نگارخانه ای به وسعت هزینه هنگفت بودجه شهری برای هنرمند خارجی/ حمایت BBC و «نیویورک تایمز» از اقدام شهرداری تهران!
+ پ -

هدف شهرداری تهران از نمایش این آثار که به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۱۵ الی ۲۵ اردیبهشت اکران عمومی شده به درستی معلوم نیست ولی شعاری که در ضمیمه این آثار نگارش شده قابل رویت و داوری هست “نگارخانه ای به وسعت شهر” .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز و به نقل از راه دانا این روزها در سطح شهر تهران شاهد نمایش آثار هنرمندان ایرانی و خارجی با موضوعات مختلفی همچون نقاشی، خط ، آثار تاریخی و … هستیم ، سازمان زیباسازی شهرداری تهران در طرحی جدید حدود ۷۰۰ اثر از هنرمندان داخلی و خارجی را جایگزین تبلیغات تجاری شهری کرده و نگارخانه ای به وسعت شهر را در ۱۵۰۰ بیلبورد شهری تهران به اکران عمومی گذاشته است. این موضوع به گونه ای بازتاب یافته که حتی روزنامه «نیویرک تایمز» و بی بی سی نیز نسبت به آن، واکنش نشان داده است. در عین حال که از این اقدام هنری شهرداری تهران حمایت کرده اند اما قالیباف را متهم به سیاسی کاری کرده و وی مورد  تخریب و هجمه قرار داده اند.

 

هدف شهرداری تهران از نمایش این آثار که به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۱۵ الی ۲۵ اردیبهشت اکران عمومی شده به درستی معلوم نیست ولی شعاری که در ضمیمه این آثار نگارش شده قابل رویت و داوری هست “نگارخانه ای به وسعت شهر” . گویی شهرداری تهران قصد دارد تا مردم این شهر را با آثار هنرمندان معاصر و قدیم ایرانی و خارجی بیشتر آشنا بکند و آثار هنری رو از دل نگارخانه ها به خیابان های شهر بیاورد تا شاید با این کار کمک کوچکی به آشتی مردم و هنر داشته باشد ( البته هنرمندانی که هم کنون در قید حیات نیستند

با توجه به فرهنگ و سنت های شهروندان خوب تهرانی و آموزه های دینی و اسلامی متاسفانه به آثاری که رنگ و بوی ایرانی و اسلامی داشته باشه کمتر توجه شده است

.

* محل نصب این آثار بیلبوردهای شهری و عرشه ی پل های عابر پیاده می باشد که به دلیل قرار گیری در کناره های اتوبان ها و خیابانها علاوه بر احتمال تصادف کارکردهای هنری خود را نیز از دست داده است چرا که با سرعت اتومبیل های عبوری امکان رویت کامل تصاویر از بین می رود و فقط کل اثر دیده می شود و جزییات از چشم پنهان می ماند.

* در اکثر تابلوهای نصب شده به دلیل کوچک بودن قلم نگارش مشخصات هنرمندان و اثر به خوبی قابل رویت نمی باشد و علاوه بر مشکل فوق سبک های نقاشی نیز برای عموم شهروندان ناآشنا می باشد

* هر موضوعی کارکرد خاص خود را دارد و احتیاج به فضا و مکان تخصصی خود دارد ، ظرف و مظروف باید به هم بیایند در غیر اینصورت شان و منزلت کار از بین می رود، نصب این آثار در شهر تهران نیز دقیقا همینطور است. علاوه بر اینکه باعث گسترش هنردوستی و علاقه به هنر نخواهد شد برعکس شان و منزلت آثار هنرمندان را نیز پایین می آورد. مثال این عمل شخصی است که با لباس عروسی و یا دامادی در محل کار خود حاضر شوند

* نکته مهمی که قابل تامل و بررسی است این موضوع که شهرداری تهران چگونه توانسته ۱۵۰۰ بیلبورد شهری را که اکثرا در اختیار شرکت های تبلیغاتی خصوصی می باشد را به مدت ۱۰ روز در اختیار خود بگیرد و تبدیل به گالری شهری نماید، اگر این امکان در قراردادهای سازمان زیباسازی با این شرکت ها موجود بوده که شهرداری در زمانهای معینی بتواند از این ظرفیت استفاده کند چرا تا کنون استفاده لازم و مطلوب را نکرده و اگر این امکان در سال جدید بوجود آمده است از شهرداری تهران این توقع می رود تا موضوعات مهم اجتماعی ، سیاسی ، اخلاقی ، سبک زندگی ، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و …… را به خوبی پوشش و حمایت نماید

* از شهردار تهران این توقع می رود تا بجای نمایش آثار هنرمندان خارجی به ترویج هنر اصیل اسلامی و ایرانی بپردازد و همراه با نمایش آثار هنرمندان مرحوم، آثار هنرمندان عزیزی که در قید حیات می باشند را نیز در دستور کار قرار دهند و همچنین نسبت به حمایت های مادی و معنوی از گالری داران و هنرمندان بپردازد تا علاوه بر بازگشت آثار هنری به نگارخانه های خصوصی، عمومی و در اختیار شهرداری کارکرد واقعی هنر نیز به جامعه منتقل و هنرمندان و هنر دوستان هم مسرور شوند.

عنوان BBC: از پیکاسو تا سپهری روی بیلبوردهای تهران

بی بی سی فارسی نیز در گزارشی با عنوان «از پیکاسو تا سپهری روی بیلبوردهای تهران» که به صورت کامل در ذیل می آید نوشت:«شهر تهران در یک اقدام بی سابقه و با یک ایده متفاوت، با نمایش آثار نقاشی هنرمندان مشهور به یک گالری بزرگ تبدیل شده است.

سازمان زیباسازی شهر تهران با اجرای طرحی با عنوان “نگارخانه ای به وسعت یک شهر ” آثار هنرمندان شناخته شده ایرانی و خارجی را به مدت ده روز در سطح شهر تهران به نمایش درآورده است. آثاری از هنرمندانی از جمله پیکاسو، ماتیس،‌ ون گوگ، ادوارد مونه، کمال الملک، سهراب سپهری و بهمن محصص نمایش این آثار از پانزدهم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا بیست و ششم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. در این طرح، بیش از ۷۰۰ اثر هنری در ۱۶۰۰ بیلبورد یا سازه تبلیغاتی در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته شده است.

جمال کامیاب، مدیر عامل سازمان زیباسای شهر تهران، در جمع خبرنگاران تاکید کرده که این اولین بار است که چنین طرحی در ایران اجرا می شود و سابقه اجرای چنین طرحی در سایر نقاط دنیا نیز کم نظیر است.

آقای کامیاب درباره این طرح گفته است: “ما سعی کردیم آثار فرهنگی و هنری از جوانب و گرایش‌های انتخاب شوند، اما بیشترین سهم به هنر خوشنویسی و نقاشی اختصاص پیدا کرده که از این میان ۵۰۰ اثر مینیاتور، نقاشی و خوشنویسی در حوزه هنرهای اسلامی- ایرانی و ۲۰۰ اثر از هنرمندان خارجی به نمایش درآمده است

سعید شهلاپور، مجسمه ساز و ایده‌ پرداز این طرح، نیز گفته: “حدود ۱۰ سال پیش فکری درباره نمایش آثار برجسته فرهنگی به ذهنم رسید تا در یک دوره زمانی به ازای هجوم تبلیغاتی که بیلبوردهای شهر به شهروندان دارند، مدتی کوتاه این تابلوها در اختیار آثار هنری قرار بگیرند تا از این طریق مردم برای مدتی این تابلوها را طور دیگری مشاهده کنند و تاثیر متفاوتی بر روی آنها داشته باشد.”

آقای کامیاب نیز تاکید کرده که سازمان زیبا سازی شهر تهران علاوه بر زیباسازی شهر تهران، ارتقای سطح سواد بصری شهروندان را دنبال می‌ کند.

عنوان نیویورک تایمز: شهردار تهران ناگهان حامی هنر می شود

روزنامه « نیویورک تایمز» به قلم توماس اردبرینک نیز در واکنش به این بیلبوردها در گزارشی که به صورت کامل در ذیل می آید نوشت:

شهردار تهران، محمد باقر قالیباف، به عنوان فرمانده سپاه، خلبان بازنشسته و بازنده دو دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران معروف است. این هفته یک لقب دیگر به وی اضافه شد – حامی هنر- از آنجاییکه وی دستور داده است تا ۱۵۰۰ بیلبورد شهر را با آثار هنری معروف شامل آثار هنرمندان برجسته غربی آراسته کنند.

یک شبه تمام بیلبوردهای شهر تهران متعلق به شهرداری و از منابع اصلی درآمد شهرداری، دیگر تبلیغات مربوط به ماشین های ظرفشویی کره جنوبی و آخرین سود بانکی (در حال حاضر ۲۲ درصد) را نمایش ندادند و “استیل لایف” اثر هنری ریمبرانت و آثار عکاس فرانسوی کارتیه برسون را به نمایش گذاشتند.

ساکنین تهرانی که ساعات زیادی را در خیابان های پرترافیک می گذرانند و به علت آلودگی هوا و دوده دائمی سعی بر آن دارد که دهان خود را بسته نگه دارند، نگاهشان بر تصاویر آثار هنرمندان خارجی و ایرانی می افتد.

حمید همراز، ۵۸ ساله و راننده تاکسی پژو، در حالی که هر روز ترافیک اتوبان همت را طی می کند می گوید: « صبح ها این مسیر برای خودش معضلی است اما حالا در تاکسی من صبح ها راجع به این آثار هنری بحث می کنیم».

مجتبی موسوی، مشاور زیباسازی شهرداری تهران در حوزه طراحی پارکها، دیوارها و دیگر فضا های عمومی از جمله بیلبوردها می گوید: «دقیقا بحث در رابطه با هنر و آثار هنری از اهداف این طرح است. مردم به اندازه ای مشغله دارند که فرصت نمی کنند به گالری ها و موزه ها بروند به همین خاطر تصمیم گرفتیم که کل شهر را گالری عظیمی تبدیل کنیم».

رضا باقری، یکی دیگر از کارکنان شهرداری، ابراز نمود این ایده شهردار بود: « کل این طرح زیر نظر راهنمایی وی انجام گرفت. آقای قالیباف دوستدار هنر است، مخصوصا در سال های اخیر عشق عمیقی به آثار هنری یافته است. مدیریت شهر بزرگی مثل تهران کاری فراتر از ارایه خدمات صرف است. فرهنگ و هنر نیز بایستی بخشی از آن باشد. این را به این خاطر که در شهرداری کار می کنم نمی گویم».

شاید نه به این خاطر، اما تحلیل گران انگیزه نهان این علاقه ناگهانی شهردار به هنرهای زیبا را شناسایی نمودند. همانند آمریکا که گروه های سیاسی فعالیت های خود را جهت آماده شدن برای انتخابات سال ۲۰۱۶ آغاز نموده اند آقای قالیباف نیزعلی رغم دو شکست قبلی سیاستمدار بلندپرواز و زیرکی محسوب می شود.

تحیل گران معتقدند با توجه به دستیابی توافق مربوطه به مساله جنجالی هسته ای ایران در تابستان و احتمال روابط گرمتر با آمریکا، شهردار سعی دارد موقعیت خود را به عنوان فردی مناسب برای انتخابات دوره بعد قرار دهد.

حمید تهرانی، ۶۵ ساله، تاریخدان و کلکسیونر هنری، بیان می کند:« نمایش آثار هنری به قشر متوسط جامعه، به طور مشخص تلاشی برای جذب طرفدار است.به هر حال برای من اهمیتی ندارد زیرا دیدن این آثار در سطح شهر شگفت انگیز است. منحصر به فرد است».

انتخاب آثار هنری توسط کمیته ای در سازمان زیباسازی صورت گرفته است. بیش از ۳۰درصد آثار مربوط به هنرمندان خارجی است. در بین هنرمندان ایرانی فقط آثار هنرمندان درگذشته انتخاب شده اند. موسوی بیان نمود:« برای پیشگیری از اعتراض آثار هنری معاصر را در نظر نگرفتیم». قالی های قدیمی ایرانی و نقاشی های برگرفته از کتاب پادشاهان و آثار بهمن مهسس معروف به پیکاسو ایران در بین آثار هنری ایرانی به نمایش گذاشته شده اند.

منیژه اکبری، ۶۰ ساله، از ساکنین منطقه سعادت آباد ابراز نمود:« این ایده را خیلی دوست داشتم. اما نباید فراموش کرد که پیاده روها نیز باید تمیز شوند».

برای سالها بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹، حتی تبلیغات مورد خشنودی رهبران روحانی نبود، کسانی که طرفدار اعلامیه بودند. یکی از معروف ترین آنها در زمان جنگ ایران و عراق : “خون رگ های ما هدیه به رهبر عزیزمان” (تا خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست). به همین ترتیب دیوارها اغلب منقش به عکس شهیدان جنگ شد که در آن ۴۰۰ هزار جوان ایرانی جان خود را از دست دادند.

گرچه امروز بیلبوردها به فضای تبلیعات تجاری سپرده شده اند اما پیشنهاداتی مانند همین نگارخانه به خرسندی پذیرفته می شود.

مهتاب احمدی، ۲۴ ساله، می گوید: « دیدن اثر رامبرانت در اتوبان مدرس عالی است. دیدن آثار هنری ایرانی و خارجی خیلی خوب است. تصمیم واقعا خوبی برای شهر بود».

برخی می گوید هرگز به موره نرفته اند اما هنر را دوست دارند. ماجد هوبی، ۱۹ ساله، می گوید:« البته بهتر است که به جای تبلیغات آثار هنری دیده شود. این حرکت مرا ترغیب کرد برای اولین بار در زندگی ام تصمیم بگیرم به موزه بروم به جای سیگار کشیدن و قلیان».

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر دانو اول خبر fff