نماز خانه ها مکانی برای تمرین گروه های تئاتر در بندرعباس/سازمان های متولی فرهنگ و هنر اجاره مکان تمرین تئاتر را پرداخت نمی کنند
تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 450592
تاریخ انتشار:شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
کارگردان تئاتر:

نماز خانه ها مکانی برای تمرین گروه های تئاتر در بندرعباس/سازمان های متولی فرهنگ و هنر اجاره مکان تمرین تئاتر را پرداخت نمی کنند

کارگردان تئاتر گفت: متاسفانه برای تمرین گروه های تئاتر مکان هایی در نظر گرفته نشده است و اجازه استفاده از سالن های تئاتر نیز برای تمرین وجود ندارد بنابراین گروه های تئاتری مجبورند از مدارس و یا ارگان های دیگر نماز خانه و یا سالن را برای تمرین با هزینه شخصی اجاره کنند.

نماز خانه ها مکانی برای تمرین گروه های تئاتر در بندرعباس/سازمان های متولی فرهنگ و هنر اجاره مکان تمرین تئاتر را پرداخت نمی کنند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛هنر مقوله مهمی است که در جوامع امروزی به آن نگاه ویژه ای می شود زیرا هنر می تواند تمدن و تاریخ کهن یک کشور را به مردم آن کشور نشان دهد و  موجب ماندگاری تاریخ  آن شود.هنر  همچنین می تواند به فرهنگ های ناشناخته  یک کشور را نیز به جهانیان معرفی کرده و موجب ثبات فرهنگی آن شود.

تئاتر  یکی از بخش های هنر است که می تواند  حیات بخش فرهنگ کهن یک ملت باشد که متاسفانه این روزها با با مهری های زیادی  روبروست.

هنر تئاتر می تواند در موضوعات مختلف به بیان مشکلات ودغدغه های مردم یک جامعه کمک کند اما این روز ها خود تئاتر باید با موضوعی باعنوان دغدغه های تئاتر در سطح گشترده در مرکزی ترین نقطه کشور اجرا شود.

هرمزگان نیز از گذشته تا کنون در عرصه فرهنگ وهنر در کشور جهان توانسته گام های ارزشمندی بردارند و با وجود مشکلاتی که همواره بر دوش می کشند در حوزه هنری در حال فعالیت هستند.

مجید سرنی زاده ، کارگردان،بازیگر، پژوهشگر و نویسنده تئاتر در گفت وگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه از سال ۷۸ وارد حوزه هنری تئاتر شده است، اظهار کرد: سوم دبیرستان که بودم در تئاتر معراج به کارگردانی جواد انصاری نقش آفرینی کردم این تئاتر در مدرسه شهید حسن ذاکری و پس ازآن نیز در جشنواره استانی برگزار شد که موجب شد جایزه اول بازیگری را در این جشنواره کسب کنم و خود این باعث شد تا با انگیزه بیشتر در حوزه تئاتر فعالیت ادامه دهم.

پژوهشگر حوزه هنری تصریح کرد: بعد از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته ریاضیات وفلسفه همزمان در بخش تئاتر دانشجویی نیز فعالیت های مستمر داشتم که تا به امروز نیز ادامه دارد و اکنون نیز دانشجوی مقطع دکترا در رشته مدیریت تکنولوژِی هستم.

نگاه جدی به تئاتر وجود ندارد

سرنی زاده افزود: هنرمی تواند نشان دهنده فرهنگ یک جامعه باشد و تا کنون از سوی مردم ومسئولان به مقوله تئاتر نگاه جدی نشده است زیرا مسئولان به تئاتر به عنوان وسیله ای برای سرگرمی نگاه می کنند و بازیگران تئاتر را شاغل نمی دانند.

وی با تاکید براینکه جایگاه فعلی تئاتر در کشور جایگاه ایده آلی نیست، گفت: در سال های اخیر تغییراتی در حوزه هنر در کشور و به ویژه استان هرمزگان قابل مشاهد است زیرا هنرمندان بومی هرمزگان بعد  از اتمام تحصیلات خود در خارج از استان و یا خارج از شکور به شهر خود بر می گردند و مشغول فعالیت می شوند.

کارگردان تئاتر در ادامه بیان کرد: حضور فارغ التحصیلان حوزه هنری در استان باعث شده تا اکنون خانواده تئاتر در حوزه منطقه ای وبین المللی  حضور قابل توجهی داشته باشد اما باید تلاش ها تا جایی ادامه پیدا کند که گروه های تئاتر تبدیل به کمپانی های بزرگی شوند تا بتوانند برای سلایق مختلف تئاتر های متنوع اجرا کنند.

سر نی زاده افزود: مردم هرمزگان از دیرباز به هنر علاقه داشتند اکنون نیز از هنر و فعالیت های تئاتر استقبال  می کنند اما نیاز است که در حوزه زیر ساخت کارهایی  بیشتری انجام شود و سالن های بزرگ ساخته شود بخش خصوصی می تواند به بهتر شدن فعالیت های هنری  واقتصاد هنر کمک های ارزنده ای کند.

نماز خانه ها محل تمرین گرو های تئاتر

وی با اشاره به اینکه گروه های تئاتر با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، تصریح کرد: متاسفانه برای تمرین گروه های تئاتر مکان هایی در نظر گرفته نشده است و اجازه استفاده از سالن های تئاتر نیز برای تمرین  وجود ندارد بنابراین گروه های تئاتری مجبورند از مدارس و یا ارگان های دیگر نماز خانه و یا سالن را  برای تمرین  با هزینه شخصی اجاره کنند.

نویسنده تئاتر بیان کرد: سازمان ها و نهاد های مختلفی در زمینه بستر سازی تئاتر وظایفی دارند به عنوان نمونه اداره کل راه و شهرسازی وشهرداری باید زیرساخت تئاتر را ایجاد کنند و حتی در زمینه نظارت و نگه داری نیز اکنون انجمن  های مردمی گرو های تئاتر در حال فعالیت هستند اما متاسفانه اداره کل فرهنگ و اارشاد اسلامی ، مسکن و شهرسازی که هر کدام وظایفی برای آنان در حوزه هنر تعریف شده متاسفانه اقدامات مطلوبی انجام ندادند.

سرنی زاده در ادامه گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون فقط دوتا سالن محدود دارد که در اختیار گروه های تئاتربه طور مستمر قرار نمی دهند.

وی  ادامه داد: تعداد گروه ه های تئاتری در استان هرمزگان نسبت به سایر استان های کشور بیشتر است اما متاسفانه فضای کار برای هنرمندان هرمزگانی کمتر است و به طور میانگین در هر سال بیست تئاتر برای رده سنی بزرگسال و کودکان در سالن های آفتاب و فرهنگسرای طوبا بندرعباس اجرا می شود.

استاد دانشگاه افزود: خوش بختانه در سال های اخیر گروه های تئاتر به شهرستان های اطراف از جمله رودان، میناب و بندرلنگه  می روند و حتی خارج از استان نیز در جشنواره ها شرکت می کنند.

هرمزگان یکی از قطب های اصلی تئاتر

سر نی زاده با اشاره به اینکه استان هرمزگان میزبان برگزاری جشنواره های مختلف است، افزود: هرمزگان توانسته هر سال میزبان برگزاری جشنواره های استانی و همچنین جشنواره کشوری کودک ونوجوان همچنین جشنواره های ملی باشد در واقع هرمزگان اکنون یکی از قطب های اصلی تئاتر درکشور است.

وی بیان کرد: هنرمندان تئاتر درآمد قابل قبولی ندارند زیرا کارآن ها پروژه ای است و به این بستگی دارد که میزان فروش و حمایت مالی بخش خصوصی و دولتی  تا چه اندازه باشد و گاهی اوقات ممکن است هیچ درآمدی نیز نداشته باشند هرچند هزینه ای که به آن های داده می شود بسیار ناچیز است.

هنرمندان تئاتر با مشکلات معیشتی روبرو هستند

کارگردان تئاتر در ادامه گفت: هنر مندان تئاتر عموما برای تامین معیشت خود مجبورند جز در حوزه هنر به شماغل دیگر روی آورند و افراد بسیار توانمندی نیز در حوزه تئاتر مشغول فعالیت بودند اما به دلیل اینکه تئاتر نمی توانست نیازهای فرد و خانواده اش را تامین کند مجبور شدند تئاتر را رها کنند واکنون نیز دغدغه اصلی هنرمندان نیز نداشتن در آمد ثابت در حوزه کارهای هنری است.

سر نی زاده با تاکید بر اینکه تئاتر یکی از نمادهایی مردم سالاری است، تصریح کرد: در سراسر جهان از تئاتر به عنوان نمادر مردم سالاری یاد می کنند و وجودیت کار تئاتر گروهی بودن آن است همچنین  زمانی که بخواهند سطح فرهنگ یک جامعه را  مشخص کنند به آمار تئاتر های آن شهر نگاه می کنند زیرا تئاتر می تواند در نقد و ارتقای فرهنگ جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

حضور گروه های تئاتر هرمزگان در عرصه جهانی

وی افزود: هر ساله گروه های مختلفی  از کشوردر خارج از کشور اجرا دارند  وتفاوت جشنواره های داخلی و خارجی رقابتی نبودن این جشنواره هاستو سال ۸۴نیز اولین گروه تئاتر با نام مستاجران جدید به کارگردانی آقای پاکدامن در کرواسی اجرا شد  و در سال ۸۹ نیز گروه تئاتری به اسم مقاومت به کارگردان آن خودم بودم که این کار نیز مبتی بر حرکت و تصویر بود در جشنواره بین المللی هند شرکت کردم بعد های نیز آقایان سالاری و سبحانی نیز توانستند در خارج از کشور اجراهای خوبی به نمایش بگذارند.

این پژوهشگر بیان کرد: در استان هرمزگان رشته های تئاتر طراحی لباس سینما عکاسی موسیقی اکنون در دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر وجود دارد  که دانشجویان زیادی در حال تحصیل در این رشته ها هستند.

سرنی زاده با اشاره به اینکه برای استقبال بیشتر مردم ازتئاتر به حمایت های تبلیغاتی نیز نیازمندیم، تصریح کرد: متاسفانه به هرمزگان بیشتر بارویکرد تجاری نگاه می شودو بیشترین تبلیغات در زمینه های تجاری است اما به فرهنگ و هنر نگاه خاصی نمی شود و حمایت های مالی وتبلیغاتی از آن نمی شود.

وی بااشاره به اینکه این هفته کارگاهی واسطه اهالی هنر باعنوان هفته هرمز در تهران برگزار  می شود، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه در حوزه تئاتر فیزیکال پژوهش هایی را انجام دادم به عنوان استاد نیز در این کارگاه که مبتی بر تئاترفیزیکال است در مجتمع باران تهران شرکت خواهم کرد همچنین در این کارگاه موسیقی های و تئاتر های مربوط به جزیره هرمز  توسط جوانان هرمز برگزار می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=450592
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل