تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 284657
تاریخ انتشار:یکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

پشت پرده تبلیغات پر هزینه کاندیدها

انتخابات معمولا در مواقعی صورت می گیرد که فردی را بخواهند برای انجام کار های زیر ساختی و یا اجرایی بر گزینند انتخابات هیئت رئیسه یک اداره کوچک و انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری در حالی صورت می گیرد که گاهی افرادی هستند که برای رسیدن به آن جایگاه و از دور خارج کردن رقبای خود حاضرند هزینه های زیادی را انجام دهند.

پشت پرده تبلیغات پر هزینه کاندیدها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز،این روز ها که بحث ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات و کلان بودن هزینه های انتخاباتی که با حقوق نمایندگی نمی توان از پس آن برآمد، داغ است، با یک نگاهی اجمالی به قوانین انتخابات و یک حساب سرانگشتی از مبلغ لازم برای انجام تبلیغات قانونی به این نتیجه می رسیم که عمده مبالغ هزینه شده در انتخابات ها که ازقضا منابع شفافی نیز ندارند، صرف تبلیغات در بخش های غیرمتعارف و غیرقانونی می شود.

این روزها بسیاری از داوطلبان ورود به مجلس قانون‌گذاری برای سبقت گرفتن از رقبای خود دست به دامان روش‌های مختلفی شده‌اند. استفاده از نمادهای رنگی، اسامی مستعار، استفاده ابزاری از نام ائمه معصوم (ع) بر روی بنرها وکارت های تبلیغاتی، رژه‌های مردمی و موتوری، دعوت‌های میلیونی و هزینه‌های هنگفت مالی که معلوم نیست از چه منابعی تأمین می‌شود.

تشکیل گروه و کانال‌های تبلیغاتی در فضای مجازی، برگزاری نشست‌های تبلیغاتی، جلسات سخنرانی شبانه‌روزی، استفاده ابزاری از مراسم شادی و عزای مردم، شام و ناهارهای انتخاباتی، عیادت از بیماران، حضور در مؤسسات خیریه، اعطای هدایای نقدی، انتشار یادداشت و مقاله در شبکه‌های اجتماعی این روزها بازار داغی دارد.
اگر قرار باشد هزینه فعالیت های تبلیغاتی انتخابات را به آنچه در قوانین مربوطه، مجاز شناخته شده است محدود کنیم، باید کار را از برآورد هزینه چاپ تراکت، جزوه، زندگی نامه، بروشور و کارت آغاز کرد. «انتخابات» واژه ای است که هرکس با شنیدن آن شور و شوقی در درون خود حس می کند و از کوچک ترین جمعیت ها تا بزرگترین شاکله های یک کشور و یا حتی جهان را در بر می گیرد.

انتخابات معمولا در مواقعی صورت می گیرد که فردی را بخواهند برای انجام کار های زیر ساختی و یا اجرایی بر گزینند در همین راستا در ایران هم ارگان های مختلف کشور هرچند سال یکبار انتخابات هایی را بر گزار می کنند، از انتخابات هیئت رئیسه یک اداره کوچک گرفته تا انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری و این در حالی صورت می گیرد که گاهی افرادی هستند که برای رسیدن به آن جایگاه و از دور خارج کردن رقبای خود حاضرند هزینه های زیادی را انجام دهند!

نمایندگی مجلس کاندید شده اند در فکر ایجاد ستاد های تبلیغاتی خود هستند برآن آمدیم تا ببینیم که واقعا چه افرادی هستند که برای رسیدن به هدفشان که همان نمایندگی مجلس است این هزینه های میلیاردی را انجام می دهند؛ واقعا در پی این هستند که مبالغی را که هزینه می کنند چند برابرش را در دوران نمایندگی خود به دست بیاورند یا اینکه فقط در فکر خدمت به مردم کشور هستند!

قانون انتخابات کشور یکی از ضعف های قانونی را فقدان ساز و کارهای دقیق تنظیم کننده نظام کمک های مالی برای احزاب و اشخاص عنوان می کند و همین ضعف قانونی عملا گریزگاهی برای متخلفان حوزه انتخابات شده است که به نام کمک به ستادهای تبلیغاتی نامزدها و یا حتی به نام خیریه، تلاش می کنند تا افرادی را روانه پست های کلیدی حکومت کنند.
چنین خلاءهایی لزوم بازنگری در سیاست  های کلی انتخابات را گوشزد کرد، لذا مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنگری قانون انتخابات را در دست بررسی دارد و براساس مصوبات مجمع، نامزدهای انتخاباتی از این پس ملزم به شفاف سازی منابع و هزینه های مالی خود هستند.

مجموعه ای از قوانین محدود کننده می تواند به سلامت انتخابات کمک کند. گاهی ممکن است یک پول از راه درست به دست آمده باشد اما در راه نادرست استفاده شود. گاهی در جریان کمک رسانی ها با همراهی یک نماینده یا افراد ستاد او این برداشت برای مردم ایجاد می شود که کمک رسانی ها از سوی نهادهای حاکمیتی و دولتی است.
افراد موثر در این ماجرا به طور مستقیم متهم نمی شوند اما این کار هم نوعی فساد در جریان انتخابات است. باید در راستای حل این نوع مشکلات نیز کارهایی صورت بگیرد، ظاهرا نمی توان این افراد را محکوم کرد. باید دستورالعمل مشخصی به عنوان بخشنامه در نهاد ها و سازمان های دولتی منتشر شود که به اطلاع مردم برسد و مردم را از این نوع سوءاستفاده ها آگاه کند تا اگر مدیری بر خلاف آن عمل کرد، مشخص شود ، در سایه قوانین انتخابات شفاف شدن هزینه های انتخاباتی ممکن می شود.

درواقع پیروزی در هرگونه انتخابات سیاسی مسلتزم آن است که شما بتوانید افراد قانع کنید تا به کمپین شما بپیوندند و در نهایت به شما رای دهند در هر حال برگ برنده شما نسبت به سایر کاندیدا وجه تمایزی است که می توانید از طریق آن مخاطبانی را جلب کنید تا در نهایت منجر به موفقیت و پیروزی شما شود.

اصولا افراد شاخص و مطرح نیازی به تبلیغات گسترده ندارند چرا که به خودی خود مباحثی پیرامون حضور آن‌ها در انتخابات مطرح می‌شود و  کسانی هم که سمت خاصی در کشور نداشته‌اند و قصد ورود به انتخابات را دارند، به روش‌های مختلفی راه را برای این امر باز می‌کنند.

این در حالی است که پیش از شروع مراحل اولیه انتخابات و ثبت نام نامزدها، بعضا شاهد تبلیغات زودهنگام  هستیم و بسیاری از نامزدها شروع به تبلیغات انتخاباتی خود با ابزارها و شیوه‌های گوناگون تبلیغاتی می‌کنند. یکی از موثرترین عوامل و لازمه رای آوردن یک نامزد، نحوه تبلیغات وی است که این تبلیغات منجر به اشاعه شخصیت، تفکر، نظرات و برنامه‌هایی که فرد کاندیدا دارد می‌شود.

اصولا کاندیداها اقدام به برگزاری جلسات انتخاباتی و سخنرانی با حضور مردم می‌کنند و در همین جلسات وعده‌های فراوان و متعددی به افراد حوزه انتخابیه‌شان می‌دهند، وعده‌هایی که شاید هیچ‌گاه محقق نشود و تنها در حد آرزو برای مردم آن حوزه انتخابیه باقی بماند.

شام و ناهارهای انتخاباتی، شرکت در مراسم ختم و عروسی، عیادت از بیماران، کمک‌های مادی به مساجد، مؤسسات خیریه و حتی افراد رأی‌دهنده و ده‌ها مورد دیگر، از جمله مواردی است که نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای جلب توجه رأی‌دهندگان و پیروزی در انتخابات انجام می‌دهند.

نکته جالب توجه در این قضیه این است که برخی از طرفداران و حامیان این کاندیدا که در استان دارای مقام و منصبی هستند نیز در قالب همایش‌ها و گردهم آیی‌ها اقدام به تبلیغ برای نامزد مورد نظر خود کرده و اذهان عمومی را برای ورود نامزدی خاص به انتخابات هموار می‌کنند.

روزها و هفته های  گذشته خبرها و تصاویر سرو غذا توسط تعدادی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در  حوزه های مختلف انتخاباتی به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده که البته این تبلیغات مدت هاست که آغاز شده است. روی خوش این خبر، واکنش منفی افکار عمومی به این رویداد بود. همین که مردم ما به مرحله ای از بلوغ فکری رسیده که این دست اقدامات را ناشایست دانسته و آن را تخطئه می کنند، جای امید و سرور دارد.

اما این قبیل رفتارها از سوی عده ای معدود از کاندیداها، پیام هایی را به اذهان قشر متفکر جامعه متبادر میکند.

واضح و مبرهن است اشخاصی با این حجم هزینه ها و مخارج، با هدف خدمت کردن، راه مجلس را در پیش نگرفته،  چراکه هیچ گاه حقوق و مزایای قانونی مجلس، به تنهایی جبران کننده این دست و دلبازی و مهمان نوازی های طمع کارانه نخواهد بود. قطعاً چنین اشخاصی از همین حالا کیسه ای برای بهره بردن از رانت ها و سوءاستفاده های مختلف مالی دوخته اند. ناگفته پیداست کسی که با هدف بهره برداری شخصی و گروهی به مجلس می رود هیچ گاه منشاء کوچکترین خدمات برای حوزه انتخابیه نخواهد بود.

نماینده ای می تواند به دور از هر جانب داری و ظلم، صراط مستقیم خدمت صادقانه را در پیش گیرد که خود را مدیون و بدهکار صاحبان ثروت نبیند. نماینده ای که ثبات و بقای خود را در جبران تامین منافع و جبران حمایت های اربابان قدرت و ثروت ببیند، محرومان و مستضعفان جامعه را در زیر چرخ های زیاده خواهی دنیا طلبان و طمع کاران له خواهد کرد.

هزینه های چند صد میلیونی و بعضاً چند میلیاردی برخی کاندیداها در این روزها، بیش از پیش لزوم شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات و نیز دقت نظر بیشتر نهادهای ناظر را می طلبد و در نهایت اینکه کلید طلایی قفل مشکلات مزمن استان، در جیب مردم قرار دارد.

ضرورت برگزاری انتخابات پاک و یکی از مهمترین مسئولیت های هر دولت است اما متاسفانه نظام انتخاباتی کشور ما تاکنون راهکاری را برای جلوگیری از هزینه َها و مخارج در رقابت های انتخاباتی وضع نکرده که همین امر موجبات برخی سوءاستفاده های مالی در تبلیغات انتخاباتی را فراهم آورده است.

 

انتهای پیام/ی

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=284657
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,184 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل