تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 77196
تاریخ انتشار:یکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

گفتگو با عقیل خواجه یکی از کارآفرینان موفق پارسیان

به گزارش خبرنگارهرمز،افرادی که یک فرصت شغلی جدید در صنعت ایجاد می کنند کارآفرین هستند. آنها اغلب این کار را با ایجاد شرکتی تازه انجام می دهند.آنها خودشان را بخوبی در بازاری که در حال انتقال و تغییر است جا می اندازند.چنانچه قبول کنیم که در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر […]

گفتگو با عقیل خواجه یکی از کارآفرینان موفق پارسیان

به گزارش خبرنگارهرمز،افرادی که یک فرصت شغلی جدید در صنعت ایجاد می کنند کارآفرین هستند. آنها اغلب این کار را با ایجاد شرکتی تازه انجام می دهند.آنها خودشان را بخوبی در بازاری که در حال انتقال و تغییر است جا می اندازند.چنانچه قبول کنیم که در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است باید بستر لازم را برای رشد کسانی که ایده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌نمایند، فراهم سازیم. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرین در جامعه مشخص می‌شود.

۱لطفا خودتان را معرفی کنید؟
اینجانب محمدعقیل خواجه فرزند محمدامین متولد ۱۳۴۷ شهرستان پارسیان،دوران ابتدایی تا مقطع دبیرستان در شهرستان پارسیان و در رشته مهندسی دریا و دریانوردی را از دانشگاه بین المللی امام خمینی نوشهر در سال ۱۳۷۲ فارغ التحصیل شدم و از همان    سال در ناوگان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر روی شناورهای جنگی مشغول خدمت شدم. درسال ۱۳۷۸ به درخواست شخصی خودم از ارتش استعفاء دادم و از سال ۱۳۷۹مرکز آموزشی دریانوردی آریادریا را تأسیس کردم.

۲کمی از کودکی و خانواده خود بگویید و بگویید که علاقه شما به این شغل از کجا شروع شد؟
دوران کودکی من خیلی عادی و مثل اکثر بچه های هم سن و سالم که در بحبوحه انقلاب سال ۵۷ بود سپری شد اما جرقه رفتن به دنبال رشته دریانوردی درسال ۶۷به ذهنم خطور کرد . از آنجا که من سال ۶۵ موفق به اخذ دیپلم شدم و علاقه شدیدی به رشته پزشکی داشتم در سال اول نتوانستم در کنکور موفق بشوم و سال بعد به تهران رفتم و در کلاس های آمادگی کنکور ثبت نام کرده و با تلاش زیادموفق به قبولی در رشته پزشکی شدم اما در همان سال اتفاقی افتاد که مسیر زندگی مرا کاملاً عوض کرد اواخر جنگ بود و تا آن زمان در بندرگاه شهرستان پارسیان هیچ کشتی ای پهلو نگرفته بود و فقط لنج های صیادی و باری تردد میکردند در آن زمان یک کشتی خارجی با چند سرنشین هندی ، بنگلادشی و اندونزی ای در بندرگاه پارسیان پهلو گرفتند و مردم به خاطر اینکه این اتفاق برای اولین بار رخ داده بود دوست داشتند از نزدیک کشتی و سرنشینان آن را ببینند . من هم به اتفاق چندتن از دوستانم به بندرگاه رفتیم و از آنجاییکه من میتوانستم دست و پا شکسته انگلیسی صحبت کنم سر صحبت با سرنشینان را باز کردم و پس از مدت کوتاهی با آنها دوست شدم کاپیتان کشتی آقای جوجی آندو (Joji Ando) مرا به باشگاه افسران کشتی دعوت کرد و در آنجا آلبوم عکس خودش را به من نشان داد و با دیدن عکس هایی که ایشان در اقصی نقاط دنیا انداخته بودبرای من که تا آن زمان زیبایی های دنیا را به علت پایین بودن سطح رسانه های ارتباط جمعی درک نکرده بودم بسیار جالب و دیدنی بود. لذا این اولین جرقه در ذهنم ایجاد کرد که به جای رشته پزشکی دنبال رشته دریانوردی بروم . لذاسریعاً از آنجا برگشته و به مطب دندان پزشکی دکتر حاتمی که الگوی شغلی خودم بود رفتم دکتر در آنجا مشغول عمل دندان یک مریض بود و من سراسیمه وارد اتاق شدم و از دکتر پرسیدم دکتر جان نظرت درمورد رشته دریانوردی چیه ؟ایشان با جدّیّت درحالی که دو دستش کاملاً خون آلود بود با اشاره به دستهایش گفت از این شغل که بهتره. من دیگر تصمیمم را گرفته بودم از رشته پزشکی انصرف و وارد دانشگاه علوم و فنون دریانوردی شدم.

۳از مهمترین موفقیت هایی که تاکنون داشته اید بگویید؟
آرزوی من گشتن دور دنیا بود و دقیقاً دو سال پس از ورود به دانشگاه درسال۶۹ این فرصت را پیدا کردم که جهت دوره کارورزی و عملی توسط شناور نیرویدریایی به سمت کشورهای هند، مالزی سنگاپور ،اندونزی ،سیریلانکا و عمان به همراه دیگر هم ورودی هایم حرکت کنیم و از نزدیک کشورهای خارجی را ببینم این برایم یک موفقیت بسیار ارزشمند در آن زمان به شمار می رفت . دومین موفقیت من این بود که بعنوان اولین دارنده گواهینامه ۹۰۰۰; ۲۰۰۸ ISO در مدیریت کیفیت از مؤسسه DNV نروژ در بین مؤسسات آموزشی کشور و اولین مجری دوره فرماندهی و افسر دومی در ایران به خوداختصاص دهم.

۴از شکست هایتان و چگونگی مواجهه با آنها بگویید؟
همزمان با تأسیس این مرکز، کنوانسیون STCW کلیه دریانوردان را ملزم به طی دوره های آموزشی و دریافت گواهینامه بین المللی نمودند. در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی ایران از خروج کلیه شناورها جلوگیری و همه را ملزم به شرکت در کلاس های آموزشی نمود. مردم منطقه بندرلنگه و بندرکنگ با توجه به پیشینه تاریخی دریانوردی که داشتند و تا آن زمان با شناورهای کوچک چوبی بادبانی خود تا اقیانوس هند و کشورهای آفریقایی با حداقل امکانات ناوبری طی می نمودند اعتقاد داشتند که نیاز به گذراندن دوره های آموزشی ندارند..لذا با برگزاری دوره ها مخالفت می کردند و حتی یک مکانی را برای شروع کار این مرکز به من اجاره ندادند از طرف دریانوردان طوماری امضاء شدکه دوره های آموزشی را جهت لنج ها و شناورهای کوچک حذف شود و درخواست آنان به نماینده محترم مجلس وقت ارسال شد و ایشان نیز با وزیر راه مکاتبه نمودندو خواهان رسیدگی به درخواست مردم شدند. ولی اداره استاندارد های آموزشی و گواهینامه های دریانوردی با این درخواست مخالفت کرد و تا آن زمان من فقط با تعداد کمی از دریانوردان که از قبل با خودم و خانواده ام آشنایی داشتند در مساجد کلاس ها را برگزار می کردم ولی هیچگاه دلسرد نشدم چون من هیچ وقت موانع را شکست معنی نمی کنم و می گویم زمانی که شخص از پا در بیاید یعنی شکست خورده و کسی که عاجز شده و قدرتی برای مقابله نداشته باشد پس بهتراست که از پا در بیاید.

۵چه اقداماتی را برای توسعه این مرکز آموزشی انجام داده اید و یا می خواهید انجام دهید؟
ازسال ۸۳ طرح ارتقاء محیط آموزشی را با مسئولین وقت شهرستان و استان درمیان گذاشتم و درخواست خرید قطعه زمینی جهت احداث مجتمع تفریحی، توریستی،ورزشی و آموزشی آریا دریا کردم. موافت با این درخواست ۳ سال زمان برد تا قطعه زمینی با کاربری مذکور خریداری کردم. و حدود ۵سال است به دنبال اخذتسهیلات به مسئولین ذیربط مراجعه می کنم ولی هنوز پاسخی دریافت نکردم. چنانچه با اعطای تسهیلات به این مجموعه موافقت گردد و بتوانم مرکز را راه اندازی کنم مطمئناً علاوه بر دانشجویان ایرانی از کشورهای همسایه می توانیم در این مجموعه دانشجو جذب نماییم که این خود منجر به اشتغالزایی بالایی درمنطقه محرومی مثل بندرلنگه در پی خواهد داشت.

۶با چه نگاهی به خدمات آموزشی جدید خواهید پرداخت؟
در نظر دارم با برگزاری دوره های آموزشی جامع تر برای پرسنل شناورهای اقیانوس پیما بصورت گسترده خدمات جدید آموزشی را ارائه دهم.

۷میزان اشتغالزایی شما به چه میزان بوده است؟
در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰۰ نفر فارغ التحصیل از کلیه دوره های آموزشی این مرکز از ابتدای تأسیس تاکنون می باشند که خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد آنهاجذب کسب و کار دریایی شده اند.

۸سخن آخر آقای مهندس محمد عقیل خواجه :
با عنایت به اینکه شعار مسئولین و دغدغه دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغال برای قشر جوان و تحصیل کرده می باشد همانطور که قبلاً هم عرض نمودم با حمایت دولت از طرح مجتمع تفریحی، توریستی و آموزشی آریا دریا گام بلندی میتوان جهت رفع بیکاری جوانان و اشتغال آنان در دریا و تأمین نیروی انسانی دراین زمینه برداشت. توصیه ای نیز برای مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علی الخصوص صدا و سیمای استان دارم که مردم را با فرهنگ دریایی با پخش فیلمهای مرتبط با مشاغل و آموزش های دریایی و مصاحبه با خانواده دریانوردان و استفاده از تجارب آنان در سفرهای دریایی آشنا کنند. و خواست بنده از دولت و مجلس محترم این است که با پرداختن و نگاه ویژه به مسائل ومشکلات اشتغال دریایی که بخش مهمی از اشتغال کشور را شامل می شود و باتوجه به اینکه ۹۰ درصد ترانزیت کالا از طریق صنعت حمل و نقل دریایی بین کشورها صورت می پذیرد درباره با تشکیل یک وزارتخانه تخصصی و مجزا و جمع آوری تشکّل ها و سازمانها دریایی در زیر چتر یک وزراتخانه به اقتصاد کشورکمک شایانی بنمایند

 

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=77196
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل