پسا برجام و بازار داغ لوازم آرایش با رنگ و لعاب تدبیر و امید/ حداقل حدود 15 میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران
+ پ -
پسا برجام و بازار داغ لوازم آرایش با رنگ و لعاب تدبیر و امید/ حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران

متاسفانه در طی سال‌های اخیر مصرف مواد آرایشی در بین بانوان به صورت نامتعارفی رایج شده است و برخی از بانوان ایرانی گاه هزینه‌های گزافی را صرف مواد آرایشی غیر ضروری می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از پایگاه خبری زنان استان هرمزگان ؛ متاسفانه کشور عزیز ما یکی از اصلی ترین  مصرف ‌کنندگان مواد آرایشی در جهان به حساب می آید و بازار داخلی کشور ما ، یکی از پرسودترین و جذاب ‌ترین بازارهای مواد آرایشی برای شرکت‌ها و کارخانجات مختلف تولید و توزیع این گونه مواد است.

متاسفانه این موضوع نشانگر آن است که میزان مصرف مواد آرایشی در بین بانوان ایرانی بالاست و به ویژه در طی سال‌های اخیر مصرف بی‌رویه این محصولات در بین بانوان و حتی نوجوانان ما رایج شده است .

 

برخی از بانوان ایرانی به طور افراطی به وضعیت ظاهری خود حساس هستند و گاه هزینه‌های گزافی را صرف بهتر شدن آن می‌کنند. لذا مصرف زیاد لوازم آرایشی و صرف ساعات طولانی جهت آرایش، یکی از امور روزمره آنها است. جالب است بدانید بعضی از نوجوانان در این زمینه دچار افکار وسواسی بوده و به‌رغم صرف زمان و هزینه‌های گزاف، همواره در حالت یأس و نگرانی و یا حتی گوشه‌گیری و انزوا هستند که درمان این افراد یکی از مشکلات دایمی پزشکان متخصص پوست است.

 

باید توجه کرد که هر یک از این مواد آرایشی با توجه به فرمول تشکیل ‌دهنده آن، از ده‌ها ماده شیمیایی مختلف ساخته شده است و این مواد شیمیایی به تنهایی و یا در ترکیب با یکدیگر ممکن است عامل ایجاد حساسیت‌های پوستی خفیف تا شدید در نواحی مختلف پوست گردند.

 

طبق آمار رسمی کشور ایران هفتین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان است و سالانه ۲٫۱ میلیارد دلار واردات دارد.

 

براساس گزارشی که مرکز تحقیقات بهارات ، مستقر در لندن نیز ارائه کرده ، رشد سالانه مصرف فرآورده های آرایشی در عربستان ۱۱ و در ایران ۱۲ درصد است.

 

براساس آمار مرکز آمار ، متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری روستایی به قیمت جاری در سال ۹۰ به ترتیب بیش از ۱۳۲ میلیون و ۷۱۶ میلیون و ۷۱۶ هزار ریال و ۸۳ میلیون و ۹۷۳ هزار ریال و برای کل کشور ۱۱۹ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۳۱ ریال برآورد شده است.

 

با توجه به اینکه متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی و کل کشور به قیمت جاری در سال ۹۰ برای خرید لوازم آرایشی به ترتیب سه میلیون و ۲۸۸ هزار ریال و دو میلیون و ۵۸۰ هزار ریال و سه میلیون و ۹۵ هزار ریال برآورد شده ، به این ترتیب هر خانواده ایرانی به طور متوسط در سال ۹۰ حدود ۲٫۵ درصد از هزینه هایش را صرف خرید فرآورده های آرایشی کرده است.

 

رئیس انجمن وارد کنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیئت رئیسه مجمع واردات نیز معتقد است حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.

 

ایران هفتمین کشور مصرف کننده مواد آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه محسوب می شود اما اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار وارداتی هستند.

 

اگرچه آمار روند کاهشی واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را نشان می دهد ، اما به دلیل سوددهی بالا بازار آ‌ن همچنان داغ است که این موضوع معضل قاچاق و واردات این محصولات را از مبادی غیر رسمی جدی تر می کند.

 

مسئولان این بخش معتقدند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد لوازم و کالاهای آرایشی به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غربی و شرقی وارد ایران می شود و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی است تقریباً قلابی است و به طرز ماهرانه ای در چین ، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شود.

 

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز فرآورده های آرایشی و بهداشتی بعد از انواع تلفن و لوازم جانبی در سال ۹۱ در رتبه دهم اقلام مکشوفه قرار دارد ؛ به عبارتی ، حدود ۱٫۸۵ درصد کل قاچاق کشور را به خود اختصاص داده است و تنها در سال ۹۱ در مقایسه با سال ۹۰ ، از نظر ارزش ریالی ، میزان کشفیات فرآورده های آرایشی ۴۷۱ درصد رشد داشته است که به معنای بیش از چهار برابر شدن کشفیات قاچاق فرآورده های آرایشی در یک سال است.

 

طبق بررسی ها ثابت شده است که مصرف مداوم مواد آرایشی می‌تواند باعث ایجاد و یا تشدید آکنه‌های صورت و بدن، درماتیت سبوره ، رویش قارچ‌های سطحی روی پوست صورت و گردن و بدن، تعریق زیاد و ایجاد انواع مختلف حساسیت‌های تماسی و آلرژیک گردد.

 

علاوه بر واکنش‌های حساسیتی ، برخی از این مواد آرایشی (به ویژه اگر بعد از مصرف، فرد در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد) می‌توانند باعث ایجاد لک‌های پوستی شوند. این لک‌ها شامل نقاط کوچک مشابه کک و مک تا لک‌های بزرگ قهوه‌ای یا متمایل به آبی هستند. در واقع مصرف مواد آرایشی به ویژه کرم ‌پودرها از یک طرف و مصرف نکردن ضدآفتاب کافی از طرف دیگر می‌تواند عامل ایجاد و یا تشدید این لک‌ها گردد.

 

باز شدن بیش از حد منافذ و روزنه‌های پوستی همراه با شل شدن زودرس پوست نیز در افرادی که به طور روزانه و بی‌رویه از این مواد استفاده می‌کنند، رایج است.

 

انتهای پیام /ی

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff