تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 585286
تاریخ انتشار:شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۷:۳۳| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
دنبال کردن اخبار بد کرونا، سلامت روان را تهدید می‌کند

“مراقب آنچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، باشید”

تصور کنید که اول زمستان ۱۳۹۸ است و شما در ساعات فراغت میان کار، خبرهای منتشرشده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بالا و پایین می‌کنید.

“مراقب آنچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، باشید”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛عناوینی مانند «تعداد کشته‌ها همچنان در حال افزایش است»، «بیماری نوظهور دنیا را فراگرفته است» و «نظام‌های مراقبت‌ بهداشتی در حال فروپاشی هستند»، جلوی چشمان شما ظاهر می‌شوند. حالتان گرفته می‌شود و اعصابتان به هم می‌ریزد اما نمی‌توانید دست از بالا و پایین کردن اخبار بردارید.

بدون شک شما تنها کسی نیستید که از این‌ همه خبر بد دچار اضطراب شده اید. تحقیقات نشان داده که مردم تمایل به جستجوی اطلاعات در زمان‌های متزلزل و نامطمئن دارند و این‌ یک راه طبیعی برای مقابله با بی‌اطلاعی است اما آیا جستجوی مداوم اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی که آن را اصطلاحا «جستجوی اخبار ناگوار» (doomscrolling) می‌نامند، در دوران همه‌گیری یا هر زمان دیگری مفید است؟

تحقیقات در مورد تأثیر اخبار بد بر خلق‌وخوی مخاطبان به‌طورکلی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض اخبار منفی کووید، احتمالا برای «سلامت احساسی» ما مضر است. در واقع شواهد اولیه، تأثیر اخبار کووید بر افزایش خطر بروز ناراحتی‌های روانی را نشان داده است.

شبکه‌های اجتماعی خود را به‌ ابزاری مثبت‌ تبدیل کنید

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی تازه دراین باره آورده است: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری کند که مردم احساس بدبختی کنند، مثلاً پرداختن به محتوای منفی درباره کرونا از طریق توییتر یا یوتیوب در بحبوحه همه‌گیری این بیماری، چنین نتیجه‌ای خواهد داشت.

پس چه می‌توانیم بکنیم تا از خود مراقبت کرده و اوقات خود را در شبکه‌های اجتماعی لذت‌بخش‌تر کنیم؟

یک گزینه این است که حساب‌های (اکانت) خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌طورکلی حذف کنیم. ارقام نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از کاربران فیسبوک در انگلیس و ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ به اینکه از این شبکه اجتماعی خارج شوند فکر کرده‌اند.

اما چقدر واقع‌بینانه خواهد بود که از شبکه‌هایی که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را به هم متصل می‌کنند، فاصله بگیریم، به‌ویژه زمانی که تعاملات اجتماعی رودررو می‌تواند به دلیل مثلا همه گیری یک بیماری نظیر کرونا، مخاطره‌آمیز یا غیرممکن باشد؟

با توجه به اینکه اجتناب از شبکه‌های اجتماعی ممکن است عملی نباشد، چند راه دیگر را برای مثبت‌تر کردن تجربه شما در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

۱. مراقب آنچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، باشید. اگر برای ارتباط با افراد دیگر وارد این شبکه‌ها می‌شوید، به‌جای آخرین عناوین خبری، روی عکس‌ها و اتفاقات شخصی به اشتراک گذاشته‌ شده توسط خانواده و دوستانتان تمرکز کنید.

۲. به دنبال محتوایی باشید که شما را خوشحال می‌کند. ممکن است تصاویری از بچه‌گربه‌های بامزه، مناظر زیبا، ویدیو از غذاهایی که دهان را آب می‌اندازند یا موضوعات دیگری از این دست، مناسب این کار باشد. حتی می‌توانید کسانی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید که محتوای کاربردی و مثبت به اشتراک می‌گذارند.

۳. از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج مهربانی استفاده کنید. به اشتراک گذاشتن چیزهای خوبی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد و روحیه مثبت شما می‌تواند به دیگران نیز سرایت کند. همچنین ممکن است دوست داشته باشید در شبکه‌های اجتماعی از دیگران تعریف کنید. درحالی‌که این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، مردم بیشتر از آنچه فکر کنید از آن استقبال و قدردانی می‌کنند.

۴. روی اخبار مثبت تمرکز کنید. افراد نجات‌یافته و خانواده‌های خوشحال از بازگشت عزیزانشان از بیمارستان را دنبال کنید. تحقیقات مثبت از اثر واکسن و آمار بالا رفتن تعداد افراد واکسینه شده و کاهش بیماری را بخوانید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که از همه اخبار و محتوای منفی دوری‌ کنید. ما باید بدانیم در جهان چه می‌گذرد اما در نظر داشته باشید دنبال کردن اخبار نگران‌کننده در سراسر دنیا اغلب تأثیری برای بهبود سلامت جسمی شما یا دوری کردن از خطر جدی ندارد اما می‌تواند سلامت روان شما را عمیقاً تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

برچسب ها:
لینک کوتاه : https://www.hormoz.ir/?p=585286
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

اقتصادی