تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 493457
تاریخ انتشار:یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

ویرانه ای به نام بزرگترین پل تاریخی کشور/ مرمت غیر اصولی بلای جان پل لاتیدان است

پل تاریخی لاتیدان یکی از سازه تاریخی عظیم در کشور محسوب که پنج برابر سی و سه پل طول دارد چنانچه اگر بازسازی این بنا اصولی و براساس ماهیت خود پل انجام شود میزبان گردشگران بیشماری خواهد شد.

ویرانه ای به نام بزرگترین پل تاریخی کشور/ مرمت غیر اصولی بلای جان پل لاتیدان است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ سواحل خلیج فارس از دیرباز کانون تردد اقوام ، ملل و قومیت هایست میزبانی نام آشنا به طول تاریخ برای گروههای متعدد که در جهت انجام امور متعدد از تجارت و بازرگانی گرفته تا کوچ عشایر و ییلاق به هرمزگان سفر می کنند؛ ابنیه تاریخی و سازه های کهن بر پیشینه دور و دراز این استان جنوبی گواه تمدن های دیرپا و اولیه منطقه است.

پل لاتیدان یا کول یکی از طولانی ترین پل‌های تاریخی هرمزگان در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس بر روی رودخانه کول احداث شده این پل از بقایای دوران صفویان و در زمان شاه عباس اول با هدف لشگرکشی و بیرون راندن پرتغالی ها از هرمزگان مورد استفاده قرار می گرفته است.

لاتیدان یکی از بی نظیر ترین پل های تاریخی کشور به شمار می رود که با وجود عمر طولانی تا دو دهه پیش زیر خاک مدفون بود که نهایتا در سال ۱۳۷۱ در اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای کلمتلی بندرعباس طولانی ترین پل تاریخی ایران از زیر خروارها خاک بیرون آمد.

طولانی ترین پل تاریخی کشور از جنس سنگ و ملات ساخته شده ودر زمان آبادانی با ۲۰۰ دهانه بالغ بر یک هزار و پانصد متر طول داشته اما در حال حاضر تنها ۳۳ دهانه‌ آن باقی مانده و قسمتی از پل که در محل عمیق تر رودخانه قرار گرفته به طور کلی ویران شده است.

دهانه های پل با طوی حدود ده متر ، ارتفاع شش متر، عرض ۶.۸۰ متر و تعداد دهانه ۲۰۰ دهانه در زمان ساخت بوده که تنها قسمت هایی از این پل پس از بارندگی ها و سیلاب های شدید سال ۷۱ از زیر خاک بیرون آمده است.

بستر رسوبی رودخانه کول و بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی موجب شده تا این سازه بی نظیر تاریخی در تندبا ناملایمات و گذر زمان بیش از پیش دچار تخریب و ویرانی شود از این رو در سال ۷۹ اقدامات جسته گریخته ای که برای بازسازی و حفظ پل لاتیدان صورت گرفته به واسطه عدم پیگیری مکرر و استفاده از سبک معماری که هیچ سنخیتی با معماری این آثار تاریخی ندارد، تیشه بر ریشه این بنا زده است.

اوایل سال ۹۶ معاون وقت میراث‌فرهنگی هرمزگان از تخصیص اعتبار ۲میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی خبر داد و گفت: این پل، با ۲۲۳ دهانه و بیش از هزار متر طول، طولانی‌ترین پل تاریخی ایران به‌شمار می‌ رود و درحال‌حاضر، ۲۳۰ متر از طول و ۳۰ دهانه از پل باقی مانده است

در ادامه بازسازی های پل لاتیدان مدیرکل وقت میراث فرهنگی اواخر تابستان سال جاری از اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ریال برای مرمت فاز دوم خبر داد و گف: در این فاز عملیات استحکام بخشی و مرمت پایه ها و دهنه پل انجام شده است.

گرچه سازمان میراث فرهنگی در ماههای اخیر دچار تنش ها و حواشی از جنس اختلاس های مالی و پولشویی از سوی مسئول وقت بوده اما انتظار می رود که مدیر جدید دلسوزانه و با تلاش به آبادانی استانش گام بردارد.

پل تاریخی لاتیدان با طول ۱۵۰۰ متر یکی از سازه تاریخی عظیم در کشور محسوب که پنج برابر سی و سه پل طول دارد چنانچه اگر بازسازی و بهسازی این بنا اصولی و براساس ماهیت خود پل انجام شود،به عنوان طویل ترین پل تاریخی ایران میزبان گردشگران بیشماری از گوشه و کنار کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=493457
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل