تبلیغات تولید ایرانیتبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
اقتصادی
کد خبر : 558890
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
پروژه های به نتیجه نرسیده 99 به سال بعد موکول شد؛

وعده هایی از بنادر و دریانوردی که هیچ کدام تحقق نیافت/ پاس کاری های دولت تدبیر و امید تا سال ۱۴۰۰

سال گذشته بود که معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از اتمام برنامه‌های مربوط به اعلام اطفای حریق بنادر و دریانوردی هرمزگان سخن گفت اما اکنون مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از پیشرفت سامانه اطفا حریق اسکله بندر سیریک سخن می گوید و خبری از اتمام پروژه نیست.

وعده هایی از بنادر و دریانوردی که هیچ کدام تحقق نیافت/ پاس کاری های دولت تدبیر و امید تا سال ۱۴۰۰

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ دریانوردی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کمتر توجه شده به آن به‌مثابه یک راهبرد اقتصادی عمده می‌تواند راهگشای برون‌رفت از چالش‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده به کشورمان مدنظر قرار بگیرد به گونه ای که بیش از ۹۰ درصد بار تجارت جهانی بر دوش شبکه حمل‌ونقل دریایی است و بندر تجاری سیریک از نظر ظرفیت، زیرساخت‌های دریایی شرایط بالقوه ای دارد، که برای صادرات کالاهای غیر نفتی و همچنین تجارت خارجی پایدار بسیار مناسب است.

در این بین اما بنادر ایران گویا سکوی پرتابی برای مسافرت های مسئولین به شهر ها و استان های مختلف شده است تا صرفا فقط وعده بدهند و به آن عمل نکنند، گزارش های آخر سال صفحات تاریخ تقویم را پر کرده است و دیگر برگی برای نوشتن سفرها و قول های به ثمر نرسیده این مسئولین ندارد.

۲۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث توسعه بنادر کوچک در استان‌های بوشهر و هرمزگان، گفت: در این خصوص اقدامات و طرح‌هایی در شهرهای اطراف بوشهر و هرمزگان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام گرفته شامل توسعه اسکله‌ها و لایروبی‌ها است و از سوی دیگر بحث‌های مربوط به ایمنی و سامانه‌های اقتصادی در این زمینه در اکثر موارد مورد بهره‌برداری قرارگرفته و تا سال ۹۹ تمامی برنامه‌های مربوط به اعلام اطفای حریق اجرایی می‌شود.

الله یار با بیان این‌که در حوزه زیرساخت‌های عمرانی و تاسیساتی برنامه‌های زیادی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از این برنامه‌ها مربوط به توسعه و نگهداری و تعمیرات اساسی مربوط به تجهیزات دریایی است که در سه دسته دریایی، بندری و تجهیزات لایروبی و مخابراتی انجام می‌گیرد.

این عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در گذشته بسیاری از تجهیزات بندری و دریایی مورد نیاز سازمان بنادر از خارج کشور تأمین می‌شد، با تاکید بر نگاه سازمان بنادر و دریانوردی به تولید ملی در این حوزه، خاطر نشان کرد: بر اساس تدابیری که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به کار گرفته شد در بحث حمایت از تولید داخل در حوزه دریایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

این در حالی است که محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه مشکلات تجار شهرستان سیریک با تکمیل پسکرانه رفع می‌شود، اظهار کرد: از آنجائیکه پروژه احداث اسکله بندر سیریک پیشرفت ۸۰ درصدی دارد، امیدواریم که در ماه‌های اول سال آینده این اسکله به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: اقداماتی جهت توسعه و تجهیز بنادر شرق هرمزگان در حال اجرا است تا اینکه زمینه تجارت دریایی و سرمایه‌گذاری بیشتری برای تجار این منطقه فراهم شود.

راستاد ادامه داد: برنامه‌های توسعه ای مناسب و مختلفی در بنادر شرق استان هرمزگان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است و رونق فعالیت‌های اقتصادی بندر سیریک در سه مرحله پنج ساله با تصویب طرح جامع طراحی شده است.

وی تصریح کرد: طرح جامع بندر سیریک در یک افق ١۵ ساله و در سه فاز پنج ساله مصوب شده که در قالب طرح جامع این بندر، پروژه‌ها مشخص است و تا با تکمیل روبناها شاهد رونق فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در بندر سیریک خواهیم بود که تجارت دریایی و سرمایه‌گذاری بیشتری در بنادر این بخش صورت گیرد.

راستاد اضافه کرد: سامانه اطفا حریق اسکله بندر سیریک نیز پیشرفت مناسبی داشته است و به منظور تکمیل سامانه اطفای حریق یک فروند شناور ناجی و همچنین یدک کش آتشخوار به اسکله بندر سیریک اضافه می‌شود.

به گزارش هرمز؛ بنادر به‌مثابه دروازه‌های ورود به گستره بازرگانی دریایی و صنعت حمل‌ونقل دریایی می‌توانند نقش تأثیرگذاری در بسط و توسعه این صنعت ایفا کنند. واردات، صادرات و سایر گونه‌های مبادلات کالا در بنادر که در پیوند مستقیم و مرتبط با حوزه دریانوردی هستند، ازجمله وجوه ایجاد ارزش‌افزوده در بنادر هستند و استقبال فزاینده صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نشان از آن دارد که دریانوردی و بنادر جایگاه خود را در رویکردهای اقتصادی و بازرگانی باهدف کسب و ایجاد ارزش‌افزوده پیداکرده است.

همچنین حمل‌ونقل از طریق دریا همچنان ارزان‌ترین روش در تجارت است و حمل‌ونقل دریایی را می‌توان به‌عنوان ابزار اصلی توسعه تجارت بین‌المللی برشمرد در حوزه‌های مختلف کالاهای صادراتی، ترانزیت و کالاهای وارداتی نیاز اساسی کشور عمدتا از طریق بنادر تأمین می‌شود؛ بنابراین می‌توان پایین آوردن هزینه تمام شده جابجایی این کالاها از طریق بنادر به رونق تولید و جهش آن کمک کرد و این خود نقش آفرینی بسزایی در این زمینه به شمار می‌آید.

بنادر نقش استراتژیک و جایگاه خاصی در کشور دارند و می‌توانند به رونق تولید و جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته و امسال به عنوان شعار سال انتخاب شده است، کمک کند لذا با توجه به رویکرد اخیر کشورمان به اقتصاد دریا محور طی دهه اخیر، می‌توان افق شکوفایی را برای دریانوردی و صنایع وابسته به آن و همچنین مزایای حاصل از سرمایه‌گذاری در این صنعت راهبردی متصور شد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=558890
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

12,661 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

اقتصادی