
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، یازدهم اردیبهشتماه، یادآور مقام شامخ معلم و فرصتی برای پاسداشت تلاشهای بیوقفه آنان در عرصه تعلیم و تربیت است؛ روزی برای تجلیل از کسانی که چراغ دانایی را در دستان خویش گرفته و راه آیندهسازان این سرزمین را روشن میکنند.
این روز نهفقط یک مناسبت نمادین، بلکه یادآور رسالتی بزرگ و مقدس است که در قلب نظام آموزشی نهفته است؛ رسالتی که ریشه در ایمان، آگاهی، و مسئولیتپذیری دارد و معلم را در زمره تأثیرگذارترین عناصر رشد و بالندگی جامعه قرار میدهد.
در نظام فرهنگی و دینی ما، معلم همواره جایگاهی رفیع داشته است. تعبیر "معلمی شغل انبیاست" که از سوی امام خمینی(ره) بیان شده، نشان از عمق نقش معلم در تربیت انسان و ساختن جامعه دارد. معلم تنها ناقل دانش نیست، بلکه الگوی اخلاق، منش، و انسانیت است.
معلم با تأثیرگذاری عمیق بر اندیشه و رفتار شاگردان، بنیانهای علمی، فرهنگی و ارزشی کشور را شکل میدهد و در مسیر تحقق عدالت آموزشی و پرورش سرمایه انسانی گام برمیدارد.
در جهان امروز، که تحولات سریع علمی و فرهنگی نیازمند نگاهی نو به آموزش است، اهمیت و جایگاه معلم بیش از گذشته نمایان شده است. پاسداشت واقعی روز معلم، در گرو توجه به معیشت، منزلت اجتماعی، و توانمندسازی حرفهای اوست.
بنابراین باید بهگونهای عمل کرد که معلم با انگیزه، امنیت خاطر و پشتیبانی لازم بتواند مأموریت خطیر خود را در مسیر تربیت نسلی مؤمن، مسئول، خلاق و توانمند به انجام رساند، چرا که آیندهی هر جامعهای در گرو جایگاهی است که برای معلمان خود قائل میشود.
به مناسبت هفته معلم، گفتگویی با دانشجومعلمی، یکی از دانشجویان برجسته دانشگاه فرهنگیان، انجام شده است که در آن به اهمیت نقش معلمان در فرآیند تحصیل و تربیت نسلهای آینده پرداختهایم. دانشجومعلمی که خود یکی از شاگردان موفق در مسیر تحصیلی خود است، در این گفتگو به تأثیر معلمان در رشد علمی و شخصیتی دانشآموزان و دانشجویان اشاره میکند و از تجربیات خود در ارتباط با اساتید و معلمان تأثیرگذار خود سخن میگوید. در ادامه این گفتگو، به بررسی چالشهای موجود در نظام آموزشی کشور و پیشنهادات دانشجویان برای بهبود شرایط آموزشی خواهیم پرداخت.
فاطمه پرورینیا، ۲۰ ساله، اهل بندرعباس و دانشجوی رشته دبیری الهیات در پردیس فرهنگیان یزد است. او با علاقهای ریشهدار نسبت به معلمی، مسیر فرهنگی خود را از دوران راهنمایی آغاز کرده و اکنون با امید و انگیزه از آیندهای میگوید که خود را در آن یک معلم اثرگذار میبیند.
لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه رشتهای و در کدام پردیس فرهنگیان تحصیل میکنید؟
من فاطمه پرورینیا هستم، ۲۰ ساله از بندرعباس. در رشته دبیری الهیات در پردیس فرهنگیان یزد تحصیل میکنم.
چه انگیزهای باعث شد مسیر معلمی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنید؟
از دوران راهنمایی به واسطه فعالیتهای فرهنگی با مجموعههای مختلف و تعاملاتی که با نوجوانان و جوانان داشتم، احساس کردم استعداد و علاقهام در مسیری است که میتوانم در حرفه شریف معلمی نقش مفیدی ایفا کنم.
تعریف شما از معلم خوب چیست؟ چه ویژگیهایی را برای یک معلم مؤثر ضروری میدانید؟
به نظر من معلم خوب کسی است که در ذهن، روح و قلب دانشآموز ماندگار شود. معلمی با زبانی شیوا و روحی پویا و سرشار از امید که بتواند دانشآموزان را با نشاط، پویایی و امید به آینده، برای ساختن ایران فردا آماده کند؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: معماران آینده این سرزمین.
آیا در دوران تحصیل، معلم یا استادی داشتهاید که الگوی شما باشد؟ چرا؟
بله، معلم فارسی و مطالعات اجتماعی در دوران راهنمایی باعث شدند به رشته علوم انسانی علاقهمند شوم. امروز هم استادانی که در پردیس فرهنگیان با آنها تحصیل میکنم، الگوی من هستند؛ زیرا از آنها فقط درس نمیآموزیم بلکه راه و رسم درست زیستن را هم یاد میگیریم.
دانشگاه فرهنگیان چه فرصتها و چه چالشهایی برای دانشجومعلمان ایجاد میکند؟
یکی از فرصتهای مهم این دانشگاه، اختصاصی بودن فضای آن برای معلمان است؛ جایی که دانشجومعلم از رفتار، منش و سخن اساتید نیز پیش از ورود به کلاس درس میآموزد. اما یکی از چالشهای مهم، سختی مسیر ورود به این دانشگاه است که البته هم مزیت است هم مانع.
به نظر شما مهمترین نیازهای دانشجومعلمان در مسیر تربیت حرفهای چیست؟
با توجه به سرعت پیشرفت دنیا بهویژه در حوزه هوش مصنوعی، دانشآموزان نیز ناخواسته با این جریان پیش میروند. دانشجومعلمان باید از دوران تحصیل خود را بهروز نگه دارند تا بتوانند راهنمایی قابل اعتماد و مؤثر برای نسل جدید باشند.
آیا نگاهی که جامعه به معلمان دارد با جایگاه واقعی آنها همخوانی دارد؟
تا پیش از کرونا تا حدی این همخوانی وجود داشت؛ اما پس از آن و با افزایش استفاده از فضای مجازی و پخش کلیپهایی که گاه از سر شوخی اما در تضاد با شأن معلمی هستند، متأسفانه آن احترام و قداست گذشته کاهش یافته و برخی با عشق و علاقه وارد این حرفه نمیشوند.
روز معلم برای شما چه معنایی دارد و دوست دارید روزی چه نوع معلمی باشید؟
امسال نخستین سالی است که در روز معلم عضو خانواده فرهنگیان هستم و از این بابت بسیار خوشحالم. برای این رؤیا زحمت زیادی کشیدم. دوست دارم معلمی باشم که دانشآموزانم مرا قلباً دوست داشته باشند و بتوانم در زمینه علم دین دست آنها را بگیرم.
چه پیامی به مسئولان آموزشی کشور دارید، بهویژه درباره حمایت از دانشجومعلمان؟
انتظار داریم کسورات مالی دانشجومعلمان کمتر شود. در اجرای سند تحول آموزش و پرورش، مسئولان بهجای تئوریپردازی، همراهی واقعی با دانشجومعلمان داشته باشند. تحول آموزشی صرفاً با ساخت مدرسه محقق نمیشود؛ باید در زندگی مردم نمود پیدا کند.
اگر امروز روبهروی یک کلاس واقعی قرار بگیرید، اولین حرفی که به دانشآموزانتان میزنید چیست؟
به آنها خواهم گفت:
ما نسل صادق آل محمدیم، از نسل رستم و سهرابیم، از نسل گوهرشاد، ابوریحان، فردوسی، ابنسینا و سعدی هستیم.
ما از نسل احمدیروشن و زنان شیرزن چون کهربائیها هستیم.
فرهنگ خود را با فرهنگ دروغین عوض نکنید؛ ما نسل ظهوریم.
انتهای خبر/