حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1404/04/24 شمسی | 2025/07/15 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری هرمز هستید؟
مدارس شاهد هرمزگان، پیشتاز تربیت هویتی و فرهنگی
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان تأکید کرد:

مدارس شاهد هرمزگان، پیشتاز تربیت هویتی و فرهنگی

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشاره به ضرورت تقویت هویت دینی، ملی و محلی دانش‌آموزان در مدارس شاهد، گفت: این مدارس با ظرفیت فرهنگی و ارزشی خود، بستر تربیت نسلی مسئول و باهویت هستند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، نشست ستاد اجرایی شاهد استان هرمزگان، دوشنبه با حضور اعضای ستاد و به میزبانی دبستان پسرانه شاهد شهید فرزاد مسافری، با محوریت بررسی روند نظارت، ثبت‌نام و تقویت کیفیت آموزشی و فرهنگی مدارس شاهد برگزار شد.

این نشست که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، کارشناسان، مدیران حوزه شاهد و مسئولان ناحیه یک بندرعباس همراه بود، فضایی برای تبادل‌نظر درخصوص الزامات تربیتی، فرصت‌های ارتقاء و الگوهای بهبود عملکرد مدارس شاهد فراهم آورد.

مدارس شاهد، حافظان هویت فرهنگی نظام تعلیم و تربیت

محمدرضا ضیایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان، در این نشست، ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیریت و کارکنان دبستان شهید مسافری، بر ضرورت برگزاری جلسات ستاد شاهد در فضای واقعی مدارس تأکید کرد و گفت: حضور در مدرسه، بهترین شیوه برای شناخت ظرفیت‌های میدانی، ارزیابی وضعیت جاری و ایجاد تعامل سازنده با نیروهای خط مقدم آموزش و تربیت است.

وی افزود: مدارس شاهد، به دلیل نام و مأموریت ارزشی خود، جایگاهی فراتر از یک نهاد آموزشی صرف دارند. این مدارس با تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت، باید محور تربیت هویتی، اخلاقی و علمی نسل آینده باشند.

ضیایی با تأکید بر نقش محوری معلمان در هدایت استعدادها گفت: دانش‌آموزان مدارس شاهد، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که با هدایت آگاهانه و خلاقانه معلمان می‌توانند به انسان‌هایی توانمند، خلاق و اثرگذار تبدیل شوند. مدرسه باید محیطی شاد، پویا، الهام‌بخش و زنده برای یادگیری و زندگی باشد.

وی ادامه داد: کلاس‌های پویا، کتابخانه‌های فعال، حیاط‌های مملو از گفتگو و آزمایشگاه‌هایی که حس کنجکاوی را برمی‌انگیزند، از نشانه‌های بارز یک مدرسه زنده‌اند. مدرسه باید بستری برای تجربه، خطا، رشد، و گفت‌وگوی خلاقانه باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان تأکید کرد: مدرسه‌ای موفق است که دانش‌آموزان را در مسیر مشارکت، تعامل اجتماعی و بروز توانایی‌ها قرار دهد، نه صرفاً گیرنده اطلاعات.

ضیایی با اشاره به ضرورت تقویت هویت دینی، ملی و محلی دانش‌آموزان در مدارس شاهد اظهار داشت: رسالت اصلی ما این است که دانش‌آموزانی مسئول، با اعتمادبه‌نفس و وفادار به ارزش‌ها تربیت کنیم. مدرسه باید جایگاه پرورش انسان‌هایی چندبُعدی، متعادل و آگاه باشد.

وی گفت: فرهنگ مدرسه زمانی معنا پیدا می‌کند که دانش‌آموز، با اشتیاق در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شرکت کند. محیط مدرسه باید روحیه همکاری، اخلاق‌محوری و پرسش‌گری را در دانش‌آموزان تقویت کند.

در ادامه، ضیایی چند پیشنهاد عملی برای غنی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی مدارس ارائه کرد. از جمله: اجرای برنامه‌هایی مانند دل‌نوشته‌های روزانه، جلسات قصه‌خوانی درون‌کلاسی، شوراهای فعال دانش‌آموزی، تریبون‌های آزاد و نگارش روزنگارهای شخصی توسط دانش‌آموزان.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان تأکید کرد: این فعالیت‌ها، بستر مناسبی برای شکوفایی تفکر انتقادی، تمرین مسئولیت‌پذیری، و تقویت مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان فراهم می‌کند. باید به دانش‌آموز فرصت داد فکر کند، بپرسد، بنویسد و سخن بگوید.

 
ضیایی با اشاره به ویژگی‌های نسل امروز گفت: نسل فعلی، پُرانرژی، خلاق و اهل گفتگوست. اگر با احترام و دوستی به سراغ آنان برویم، پاسخ‌های شگفت‌انگیزی خواهیم گرفت. مدرسه باید برای آنان پناهگاه رشد، انگیزه‌سازی و خودباوری باشد؛ نه فقط مکانی برای آموزش دروس.

پس از پایان جلسه، اعضای ستاد اجرایی شاهد به همراه مدیرکل آموزش و پرورش استان از بخش‌های مختلف دبستان پسرانه شاهد شهید فرزاد مسافری بازدید کردند. این بازدید میدانی، فرصتی بود برای آشنایی با تلاش‌های معلمان، فعالیت‌های فرهنگی و امکانات آموزشی مدرسه.

نشست امروز، گامی کوچک اما مؤثر در مسیر نوسازی نگاه به مدارس شاهد بود؛ مدارسی که همچنان می‌توانند پرچم‌دار فرهنگ ایثار، تربیت مسئولانه و آموزش مبتنی بر ارزش‌های ملی و انسانی باشند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!