تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 282258
تاریخ انتشار:دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

گهی زین به پشت و گهی پشت به زین/ بررسی عوامل اصلی ترافیک شهری در بندرعباس

در شهر های امروزی انواع سیستم حمل و نقل قدیمی و جدید در کنار یکدیگر عمل می کنند. در مباحث ترافیکی یکی از مهمترین اقدامات فراموش شده مکمل های حمل و نقلی است. عمده ترافیک بندرعباس ناشی از نبود پارکینگ عمومی و کم عرض بودن خیابان ها است و تصور اینکه یک طرفه کردن یک خیابان می تواند بخش بسیاری از این مشکل را رفع نماید تصور درستی نیست .

گهی زین به پشت و گهی پشت به زین/ بررسی عوامل اصلی ترافیک شهری در بندرعباس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز، بندرعباس یکی از کلان شهرهایی است که هنوز کلان شهر نشده مشکلات حمل و نقل عمومی و ترافیک در این شهر بیشتر از کلان شهرهاست . حدود ۳ سال پیش خیابان های اصلی شهر و بلوارهای مرکزی شهر بندرعباس یک طرفه شده اما نه تنها به کاهش ترافیک کمکی نکرد بلکه در بعضی ساعات منجر به افزایش شدت ترافیک شد.

در شهر های امروزی انواع سیستم حمل و نقل قدیمی و جدید در کنار یکدیگر عمل می کنند. در مباحث ترافیکی یکی از مهمترین اقدامات فراموش شده مکمل های حمل و نقلی است، که از آن جمله می توان حمل و نقل های پاک به ویژه تردد پیاده و دوچرخه را نام برد. شاید از دلایل مهم فراهم نشدن تسهیلات برای مکمل های فوق، عدم رغبت شهروندان به استفاده از دوچرخه و پیاده روی در سطح شهر باشد که باعث شده در برنامه ها ترافیکی شهر زیر ساخت های آن دیده نشود.

تسهیل عبور و مرور و تردد شهروندان، بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، ایجاد فضاهای پارک حاشیه‌ای در خیابان ها، رونق اقتصادی کسبه در بافت مرکزی شهر و فراهم شدن دسترسی بهتر به وسایل نقلیه عمومی از جمله مزایای طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر بندرعباس است که در یک نگاه کلی درخواهیم یافت عوارض این طرح در برابر فواید آن بسیار ناچیز می باشد.

بافت مرکزی بندرعباس بدون دلیل به سمبل پیشرفت شهر تبدیل شد حال آنکه بسیاری از معیارهای توسعه را در خود نمی دید. عمده ترافیک این منطقه ناشی از نبود پارکینگ عمومی و کم عرض بودن خیابان ها است و تصور اینکه یک طرفه کردن یک خیابان می تواند بخش بسیاری از این مشکل را رفع نماید تصور درستی نیست .

اکنون تنها مرکز شهر بندرعباس نیست که با معضل ترافیک رو به روست بلکه این مشکل شهری به دیگر نقاط شهر و کمربندی ها و خیابان های فرعی هم کشیده شده با توجه به توسعه روزافزون شهر بندرعباس این مسئله می تواند یکی از معضلات شهر بندرعباس باشد که باید راه حلی اساسی برای آن اندیشیده شود.

کم عرض بودن خیابان اصی شهر و همچنین وجود استگاه اتوبوس در این نقاط به افزایش ترافیک کمک نموده است که می توان با جایگزینی میدل باس بجای اتوبوس در مراکز شهر این معضل را تا حدودی برطرف کرد.

در بروز مشکل فوق مدیریت شهری نقش اساسی داشته و دارد . امروز هزینه های سنگینی به دلیل ترافیک بر مردم تحمیل می شود و در این مدت مدیریت شهری و تصمیم گیران ترفیک نتوانستند از هنرهای مدیریتی بهره ای ببرند و برای رفع این مشکلات چاره ای بیندیشند .

عدم وجود نگاه جامع در تصمیم گیری ها باعث شده که برخی از طرح ها از جمله احداث تقاطع غیرهمسطح یا زیر گذر در شهر بندرعباس به یک طرح بزرگ و غیر قابل اجرا تبدیل شود که قطعا این از ضعف بنیه فکری مدیریتی نشات می گیرد.

با توجه به وضعیت نامطلوب بخش مرکزی شهر بندرعباس نیاز بود تا به منظور رفع عوامل موثر در ایجاد این معضل نسبت به اجرای طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر اقدام کنیم . ترافیک مربوط به شهرهای بالای یک میلیون جمعیت است و ترافیک در شهر بندرعباس با کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در سالهای اخیر موضوعی غیرعادی است.

حل معضلات اجتماعی به این سرعت قابل حل نیست و باید برای رفع اینگونه مشکلات صبر،حوصله و نگاه کارشناسی را چاشنی کار کرد. مشکل ترافیک شهر بندرعباس حاصل وجود عوامل مختلف است که یک سازمان نمی تواند به تنهایی مشکلات شهری را حل کند و در این زمینه باید تمامی عوامل اجرایی و نظارتی اعم از مردم، شهرداری، راهنمایی و رانندگی و مسئولین سیاسی شهر دست به دست هم دهند تا بتوان این معضل را به صورت ریشه ای و همه جانبه حل کرد.

گسترش پدیده شهرنشینی و افزایش مسافت سفرهای درون شهری، ورود بی رویه خودرو به شهر و افزایش مسائل و مشکلات ناشی از جابجایی شهروندان از جمله تراکم ترافیک، تاخیر در سفرها ی شهری، آلودگی های زیست محیطی و آسیب های جسمی و روحی افراد، حمل و نقل ابعاد گسترده ای یافته و از چالش های اصلی شهر به شمار می رود.

 

انتهای پیام/م.ر

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=282258
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل