تبلیغات تبلیغات تولید ایرانیتبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 6363
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۸:۱۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

تهران۱۵۰۰ ناامیدکننده و کسالت بار

تهران ۱۵۰۰ هر چند از نظر تکنیک های انیمیشن ۳ بعدی، – اینقدر که چشم ظاهر بین ما حس می کند- چیزی از انیمیشن های آمریکایی ۳-۴ سال پیش کم ندارد، اما از نظر محتوا، یک افتضاح تمام عیار است. به گزارش هرمز ، عصرگاهی در چند روز قبل از عید، از رادیوی ماشین می […]

تهران ۱۵۰۰ هر چند از نظر تکنیک های انیمیشن ۳ بعدی، – اینقدر که چشم ظاهر
بین ما حس می کند- چیزی از انیمیشن های آمریکایی ۳-۴ سال پیش کم ندارد، اما
از نظر محتوا، یک افتضاح تمام عیار است.

به گزارش هرمز ، عصرگاهی در چند روز قبل از عید، از رادیوی ماشین می شنیدم که آقای بهرام
عظیمی درباره اکران تهران۱۵۰۰ صحبت می کرد و از مخاطبان می خواست در حمایت
از سرمایه گذاری بخش خصوصی در انیمیشن، مردم بروند اولین فیلم سینمایی
انیمیشن ایران را ببینند چرا که آینده صنعت انیمیشن ایران به فروش تهران
۱۵۰۰ بستگی دارد و ….

اوایل فروردین ماه برای انجام وظیفه در قبال صنعت ملی پویا نمایی، بلیط
۶ هزار تومانی تهران ۱۵۰۰ را خریدیم و عازم سینما آزادی شدیم اما حیف از
وقت و ۶ هزار تومان هایی که هدر دادیم.

تهران ۱۵۰۰ هر چند از نظر تکنیک های انیمیشن ۳ بعدی، – اینقدر که چشم
ظاهر بین ما حس می کند- چیزی از انیمیشن های آمریکایی ۳-۴ سال پیش کم
ندارد، اما از نظر محتوا، یک افتضاح تمام عیار است. این فیلم حتی فاقد
خلاقیت های بصری و متعارفی است که بهرام عظیمی به آن شهره است. البته بجز
یکی دو پلان خاص مانند «سبزی فروشی سال۱۵۰۰» یا «پایین کشیده شدن اتوماتیک
دامن دختر ربات خیابانی در لاله زار۱۵۰۰!»

آقای عظیمی گفته است بعد از ساختن فیلم، تصمیم گرفته با دعوت از آقای
قاسم خانی به آن نریشن اضافه کند اما قلم بذله گوی قاسم خانی هم نتوانسته
ضعف شدید فیلمنامه تهران۱۵۰۰ را بپوشاند چراکه اصل قصه این فیلم از پای بست
ویران است: یک فیلم فارسی آبدوغ خیاری که از نظر نداشتن صحنه مستقیم جنسی،
شبیه فیلم فارسی های دهه۸۰ است اما با رقاصی رباته، علاقمندان فیلم فارسی
های دهه ۵۰ را هم بی نصیب نمی گذارد.

در واقع، کارگردان محترم تهران۱۵۰۰ که در کار تولید انیمیشن خبره است،
ظاهرا تصور نمی کرده برای «فیلم سینمایی انیمیشن»، فیلمنامه هم لازم است!

در انیمیشن های سینمایی نظیر داستان اسباب بازی، عصریخبندان، شرک،
ماشینها، ماداگاسکار، رنگو و… که در سالهای اخیر ذائقه و سطح توقع ما را
از یک «انیمیشن سینمایی» تعیین کرده اند، قبل از «تکنیک» انیمیشن، این
«فیلمنامه قوی» است که این آثار را فوق العاده کرده. چیزی که متاسفانه
تهران۱۵۰۰ به کلی از آن بی بهره است.

بهرام عظیمی در آنونس تلویزیونی فیلم، تهران ۱۵۰۰ را کاری از خالق
سیاساکتی معرفی می کند اما گویا فراموش کرده که سیاساکتی، پسری باحیا بود
که وقتی برای اولین بار همسر آینده اش را دید، کلی سرخ شد و تازه از مادرش
هم تشرخورد که «سرتوبنداز پایین بچه!!»… اما شخصیت اصلی تهران۱۵۰۰، دختر
مجردی است که با پسرها خیلی راحت قاطی می شود و اگر گشت نامحسوس نیروی
انتظامی هم نباشد، آماده است وسط خیابان، بیشتر از حد متعارف در سینمای
ایران هم، به پسرها حال بدهد.

آقای عظیمی… آیا فکر نکردی علاقمندان انیمیشن، بیشتر بچه ها هستند؟
اگر خودت با جذابیتهای جنسی در سینما مشکلی نداری، حداقل این را از قبل می
گفتی که اصل قصه تهران۱۵۰۰ روابط عشقی و دختربازی است، تا قبل از انتخاب
فیلم تکلیفمان را می دانستیم. گل بگیرند در این معاونت سینمایی ارشاد را که
در حد همین اطلاع رسانی ساده از مضمون و درجه بندی مضمونی فیلم ها هم عرضه
و کارایی ندارد…

در انیمیشن های هالیوودی، استفاده از سوپر استارها برای گویندگی به جای
شخصیت های انیمیشن، مرسوم است در «داستان اسباب بازی»، «تام هنکس» بجای
وودی حرف می زند و یا در «پاندا کونگ فو کار»، «آنجلینا جولی» بجای ببری
صحبت می کند، این سوپر استارها، بجای یک کاراکتر دیگر حرف می زنند و ما فقط
صدای آنها را در فیلم می شنویم اما فیلمنامه نویس تهران ۱۵۰۰ به این نکته
ابتدایی هم توجه نکرده است بطوری که هدیه تهرانی، بهرام رادان و شریفی نیا
دقیقا بجای تصویر و شخصیت سینمایی خودشان حرف زده اند: دختری که در عشقی
مثلثی گیر کرده (تهرانی)، پسر فقیری که دختر مورد علاقه اش، دوست پسر جذابی
پیدا کرده (رادان) و شارلاتانی که با سوء استفاده از مذهب به فکر کاسبی
است(شریفی نیا). تازه قابلیتهای طنز مهران مدیری هم با دادن لهجه آذری به
کاراکترش، به کلی ضایع شده است…

 

 پریشب وقتی فیلم تمام شد، آثار سرخوردگی در چهره اغلب کسانی که سالن
سینما را ترک می کردند، به وضوح نمایان بود. خیلی ها حتی ننشستند تا تیتراژ
پایانی (حاوی پشت صحنه گویندگی سوپر استارها) را هم تماشا کنند.

ما ساده دلان را بگو که فکر کردیم با خرید بلیط تهران ۱۵۰۰، سهممان را
در رشد صنعت انیمیشن ایران ادا می کنیم نگو آقای زرنگ، قبلا با بانک ملی و
شرکت مپنا و سازمان بورس قرارداد بسته و در فیلم آبگوشتی اش انواع و اقسام
تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم را به خوردمان می دهد.

آقای عظیمی مدعی است با تهران ۱۵۰۰ صنعت سینمای انیمیشن ایران متولد
شده است اما اگر قرار است تهران ۱۵۰۰ واقعا اولین و پایه گذار صنعت انیمیشن
سینمایی ایران باشد، همان بهتر که چنین موجود ناقص الخلقه و بی هویتی اصلا
متولد نشود.

تهران۱۵۰۰ به هر حال خواهد فروخت و بهرام عظیمی اینقدر اعتبار دارد که
بانک ملی و سازمان بورس و امثالهم بیت المال را در کارهای بعدی اش هم هزینه
کنند، اما آقای عظیمی باید بداند با تهران۱۵۰۰ هم به سابقه خوب خودش جفا
کرده هم به صنعت انیمیشن ایران.

منبع : سبلانه

انتهای پیام / ۱۱۷

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=6363
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,445 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل