اما در درازمدت، ممکن است فجایعی برای خانواده‌ها و کودکان به بار آورد.

کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهارداشت:خشونت خانگی در دوران آموزش آنلاین افزایش یافته و کودکان را دچار آسیب‌های گوناگون کرده است.

محمد غفاری‌زاده افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از مراکز آسیب‌دیدگان، فرار از منزل و آسیب‌های جنسی در دو سال اخیر در بین کودکان رو به افزایش گذاشته است.

وی تصریح کرد: این امر علل مختلفی دارد که ممکن است یکی از آنها آموزش‌های مجازی و در دسترس قرار گرفتن گوشی‌های تلفن همراه و همچنین افزایش خشونت خانگی علیه کودکان باشد.

توقعات و انتظارات نابجا از کودکان

یک معلم آنلاین خصوصی نیز در این زمینه گفت: پیشرفت تحصیلی و علمی در بین کودکان در دوره‌ آموزش مجازی کاهش یافته و این مطلبی است که والدین به آن توجه ندارند و انتظارات‌شان را با آن تطبیق نمی‌دهند.

مهتاب حسینی می‌افزاید: توقعات و انتظارات نابجا از کودکان و بی‌توجهی به سطوح مختلف استعداد‌های آنان، سبب رفتارهای نابجا و گاها خشونت‌آمیز در بین خانواده‌ها و بخصوص مادران می‌شود.

اگر چه آموزش آنلاین، شاید تنها راه ادامه دادن آموزش کودکان در دوران محدودیت‌های کرونایی باشد اما باید در نظر داشته باشیم که صرف آموزش، برای فلسفه‌ تعلیم و تربیت که با مدرسه رفتن بچه‌ها معنا می‌شود، کفایت نمی‌کند.

کودکان در محیط مدرسه، زندگی اجتماعی را تجربه می‌کنند، با هم‌سالان‌ ارتباط برقرار می‌کنند و بسیاری از آنها جامعه‌پذیر می‌شوند. اما در آموزش آنلاین، حتی اگر چند هفته یا چند ماه باشد، کودک انگار در زندان فرهنگی یا در محصور آموزشی و اجتماعی قرار می‌گیرد که او را از زندگی در محیط واقعی دور می‌سازد و عواقب و تبعات ناخواسته‌ و نامناسبی ایجاد می‌کند.

منبع تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها:
لینک کوتاه : https://www.hormoz.ir/?p=595842
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

اقتصادی