تبلیغات تبلیغات تولید ایرانیتبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 6591
تاریخ انتشار:جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۸:۳۴| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

راه‌آهن با خط گرگان-اینچه برون از خلیج فارس به چین می‌رود/ افتتاح در اردیبهشت ماه

معاون وزیر راه با اشاره به پایان عملیات ریل‌گذاری خط‌آهن گرگان-اینچه‌برون و افتتاح آن در اردیبهشت ۹۲ با حضور احمدی‌نژاد و احتمالاً رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان،گفت:راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون به طول ۸۸ کیلومتر ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل می‌کند به گزارش هرمز، احمد صادقی در خصوص خط‌آهن گرگان ـ […]

معاون وزیر راه با اشاره به پایان عملیات ریل‌گذاری خط‌آهن گرگان-اینچه‌برون و افتتاح آن در اردیبهشت ۹۲ با حضور احمدی‌نژاد و احتمالاً رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان،گفت:راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون به طول ۸۸ کیلومتر ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل می‌کند

به گزارش هرمز، احمد صادقی در خصوص خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون اظهار داشت: این مسیر ریلی یکی از خطوط ترانزیتی کشور است و شبکه‌های راه‌آهن شمال را به خط آهن کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر متصل می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، اتصال شبکه ریلی داخلی به خط آهن کشورهای همسایه در راستای توسعه هر چه بیشتر ترانزیت است.

صادقی افزود: راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون به طول ۸۸ کیلومتر ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل می‌کند، بنابراین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه در بحث ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی حائز اهمیت است.

صادقی ادامه داد: راه‌آهن گرگان – اینچه برون از طرح‌های مهم اقتصادی کشور بوده و از اصلی‌ترین پروژه‌های مهر ماندگار استان گلستان است‌.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: این مسیر ریلی از ایستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راه‌آهن تهران – گرگان شروع و تا ایستگاه اینچه‌برون در شرق گرگان ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اواسط سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد، ادامه داد: اجرای این مسیر پیشرفت بسیار مطلوبی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در احداث این خط‌آهن رکورد ساخت ریل در کشور را می‌شکند، تصریح کرد: برای اولین بار است که در ایران ظرف یک سال ۸۸ کیلومتر خط‌آهن به این سرعت اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است، ادامه داد: از کل این مسیر، ۷۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده است و پروژه ظرف ۱۵ روز آینده به اتمام خواهد رسید.

صادقی درباره مشخصات خط‌آهن گرگان-اینچه‌برون اظهار داشت: در مسیر این پروژه ۱۶۰ دستگاه پل تیپ و ۱۱ دستگاه پل بزرگ و تقاطع غیر هم سطح در حال احداث است؛ در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که این خط ریلی ترانزیتی در اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس جمهور و سران کشور آسیای میانه بطور رسمی افتتاح شود.

به گزارش فارس در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال ۱۳۸۸، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامه‎ای به مراحل اجرایی رسید.

طول کلی راه‌اهن گرگان – اینچه برون – اترک – برکت در ۳ کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر است و در شرق دریای خزر ساخته شده است که ۱۲۰ کیلومتر آن در کشور قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران وجود دارد؛ این ریل کشورهای CIS را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل می‌کند.

در واقع راه آهن اینچه برون- گنبدکاووس – گرگان بخشی از پروژه ریلی بزرگ سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از ناحیه “اوزن” کشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به سمت شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد؛ ‌این خط ریلی در محدوده اترک واقع در منطقه داشلی برون و اینچه برون از خاک ترکمنستان خارج می‌شود.

‌طبق گفته مسئولان احداث این خط‌آهن افزایش حمل و نقل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر خواهد داشت و تجارت بین المللی را در این محدوده افزایش می‌دهد.

این خط ریلی ترانزیتی در جهت اتصال کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به آسیای شرقی و جنوب شرقی کاربرد دارد.

هدف اصلی از اجرای پروژه حجم بار ترانزیت جابه‌جایی در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است که می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.

حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگ‎ترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچه‎برون است.

کشور قزاقستان سالانه ۱۳ میلیون تن غلات تولید می‎کند که ۷ میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد؛ کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند بنابراین راه‌آهن شمال به صرفه‎ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب می‎آید و با اتصال خط راه‌آهن گرگان به اینچه‎برون، ترانزیت غلات از طریق ایران توسعه بسزایی می‌یابد.

منبع: فارس

انتهای پیام/۱۳۸

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=6591
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,438 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل