چابهار مرکز ثقل اقتصاد اقیانوس هند می شود
+ پ -
چابهار مرکز ثقل اقتصاد اقیانوس هند می شود
مهاراجه ها بالاخره پا پیش گذاشتند

چابهار مرکز ثقل اقتصاد اقیانوس هند می شود

با ورود نخست وزیر هند به ایران گویا قرار است پس از چندین ماه مذاکره بالاخره هندی ها سرمایه گذاری خود در بندر استراتژیک چابهار را قطعی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز و به نقل از راه دانا، با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک بندر چابهار که ورودی آب‌های منطقه به دریای آزاد به حساب آمده و ایران را به عنوان اولین دارنده بنادر اقتصادی در ورودی خلیج فارس مطرح می‌کند، صحبت از توسعه و سرمایه‌گذاری در این بندر در طول سال‌های گذشته با قدرت بسیار بالایی دنبال شده است.

هرچند فاز نخست توسعه اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار از ماه‌ها قبل آغاز شده و به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت قابل توجهی که داشته امکان استفاده از آن در طول ماه‌های آینده فراهم شود، اما همچنان این بندر بسیار مهم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید و سرعت‌گرفتن برنامه‌های توسعه‌ای خود است.

البته در طول ماه ها مذاکره بین ایران و هند این کشور بارها زیر فشارها آمریکایی پا پس کشید تا جایی که ایران اعلام کرد شاید به گزینه‌هایی جز هندوستان فکر کند.

علی ای حال به نظر می رسد اخم جمهوری اسلامی ایران کارساز افتاده است که هندی ها اعلام کردند در جریان سفر ناراندا مودی به ایران سند سرمایه گذاری نهایی می شود و این کشور ۲۰۰ میلیون دلار در بخش های مختلف در چابهار سرمایه گذاری می کند.

ورود هندی به طرح توسعه چابهار برای ایران دو برد مهم اقتصادی به همراه خواهد آورد. یکی این‌که پس از سال‌ها گمانه‌زنی سرانجام اصلی‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در چابهار کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد و یکی این‌که رقم سرمایه‌گذاری فعلی ۱۱۵ میلیون دلار از آنچه پیش از این اعلام شده بود بالاتر رفته است. موضوعی که می‌تواند با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی بندر چابهار را به هاب دریایی منطقه تبدیل کند.

کارشناسان اقتصادی می گویند: بندر چابهار، نخستین بندر اقیانوسی است که از اهمیت استراتژیک برای هند برخوردار است و این کشور می تواند با استفاده از این بندر و با استفاده از کریدور شمال و جنوب کالاهای خود را به افغانستان، آسیای میانه، عراق، روسیه و حتی اروپا منتقل کند. به گفته مقامات هندی با استفاده از کریدور شمال و جنوب هزینه جابه جایی کالاهای هندی در مقایسه با دیگر مسیرها حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد.

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff