منتشر شده در تاریخ: دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
شناسه خبر: 228259
گروه :خبر
HPicturer

از آنجایی که آموزش و پرورش بر اعتلای فرهنگ در جامعه نقش اساسی و تعیین کننده دارد و ارتباط یافتن با دیگران و درک نمادهای یک فرهنگ نیز با آموزش و پرورش امکان‌پذیر است، دسترسی به فرهنگ و در عین حال اشاعه و توسعه‌ی آن نیز منوط به کارکرد مناسب این نهاد است‌.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی  هرمز ، مسعودبیژنی فعال فرهنگی شهرستان میناب در یادداشتی که برای سایت فرهنگ کده نوشت : آموزش و پرورش در عین آن که رسالت شناساندن سنن تاریخی، فرهنگی، مذهبی و نشر ارزش های یک جامعه و کمک به حفظ آن‌ها را بر عهده دارد می داند و ،گفت : آموزش و پرورش می بایست به تربیت نسلی متناسب با نیازهای جامعه‌ی متحول و مدرن نیز توجه کند.

 

 

 

بدین ترتیب می توان گفت آموزش و پرورش در حفظ هویت فرهنگی جامعه در مقابل الگوهای مصرفی و تحمیلی که از طریق فرآیند جهانی سازی، الگوسازی و به جوامع ارائه می‌شود می‌تواند نقش پالایش دهنده و آگاه کننده داشته باشد.

 

 

 

آموزش و پرورش علاوه بر انتقال و شناساندن سنن و ارزش‌های فرهنگی‌، در توجه دادن به ارزش‌های برتر از فرهنگ شناخته شده‌ی یک جامعه و بازشناسی و وارد کردن ارزش‌هایی فراتر از فرهنگ موجود نیز می‌تواند نقش داشته باشد، چراکه تربیت کردن تنها توسل به تولید فوری یا توجه به قبول ارزش‌های فرهنگ حاضر نیست‌. آموزش و پرورش می‌تواند فرهنگ‌سازی کند و در اعتلای فرهنگ عمومی نقش داشته باشد.

 

 

 

با توجه به آنچه گفته شد یکی از کارکردهای آموزش و پرورش ایجاد و بسط فرهنگ برای اکثریت است‌ و چنان که برخی معتقد هستند آموزش و پرورش از قدرت انسان سازی و تربیت نسل که یکی از مؤلفه‌های اصلی فرهنگ است برخوردار است.

 
مطالبی چند پیرامون گسترش فرهنگ آموزش و تحصیل

 

پایه اول، دوم و سوم

 

الف:آموزش تحصیل

با عنایت به لزوم تحصیل علم و دانش از سنین کودکی، آموزش رعایت نظم و انظباط در مدرسه و خانه و همچنین انجام به موقع و درست تکالیف درسی و حضور به موقع و موثر در کلاس از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین با آموزش خانوارها توسط انجمن اولیا و مربیان جهت قرار دادن مسولیت هایی مانند مرتب کردن اسباب بازی ها و کتب درسی و وسایل شخصی، تهیه جدول زمانبندی مطالعه و تکالیف مدرسه، ورزش و سرگرمی که باعث ارتقاء یادگیری و هوش دانش آموز می شود.

 

 

ب:فرهنگ احترام به والدین، همدیگر و مربیان آموزشی

 

 

با توجه به فقر فرهنگی موجود در برخی نقاط استان نسبت به دیگر مناطق کشور در زمینه آموزش فرهنگ تکریم بزرگ ترها و مربیان آموزشی، نیاز به آموزش دانش آموزان و اولیاء آنها احساس می شود.

 

 

در این میان نقش رسانه های ارتباط جمعی، انجمن های اولیاء و مربیان و همچنین استفاده از روحانیون در مجالس مختلفی که در حسینیه ها و مساجد برگزار می شود می تواند نقش مهم و سازنده ای در گسترش فرهنگ تکریم و اکرام داشته باشد.

 

 

ت:آموزش فرهنگ بهداشت(جسمی، روحی، روانی)، ورزش

 

 

یکی از مسایلی که دین مبین اسلام بر آن تاکید دارد رعایت بهداشت جسمی و روانی افراد جامعه است که تنها با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی محقق می شود.

 

 

آموزش رعایت بهداشت فردی و جمعی در مدرسه و خانواده، آموزش خانواده ها توسط کارشناسان بهداشت و تغذیه با همکاری انجمن اولیاء و مربیان جهت تغذیه مفید نوباوگان و در عین حال ارزان قیمت به نحوی که تمامی خانواده ها توانایی تهیه آن را داشته باشند، چکاپ دوره ای و منظم دانش آموزان از نظر جسمی و روحی و روانی توسط کارشناسان مربوطه، آموزش فرهنگ راستگویی، پاکدامنی و پرهیز از ریا و غیبت و مفاسد اخلاقی توسط روحانیون در مساجد و حسینیه ها و مربیان آموزشی و انجمن اولیا و مربیان، درخواست از روحانیون و وعاظ جهت گنجاندن مباحث ذکر شده در برنامه های تبلیغی خود در مناسبت های مختلف

 

پایه چهارم، پنجم و ششم

 

فرهنگ عبادت و دین شناسی

 

خداوند تبارک و تعالی هیچ نیازی به عبادت انسان ها ندارد بلکه این انسان هستند که به خدا و عبادت او برای رسیدن به سعادت و کمال نیاز دارند.

 

 

اشاعه فرهنگ تقوا :تلاش برای تربیت و ساختن انسان های متقی، جامعه را از افتادن در منجلاب مفاسد نجات خواهد داد، همان گونه که در کتب و منابع مختلف خوانده ایم امام حسین(ع) هدف از قیام خویش را نجات دین اسلام به وسیله امربه معروف و نهی از منکر اعلام کرده است.

 

 

هدف از بازگویی نحوه شهادت امام حسین(ع) شناساندن چهره پلید حاکم وقت بود و این کار قبلا با روشنگری حضرت زینب کبری(س)، امام سجاد(ع) و دیگر ائمه انجام گرفته است.

 

 

حال آن که امروز باید محور تبلیغ، اشاعه آرمان های امام حسین(ع) و معصومان و نشر اهداف و ارزش هایی نظیر راستگویی، پرهیزگاری، مبارزه با ظلم و نفاق، برپاداشتن نماز و دیگر مکارم اخلاقی در جامعه باشد و در این راستا نقش معلمان پرورشی و روحانیون بسیار حساس و اثر گذار است.

 

 

پ:فرهنگ مسئولیت و انتقاد پذیری

 

از آنجایی که آموزش فرهنگ پذیرش مسئولیت و انتقاد پذیری از عوامل مهم در پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب می شوند شناساندن تفاوت نقد و بدگویی می تواند کمک بزرگی به آموزش نقدپذیری در سطح جامعه کند.

 

واگذاری انجام کارها و امور ساده به فراخور سن دانش آموز در محیط مدرسه و خانواده تمرین مناسبی برای آموزش مسئولیت پذیری است و بعد از آن نیز بازگو کردن ایراد و اشکالات نحوه انجام کار و آموزش شیوه صحیح آن موجب یادگیری حس انتقاد پذیری می شود.

 

انتهای پیام/س

 single

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




تبلیغات
Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123
  b000000451212   Untitled-1-Recovered123 225278698se01         225278698se01  
امروز دفاع در سوریه دفاع از حقانیت دین اسلام است /تکفیری هابه دنبال تخریب چهره اسلام و خط رسول اکرم (ص) هستند حضور ۱۵ شرکت خارجی در دومین نمایشگاه طلا و جواهر کیش توقیف یک فروند شناور و کشف ۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در کیش ذلت گاهی از جانب مسئولین به مردم کشور تحمیل می شود/ دولت باید به فکر چرخاندن چرخ های اقتصاد باشد از هنجار شکنی دانشگاه با اجرای موسیقی زنده تا برخورد توهین آمیز با مسئول بسیج علوم پزشکی قاچاق کالا مرکب مرگ جوان سلامگو در محورحسنلنگی-بندرعباس شد رزمایش بیست هزار نفری مدافع حرم در هرمزگان برگزار می شود تکیه بر توان داخلی رمز موفقیت در عرصه دفاع است/ تعهدات بین المللی ابزاری برای حفظ منافع کشورهای زورگوست تردد بیش از ۴۰۰هزار خودور سنگین در محور بندر شهید رجایی به بندرعباس ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاست /انتهای لیبرالیسم آزادی اخلاقی و اجتماعی است/ مذاکرات،دستاورد شهدای هسته ای را از چنگمان درآورد