تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 387531
تاریخ انتشار:سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

وضعیت نشر در ایران تاسف بار است

نشر کتب در وضعیت کنونی اش با شان فرهنگی ، آموزشی و بسیاری از شئون دیگر کشور تناسب ندارد.

وضعیت نشر در ایران تاسف بار است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛تا جایی که بررسی نگارنده از منابع و مطالب منتشر شده درباره وضعیت نشر کتاب در کشور طی چند دهه گذشته نشان می دهند ، در هیچ کدام از این نوشته ها رضایت کامل به چشم نمی خورد.

نوشته های مربوط به نشر را تا جایی که به آنها دسترسی ممکن باشد می بینم و مکی خوانم ، و به ویژه رگه های فکری در آنها را با دقت بیشتری دنبال می کنم. آه و ناله  ها را ، که سالیان مدیدی است سر داده می شود، همچنان ادامه دارد و به جایی هم نمی رسد ، در انبانی مخصوص می گذارم ، انبانی پر و پیمان. نکته در خور توجه این که از میان مطالب منتشر شده ، از ضروزت تحول در نشر به صورت های مختلف ، آشکار و به تصریح ، نا آشکار و به تلویح ، سخن به میان می آید.

ناشران ، کارشناسان نشر، کتاب دوستان و بسیاری دیگر، و هر کدام از دیدگاه خود ، با سند ،مدرک ، اسناد، آمار ، ارقام ، دلیل ، برهان، مقایسه های تطبیقی ، استنتاج های منطقی و عقلانی ، محاسبات اقتصادی ، و انواع دلیل ها و توجیه های دیگر و به زبان های مختلف به نکته هایی تاکید می کنند

_ نشر کتب در وضعیت کنونی اش با شان فرهنگی ، آموزشی و بسیاری از شئون دیگر کشور تناسب ندارد ؛

_ نشر کتاب از نشر جهان و از نشر دیگر کشورهای هم پایه ایران عقب افتاده است ؛

_ نشر کتاب که در اصل باید نگیزه آفرین و محرک فعالیت های آفرینش گرانه ، فکری ، فرهنگی ، هنری ، آموزشی ، پژوهشی و جز آن باشد، قدرت های تاثیر گذارش را در بسیاری از موارد از دست داده ، یا ناکارآمد و کم تاثیر شده است و نمی تواند استعدادها، اندیشه ها ی بدیع و نو ، طرح های تازه و فکرهای راه گشا را به سمت خود جذب کند؛

_ نشر کتاب به عنوان صنعت ، اقتصاد ، کار و حرفه سود آور نیست. و گاهی هم زیانده است . اگر هم احیانا سودی به دست آید ، در مقایسه با فعالیت ای دیگر بسیار اندک و ناچیز است . از این روست که فعالیت های انتشاراتی محدود و محدود تر می شود ، یا خطر رکود بیشتر و حتی توقف آنها را تهدید می کند ، و فعالیت های مکمل و پیرامونی آن ، مانند پخش گری ، کتاب فروشی و جز آن ، در پی نشر با دشواری ها روبه رو می شوند؛

_ نشر کتاب ، باز به عنوان صنعت و اقتصاد ، به سبب ضعف ، ناتوانی ، رکود و مشکلات دیگرش با صنعت و اقتصادهای دیگر کشور قابل مقایسه نیست؛

_ مردم کتاب نمی خوانند ، کم کتاب می خوانند ، کتاب کم می خرند و علت آن عامل های بسیار ، به ویژه سامانه و سیستم آموزشی کشور در همه سطوح ، نداشتن تربیت و عادت خواندن ، کاهش رغبت به خواندن و مانع های فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی متعددی است که مشوق خواندن نیست ، بلکه بازدارنه است ؛

_ دولت و همه نهادهای مسئول و دخیل در نشر وظایف و مسئولیت هایی برعهده دارند که به آنها یا به نحو کامل ، یا به گونه درست ، یا به قدر کافی عمل نمی کند

_ ساز و کارهای نشر در زمینه های مختلف نا کارآمد است ، روزآمد و مجهز نیست ، نا همزمان است ، و از این رو با هدف های اصلی نشر سازگاری ندارد ؛

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که در این میان عده ای هم به نقد عملکردهای ناشران ، کمبودها و کاستی ها در جنبه هایی از فعالیت های آنها و تشکل های مربوط به نشر، نقص دانش فنی ، ناآشنایی با تجربه ها و دستاوردهای نشرهای در حال پیشرفت جهان و نظایر آن می پردازند .

 

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: , ,
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=387531
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل