تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 584627
تاریخ انتشار:دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

توافق ایران با ارمنستان برای استفاده از مسیرهای جایگزین ترانزیت/ پیش‌بینی جهش در روابط اقتصادی با اوراسیا

رئیس‌کل گمرک در سفر به مسکو با مدیران گمرک کشورهای اوراسیا دیدار و بر ضرورت جایگزینی مسیرهای جدید حمل‌ونقل کالا تأکید کرد.

توافق ایران با ارمنستان برای استفاده از مسیرهای جایگزین ترانزیت/ پیش‌بینی جهش در روابط اقتصادی با اوراسیا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ در سفر رئیس‌کل گمرک ایران به روسیه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های بندری و گمرکی تأکید و گشایش‌های جدیدی در مسیر مبادلات اقتصادی و گمرکی بین دو کشور ایجاد شد.

سید مهدی میراشرفی رئیس‌کل گمرک ایران که برای شرکت در همایش بین‌المللی گمرک به روسیه سفر کرده بود، گفت: در گفتگوهای مفصل با مقامات روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا، به‌ویژه روسیه و ارمنستان، توافقات خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های گمرکی و نیز استفاده از مسیرهای جایگزین حمل‌ونقل کالا به دست آمد.

میراشرفی با اعلام این که حجم مبادلات کالا بین ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسیری صعودی در پیش گرفته است افزود: با توافقات حاصل‌شده به‌زودی شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه خواهیم بود.

وی در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران در روسیه گفت: ۸۷هزار میلیارد دلار حجم کل جی‌دی‌پی دنیاست که بیش از ۵۰ درصد آن، که بیشترین درآمد و اشتغال را در کشورها ایجاد می‌کند، سهم صادرات و واردات است. در زمان حاضر ۱۰ گمرک و بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار دارد و چنانچه ظرفیت بندری و گمرکی خود را افزایش دهیم، از سهم ترانزیت، واردات و صادرات کالا، میلیاردها دلار درآمد برای کشورمان دنبال خواهد شد. کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بین‌المللی است که ایران در مسیر هر دو گذرگاه بین‌قاره‌ای قرار دارد. ما هیچ راهی جز کمک به تجار و بازرگانان نداریم، چراکه موفقیت در تجارت بر اساس شانس نیست، بلکه موفقیت ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و حاصل برنامه مدونی است که باید تدوین و اجرا شود.

میراشرفی با بیان این که ایران کشوری نیست که بخواهند به‌طور کامل تحریم کنند، تصریح کرد: شاید بتوانند مسیرهای هوایی را با تحریم محدود کنند، اما مسیرهای زمینی و دریایی ایران که با ۱۵ کشور از زمین و دریا همسایگی دارد، قابل تحریم نیست.

وی با تأکید به اهمیت گذرگاه‌های زمینی برای صادرات و واردات کالا بین ایران و روسیه گفت: تکمیل هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های دریایی و جاده‌ای، به‌ویژه در زمینه افزایش ناوگان کشتی‌های رو‌ـ‌رو در دریای خزر و تسهیلات بیشتر گمرکی، می‌تواند حجم مبادلات را افزایش دهد.

رئیس‌کل گمرک ایران راجع به اقدامات گمرک ایران برای تسهیل مراودات تجاری بین ایران و روسیه در سه سال اخیر تأکید کرد: گمرک ایران همچنان با جدیت پیگیر حل مشکلات گمرکی است.

وی استفاده از گمرک سبز را یکی از مهمترین راه‌های تسهیل شرایط صادرات کالا به روسیه عنوان کرد و گفت: برای استفاده از کریدور سبز گمرکی به حضور شرکت‌های بسیار بزرگ یا هلدینگ‌های تجاری نیاز است، اما متأسفانه در زمان حاضر شرکت‌های مدیریت صادرات، هلدینگ‌های تجاری یا شرکت‌های بزرگ فعال نیست و تنها بخش خصوصی یا شرکت‌های تجاری به‌صورت جزیره‌ای و کوچک وارد تجارت می‌شوند.

میراشرفی به ضرورت تشکیل شرکت‌های بزرگ مدیریت صادرات، هلدینگ‌های تجاری و ورود شرکت‌های مادرتخصصی به بازار روسیه تصریح کرد و گفت: در این صورت می‌توان از مزایای کریدور سبز گمرکی بهره برد.

در این نشست کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با تشریح وضعیت کنونی تجارت و بازرگانی بین ایران و روسیه، موانع و مشکلات گمرکی در مسیر مبادلات بازرگانی بین دو کشور را تشریح کرد.

زارعی رایزن بازرگانی و حیدری رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران، جلالی‌فر عضو اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و روسیه و نیز جمعی از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در روسیه در این نشست با بیان مشکلات ترانزیتی و گمرکی، پیشنهادات و راهکارهای خود در زمینه رفع مشکلات موجود را ارائه کردند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها:
لینک کوتاه : https://www.hormoz.ir/?p=584627
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

اقتصادی