تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 4999
تاریخ انتشار:پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

عبور متکی از سند چشم انداز ؛ مهد فساد الگوی آقای دیپلمات شد!

البته مشخص نیست سیاست دوران وزارت خارجه متکی در قبال رابطه با مالزی بر چه محوری تنظیم شده بود که اینک وی این کشور مهد فساد اخلاقی و فرهنگی را به عنوان الگو مطرح می کند . به گزارش هرمز ، منوچهر متکی که این روزها بازار مصاحبه ها و سخنرانی هایش داغ است، با […]

البته مشخص نیست سیاست دوران وزارت خارجه متکی در قبال رابطه با مالزی بر چه محوری تنظیم شده بود که اینک وی این کشور مهد فساد اخلاقی و فرهنگی را به عنوان الگو مطرح می کند .


به گزارش هرمز ، منوچهر متکی که این روزها بازار مصاحبه ها و سخنرانی هایش داغ است، با اظهار برخی مواضع و تحلیل ها کارنامه دوران تصدی وزارت خارجه اش که با ارفاق مورد قبول بود را زیر سوال برده است .

 

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری صراط، متکی در گفتگویی تفصیلی با یکی از روزنامه های کثیرالانتشار به مسائلی اشاره کرد که مواضع و رویکرد او را برای انتخابات آتی و همچنین عملکرد گذشته اش بیش تر نمایان کرده است .

سکان دار ۵ ساله دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخشی از اظهاراتش که خبرنگار نظر او را پیرامون معرفی یک الگوی توسعه برای ایران جویا شد اینگونه اظهار نظر می کند: “من دوران مدیریت ماهاتیر محمد را در مالزی دوران موفقی می‌بینم. او هوشمندانه توانست در دو دهه کشورش را به جایگاه قابل اعتنایی برساند. وقتی به آن کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در مالزی اولا مسلمان‌ها اکثریت مطلقی را ندارند.”

البته متکی به این نکته اشاره نکرد که آیا جایگاه جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را قابل اعتنا می داند یا خیر؟

لازم به یادآوری است ، رهبر معظم انقلاب در ۱۹ بهمن ماه امسال با اشاره به فاصله عظیم جایگاه کنونی ملت ایران با ۳۴ سال قبل خاطرنشان کردند: “مردم ایران در این ۳ دهه، به ملتهای دیگر آموختند که می توان و باید در مقابل سلطه بیگانگان ایستاد و با توکل به خدا، حرکت مستقل، پیشتاز و سرافرازانه را ادامه داد.”

متکی در برشماری مزایای رهبر مالزی اینگونه به تعریف می پردازد: “اینجا او با تدبیر توانست با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور هم مدل اقتصادی خوبی را برای مالزی تبیین کند هم در برابر فشارها و حرکت‌های سیاسی بدل‌های لازم را بزند؛ برای مثال در دهه ۸۰ می‌بینید که ژاپن دچار بحران مالی ـ اقتصادی شد (از جنس همین مشکلی که در آمریکا پیش آمده بود) به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های ژاپن در کشورهای جنوب‌شرق آسیا نوع کشور‌های جنوب‌شرق آسیا هم دچار مشکل شده‌اند؛ کره‌جنوبی، تایلند، مالزی، اندونزی و فیلیپین همه دچار مشکل شدند.”

وزیر سابق امور خارجه دولتهای نهم و دهم با بیان اینکه وقتی تجربه مالزی را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آمد مشکل را تجزیه و تحلیل و آن را با ریشه داخلی و خارجی تعریف کرد و به یک مدل خروج از بحران رسید و این قابل تامل است. اضافه کرد: “مالزی می‌تواند بیشترین تجربیات را به ما منتقل کند. مراد من فقط مالزی نیست، ما از تجربیات همه باید استفاده کنیم. امر کشورداری داری یک امر عرفی است، یک تجربه بشری است. جهتگیری‌های اعتقادی و سیاسی تعریف‌های خودش را دارد.”

منوچهر متکی در حالی مالزی را الگوی مدل کشورداری خود قرار می دهد که این کشور که به عنوان مامن و اقامتگاه جدید فتنه گران و شبکه های ضدانقلاب مطرح شده است فقط به اسم یک کشور اسلامی شناخته می شود اما در بطن خود نه تنها شباهتی به کشورهای اسلامی ندارد، بلکه مانند جوامع افسارگسیخته غربی، مملو از کاباره ها، دیسکوها و مراکز فساد است.

خطر فساد و انحرافات اخلاقی مالزی که نام اسلامی را با خود به یدک می کشد، اکنون بیش از همه برای آن دسته از خانواده های ایرانی احساس می شود که تصور می کنند در حال فرستادن فرزندان خود به یک کشور اسلامی هستند در حالی که بسیاری از دانشجویان ایرانی که برای تحصیل عازم این کشور می شوند علاوه بر نامعتبر بودن مدارک دانشگاهی مالزی، در معرض خطر مراکز فساد فعال در این کشور هستند.

البته مشخص نیست سیاست دوران وزارت خارجه متکی در قبال رابطه با مالزی بر چه محوری تنظیم شده بود که اینک وی این کشور مهد فساد اخلاقی و فرهنگی را به عنوان الگو  مطرح می کند .

اینکه ظاهرا متکی همچنان ترجیح می دهد روحیات دیپلمات ها را با خود یدک بکشد در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مسئولان نیروی هوایی ارتش فرمودند: “من دیپلمات نیستم، انقلابیم به همین علت صریح، صادقانه و قاطعانه حرف می زنم: پیشنهاد مذاکره وقتی معنا دارد که طرف حسن نیت خود را نشان دهد.”

جهت اطلاع وزیر سابق امور خارجه کشورمان که گفته می شود یکی از گزینه های جدی کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری است در زیر متن سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران را می آوریم تا مطالعه آن بتواند کمکی به ذهن دیگر کاندیداها برای تعریف مدلی مناسب و الگویی درخور از جمهوری اسلامی ایران در جهان، آسیا و خاورمیانه باشد .

سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران

ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل.

با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی، در چشم‌انداز بیست‌ساله:

جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

*  توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر:

مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضائی.

*  برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی.

*  امن، مستقل، مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت.

*  برخوردار از سلامت، رفاه و امنیت غذایی ، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به‌دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

*  فعال، مسؤولیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

* دست‌یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب‌غربی(شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

* الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره).

* دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

ملاحظه: در تهیه، تدوین و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه، این نکته مورد توجه قرار گیرد که: شاخصهای کمی کلان آنها ازقبیل: نرخ سرمایه‌گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و تورم، کاهش فاصله درآمد میان دهک‌های بالا و پائین جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانایی‌های دفاعی و امنیتی، باید متناسب با سیاستهای توسعه و اهداف و الزامات چشم‌انداز تنظیم و تعیین گردد و این سیاستها و هدفها به‌صورت کامل مراعات شود.

آیا با الگوگیری از کشورهایی نظیر مالزی ، ایران اسلامی به ویژگی های فوق دست پیدا خواهد کرد؟

انتهای پیام / ک ۱۱۰ 

منبع : صراط

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=4999
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,249 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل