منتشر شده در تاریخ: دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
شناسه خبر: 369433
گروه :خبر
13950824-77

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بندرعباس با بیان اینکه اسلام نداریم بلکه اسلام ها داریم، اظهار کرد: اسلام سنتی و تاریخی با دموکراسی ناسازگار و اسلام نواندیشانه با دموکراسی سازگاز است و امیدواریم روزی برسد که در ایران اسلام نواندیشانه با دموکراسی سازگار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ چند روز پیش کرسی آزد اندیشی با عنوان گفتمان اسلام و دموکراسی به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد بندرعباس و کانون گفتمان اندیشه امام و رهبری انجام شد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

 

داوری این کرسی آزاد اندیشی برعهده محسن محمودی، رئیس دانشکده علوم انسانی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بود و در این برنامه مطالبی را ارائه کردند که جای بسی تامل دارد .

در این گزارش مطالبی را که این استاد گرانقدر از طریق روابط عمومی دانشگاه برای خبرگزاری ها ارسال کردند و مطالبی را که با زبان خودشان در آن مراسه بیان کردند قرار داده شده است تا مخاطبین قضاوت منصفانه ای کنند.

 

متن ارسالی روابط عمومی دانشگاه آزاد بندرعباس به خبرگزاری ها:

محسن محمودی در باب لزوم پرداخت به گفتمان، از لفظ دیالکتیک استفاده کرد و افزود: « انسانِ عاقل، اهل گفتگو است، پس می بایست اصول گفتگوی دیالکتیک را یاد بگیرید چون در اینصورت مشق دموکراسی کرده است، در نتیجه صدای مخالف خود را شنیده و آنرا با استدلال عقلی رد یا قبول می کند».

عضو هیات علمی واحد بندرعباس با ورود به بحث گفتمان اسلام و دموکراسی، نسبت میان دین و دموکراسی را متفاوت دانست و گفت: « تلقی ما از اسلام و دیدگاه ما نسبت به تعالیم آن مستقیماً بر نظر ما نسبت به رابطه اسلام و دموکراسی تأثیرگذار است ،به طور خاص دین و دموکراسی دو پارادایم بنیادی در این باب است، یک طرف جایی که دین و سیاست به طور کامل در هم جوشیده و مخلوطند و طرف دیگر جایی است که از هم فاصله دارند. »

محمودی با بیان اینکه دموکراسی در ذات اسلام ریشه دارد بطوریکه اگر بخواهیم نظام اسلامی را به صورت واقعی در جامعه پیاده کنیم، شاهد روی کار آمدن مدل خاصی از دموکراسی خواهیم بود که ضمن التزام به شریعت، به لحاظ شکلی هم دموکراتیک است افزود:« بی‌تردید نظام اسلامی با ویژگی‌های یادشده، نظامی است مبتنی بر قانون و اخلاق و به لحاظ شکلی، لزوم مشارکت همگانی و نظارت‌پذیری، جایگاه برجسته‌ای در آن دارد. این نظام، نظامی است که به طور اساسی به منافع عموم مردم می‌اندیشد و به طور اساسی، از حقوق و آزادی‌های آن‌ها حمایت می‌کند.»

عضو هیات علمی واحد بندرعباس ضمن اشاره به اینکه از ابتدای شکل گیری حرکت انقلابی امام خمینی(ره)مردم سالاری دینی طرح و اندیشه‌ای بود مطرح شد افزود:«تأکید بر نقش و جایگاه مردم براساس آموزه‌ها در تعالیم اسلام بدون نیاز به وام‌گیری از دموکراسی مدرینته و غربی توسط امام و انقلاب افق جدیدی پیش روی بشر باز نمود و همچنان که ملاحظه می شود گفتمان غالب از سوی مقام معظم رهبری است.»

وی در پایان با بیان اینکه جمعی از صاحب‌نظران نگرش ارزشی و جمعی دیگر نگرش روشی به دموکراسی دارندگفت:«دموکراسی ارزشی، تعارض ذاتی با اسلام دارد و هیچ گونه ‌تأییدی را از جانب اسلام، حتی در شرایط اضطراری، برای آن نمی‌توانیم بیابیم. اگر بخواهیم نظام اسلامی را به صورت واقعی در جامعه پیاده کنیم، شاهد مدل خاصی از دموکراسی خواهیم بود که ضمن التزام به شریعت، به لحاظ شکلی هم دموکراتیک است.»

 

صحبتهای بدون سانسور رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بندرعباس:

 

دیالکتیک یعنی اینکه طرف مخالف حرف خود را بیان می کند و در این میان تز، آنتی تز و سنتز مطرح می شود و حال می خواهم سنتزی را از این دوحیقتی که گروه موافق و مخالف بیان کردند را توضیح دهم که چگونه می توان این دو را با هم تلفیق کرد.

 

وی ادامه  داد: من نظر گروه موافق را مبنی بر اینکه اسلام با دموکراسی سازگار است را قبول دارم و حتی نظر گروه مخالف را که اسلام با دموکراسی سازگار نیست را نیز قبول دارم و تعارف هم نداریم حال چگونه می توان سنتری از این دو را بیان کرد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بندرعباس  اظهار کرد: دموکراسی انواعی دارد و به معنای اکثریت آرا نیست بلکه استنباط اکثریت است و اسلام نداریم بلکه اسلام ها داریم.

محمودی بیان کرد: در دموکراسی دو اصل بسیار مهم اصل نظارت همگانی و اصل تساوی و برابری سیاسی همه مردم وجود دارد و دوستان اعلام کردن که برقراری عدالت و مساوات وجود دارد اما در اینجا فقط تساوی در یک مورد آن هم تساوی سیاسی است و بنده نظر را می گویم که اسلام سنتی و تاریخی با دموکراسی ناسازگار  و اسلام نواندیشانه با دموکراسی سازگاز است.

 

وی افزود: در اسلام برابری سیاسی نیست و  زن نمی تواند امام جماعت، مرجع تقلید، فقیه و رئیس جمهور شود بنابراین به هیچ عنوان با دموکراسی سازگار نیست و نبوده است و اول باید برای خودمان تبیین کنیم کدام را قبول داریم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس با بیان اینکه اگر سیال اندیشه را بپذیریم گفت:  ادامه داد: اسلام نو اندیشانه با دموکراسی سازگار است مثل امر به معروف و نهی از منکر که مردم هم می توانند بر مسئولین و قدرتمندان خود نظارت داشته باشند و اگر مفهوم شهروندی را پذیرفتیم (شهروند مسئول) دیگر می شود اسلام نو اندیشانه.

 

وی ادامه داد: شهروند جدید فارغ از اینکه دین داشته باشد یا نه ؟شهروند حساب می شود و حقوقی دارد و اگر بدین معنا باشد می شود اسلام نواندیشانه. این نکته رو هم ذکر کنیم بله زمانی شرط بندی حرام بوده اما در دوره جدید آدم ها متحول می شوند و یک سری اصول ثابتی وجود دارند که هیچگاه تغییر نمی کنند اما یک سری اصول متغیر، متغیر می باشند اما در اسلام سنتی معتقدند حکمی که ثابت است برای همیشه ثابت است اما در اسلام نواندیشانه معتقد است که احکام ثابت همیشه ثابت اند اما یک سری احکام هست که با احکام زمانه و مقتضات تاریخی متحول می شود.

محمودی اظهار کرد: اگر ما اسلام را با دموکراسی سازگار کنیم که البته اگر بشود و به آنجا برسیم دیگر جامعه ما دغدغه این را ندارد که مثلا به همجنسگراها تربیون بدهیم اصلا بحث به آنجا نمی کشد  و دو تاخواسته است که با هم جمع می شود که ما بتوانیم شهروند حساب شویم و دیگر نگاه نکنند که دینم چیست، چپی یا راستی هستیم، خوبیم یاغیر خوبیم بلکه من به عنوان شهروند هر انتخابی دارم بتوانم نظارت داشته باشم، امر به معروف و نهی از منکر کنم و بالاتر و پایین تر نداریم  و همه مساوی اند.

 

وی یادآور شد: حضرت علی(ع) بنابر چیزی که نقل شده این است که یک مسیحی در مملکت اسلام به ناحق حضرت علی را محکوم می کند که این زره مال من است و حضرت علی برداشته است  و دادگاه تشکیل می شود بدون اینکه ناراحت شودو از سر تواضع در دادگاه نشست سپس قاضی به مسیحی گفت: شاهد داری گفت:بله و شاهد خود را آورد  و در مقابل قاضی به حضرت علی(ع) گفت:شاهد داری اما حضرت علی(ع) گفت: ندارم و حضرت علی(ع) در دادگاه محکوم شد و هیچ اعتراضی نکرد و گفت قانون هست و همه در مقابل قانون مساوی اند. چه من حضرت علی باشم و چه شما مسیحی باشی..

 

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بندرعباس اظهار کرد: این مفهوم اگر اتفاق بیفتد چراکه اسلام نو اندیشانه است چون که ما حرف های جدید در قدیم داریم زمانی دوران سنت داشتیم و الان دوران مدرن است حرفای جدید در قدیم داریم و این حرف حضرت علی حرف جدید در قدیم  و در سنت بوده است و این عناصر را باید بگیریم و در مدرن استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: در سنت اینگونه بوده که کنیز و کلفت داشتیم اما اکنون عوض شده است و ملغی شده اند پس اسلام دین پویایی است و اگر دین تحجر باشد که داعش و عربستان می شود پس دقت کنید که اگر ما دموکراسی می گوییم دو اصل نظارت همگانی و برابری سیاسی مردم و از آن طرف به معنای آرا اکثریت اصلا نیست بلکه اکثریت در نظر گرفتن حقوق اقلیت است.

 

محمودی بیان کرد: دموکراسی یعنی حاکمیت قانون نه حاکمیت با قانون اصلا حاکمیت اینطور نیست اصلا قدرتی در دست نیست حضرت علی می فرمایند که حکومت و قدرت از آب بینی بز هم برای من بی ارزش تر است حاکمیت با قانون اشتباه است حاکمیت قانون صحیح است و این می شود اسلام و دموکراسی قابل قبول است و از طرف دیگر هم می بینیم که اسلام سنتی با دموکراسی سازگار نیست پس باید ببینیم تعریف هایمان چیست و امیدواریم روزی برسد که در ایران اسلام نواندیشانه با دموکراسی سازگار شود.

 

انتهای پیام/م

 single

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




تبلیغات
Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123
  b000000451212   Untitled-1-Recovered123 225278698se01         225278698se01  
مخترع جوان رودانی موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی مخترعان جهان شد+تصویر برجام نتیجه بی توجهی مسئولان به هشدارهای رهبر انقلاب است/ آمریکا پاسخ عهد شکنی نسبت به مردم ایران خواهد گرفت اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی در حاجی آباد به هشت بیمار نیازمند برون سپاری، افزایش نظارت و کیفیت خدمات را به همراه دارد سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی در کیش گشایش یافت تمدید قانون داماتو؛ نقض آشکار برجام است/ کمیته نظارت بر برجام محکم در برابرخلف وعده طرف مقابل بایستد آمریکا با نقض برجام بار دیگر دشمنی خود با ایران را اثبات کرد / استکبار بداند که برجام برای ما مقدس نیست/ وادادگی دولت با عزت انقلاب اسلامی سازگاری ندارد اگر برجام را نقض کنند آن را به آتش می کشیم/ تربیت دانشجوی انقلابی در دانشگاه ها یک ضرورت است افزایش ۲۰ درصدی سهم حمل و نقل ریلی/ رشد ۸۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در هرمزگان شهدا مدافعان همیشگی انقلاب اسلامی ایران هستند/ حضور شهیدان گمنام در سواحل نیلگون خلیج فارس نشان دهنده ثبات و امنیت است