تبلیغات تبلیغات تولید ایرانیتبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 7113
تاریخ انتشار:سه شنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

مروری بر نام گذاری سال‌ها در جمهوری اسلامی ایران

مدت زیادی است مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خویش ، عنوانی را برای هرسال انتخاب می نمایند. به گزارش پایگاه  خبری و تحلیلی هرمز، نفس نامگذاری هر سال و اعلان آن در موقع تحویل سال که دل‌ها بیشتر از هر زمانی متوجه خالق یکتا و دگرگون کننده احوال هستند، می‌تواند مسیر یکساله و چشم‌انداز […]

مروری بر نام گذاری سال‌ها در جمهوری اسلامی ایران

مدت زیادی است مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خویش ، عنوانی را برای هرسال انتخاب می نمایند.

n00028238-b

به گزارش پایگاه  خبری و تحلیلی هرمز، نفس نامگذاری هر سال و اعلان آن در موقع تحویل سال که دل‌ها بیشتر از هر زمانی متوجه خالق یکتا و دگرگون کننده احوال هستند، می‌تواند مسیر یکساله و چشم‌انداز سال‌جاری را مشخص کند.

باتوجه به اینکه این نامگذاری‌ها با ظرافت‌ و متناسب با شرایط زمانی و مکانی هر سال صورت گرفته است، این موضوع بر زیبایی وتأثیر این حرکت می‌افزاید.

رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها، موضوعات کلیدی ومهم که در کشور، کم‌اهمیت ویا مغفول  مانده ، مسئولان ومردم را به آن توجه داده‌اند. مثلا نامگذاری سال امام خمینی(ره)  براساس یکصدمین سال تولد امام یا نامگذاری سال پیامبر اعظم (ص براساس حجم فعالیت‌های تخریبی دشمنان اسلام علیه چهره محبوب پیامبر(ص)  و رفتارهای واگرایانه واختلاف‌افکنانه بین فرقه های اسلامی انجام شد و نامگذاری سال به‌نام مبارک پیامبر اعظم(ص)  تأکیدی بر جهت دادن بیشتر اذهان به گوهر وجود مبارک حضرت محمد(ص) به‌عنوان محور وحدت‌بخش مسلمین و ارجاع بیش از پیش مسلمانان به سیره آن اسوه حسنه است.

نامگذاری‌هایی چون سال امام علی(ع)، سال عزت وافتخار حسینی، سال اقتدار ملی، وجدان کاری و انضباط اجتماعی و… نیزهرکدام براساس ضرورت‌های موجود انجام گرفته و برکات زیادی داشته است.

آثارکاربردی نامگذاری سال‌ها

این نامگذاری‌ها می‌تواند آثار ونتایج زیر را دربر داشته باشد:

۱ – ارائه سیاست واحد در برنامه‌ریزی ها
۲ – دمیدن روحیه تفکرراهبردی در برنامه‌ریزی‌ها
۳- سوق دادن نظام برنامه‌ریزی کشور بر‌محور اولویت ها
۴ – ایجاد وحدت رویه بین سیستم‌ها و واحدهای انسانی جامعه
۵- جهت دهی به نظام تبلیغاتی و فرهنگ عمومی کشور بر‌اساس اولویت ها
۶ – توجه بیش تر مسئولان و آحاد مردم به موضوعات اساسی واولویت هر سال
۷- به کارگیری سازمان یافته امکانات ومنابع درجهت تحقق شعار وعنوان محوری سال

در طول این سال ها بیشتر مطالب پیام‌های نوروزی رهبرمعظم انقلاب اسلامی درباره دلایل این نامگذاری است. در هر صورت این نامگذاری‌ها چون از سوی عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، هرساله تکاپویی در نهادهای حکومتی وعموم مردم وفضای جامعه ایجاد می‌کند که آثار سازنده ای به دنبال دارد.

فهرستی ازمصادیق نامگذاری سال ها

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ محوریت پیام نوروزی خود را بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی» و پرهیز از ریخت و پاش بنا نهادند. این مساله در پیام نوروزی سال ۱۳۷۳ نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

در سال ۱۳۷۵ بار دیگر ضرورت پرهیز از اسراف‌کاری و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور مورد اشاره قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۶ نسبت به توجه به معنویات و فضایل اخلاقی تاکید شد.
در سال ۱۳۷۷ رهبرمعظم انقلاب ضمن اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری بر «پرهیز از اسراف، رعایت صرفه جویی، قناعت و نیز پایداری برمواضع اسلامی و انقلابی» تاکید کردند.

سال ۱۳۷۸ : سال امام خمینی(ره) نامیده شد. این نامگذاری بدلیل همزمانی آن با یکصدمین سال تولد حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیرانقلاب اسلامی  وتأکید بیش تر بر ترویج اندیشه های امام راحل بود.

سال ۱۳۷۹ : سال امام علی(ع) بود. دلیل آن نیز وجود دو عید غدیر درسال هجری شمسی۱۳۷۹ بود.

سال ۱۳۸۰ : سال اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی نامیده شد.

سال ۱۳۸۱ : به عنوان سال عزت و افتخار حسینی نامگذاری شد. دلیل این نامگذاری تقارن ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال بود، در واقع دهه محرم که روزهای سوگواری شیعیان براس امام حسین(ع)است دوبار در یک سال قرار گرفته بود و فضای جامعه نیز با تهدیدات دشمنان کینه توز انقلاب اسلامی، نیاز مبرمی به تقویت عزتمندی و روحیه حماسی داشت.

سال ۱۳۸۲ : سال خدمتگزاری اعلام شد که در تقویت روحیه خدمتگزاری مسئولان به مردم تأثیر بسزایی داشت.

سال ۱۳۸۳ : سال پاسخگویی بود که بیشتر سازمان‌های دولتی سعی کردند تا با تهیه بولتن و جزواتی درباره عملکرد وزارتخانه یا سازمان مربوطه، خود را پاسخگو نشان دهند برخی سازمانها جلسات مردمی برپا می‌کردند و به سوالات مردم پاسخ می‌گفتند.

سال ۱۳۸۴ : تحت عنوان سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نامگذاری شد تا با توطئه تفرقه افکنانه دشمنان مقابله شود.

سال ۱۳۸۵: سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نامیده شد. وجه تسمیه این نامگذاری از آن جهت بود که در آن سال، دوبار تاریخ وفات پیامبر، به تاریخ قمری، در تقویم بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال.
همچنین در سال قبل از آن، نشریه ای دانمارکی در اقدامی بی‌سابقه کاریکاتورهای موهن از پیامبر بزرگوار اسلام  صلی الله علیه و آله چاپ کرده بود که موجب خشم جهان اسلام  شد.
با توجه به این که دشمن، تبلیغات رسانه ای گسترده‌ای را علیه اسلام آغاز کرده، ابتکار عمل مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سالی به نام پیامبر (ص)، ایران را به عنوان پیشگام نخست میثاق با پیامبر اسلام (ص) معرفی نمود .
این امر، توجه اندیشمندان جهان را به تحقیق بیش‌تر درباره دین مبین اسلام جلب کردوایران به عنوان الگو، بویژه میان آزادی‌خواهان جهان به عنوان سرمشق اسلام ناب محمدی( ص)  معرفی شده و اکثر کشورهای مسلمان، ایران را به عنوان «ام‌القری» می‌شناسند، نام‌گذاری سال پیامبر اعظم ( ص) از سوی ایران، باعث شد تا دیگر کشورها بازنگری جدی‌تری را نسبت به شخصیت والای رسول گرامی اسلام داشته باشند.
دکترمحمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در این سال، درنامه‌های خود به سران کشورهای جهان، آنها را به پیروی از پیامبر اسلام(ص) دعوت نمود.

سال ۱۳۸۶: سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی.
رهبرمعظم انقلاب در پیام نوروزی خود تأکید کردند:«آرزو و امید همه ایرانیان “استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت” است و همه این اهداف به برکت «ایمان اسلامی، اتحاد کلمه» محقق خواهد شد» و “ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان” و “به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور” را دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برشمردند.
سال ۱۳۸۷: سال نوآوری و شکوفایی.
مقام معظم رهبری در تشریح علت نامگذاری سال ۱۳۸۷به این عنوان، به «نوآوری بزرگ و تاریخی ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» اشاره کرد. سال ۱۳۸۷ سی‌امین سال بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود.

سال ۱۳۸۸: سال اصلاح الگوی مصرف
اعلام سال ۸۸ به‌نام اصلاح الگوی مصرف براساس یک ضرورت انجام گرفته است و این شعار در یک سال نیز نمی‌تواند خلاصه شود بلکه می‌تواند به‌عنوان یک راهکار استراتژیک در دستور کار برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.
نکته مهم در «اصلاح الگوی مصرف» این است که هرکسی بدون اینکه از دیگری انتظار داشته باشد اعم از مسئولان ومردم ، باید از خود شروع کند. دستگاه‌های دولتی و نهادهایی که به‌نحوی از بودجه‌های عمومی بهره می‌برند باید بیشتر به اصلاح الگوی مصرف توجه کنند.

سال ۱۳۸۹: سال همت مضاعف و کار مضاعف

مقام معظم رهبری سال ۱۳۸۹ را به عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف نامیده و فرمودند:
براى اینکه بتوانیم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفیتهاى کشور حرکت کنیم، احتیاج داریم به اینکه همت خودمان را چند برابر کنیم؛ کار را متراکم تر و پرتلاش تر کنیم.
سال ۱۳۹۰: سال اقتصاد مقاومتی
سال ۱۳۹۱ : سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی
سال ۱۳۹۲: سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم رضوی هشدار دادند:
شعارهای هر سال، نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعاً همه مشکلات را هم حل نمی‌کند بلکه انگشت اشاره‌ای است که راه و روش را نشان می‌دهد که امسال نیز با توجه به اهداف بلندتر ملت و کشور، باید همتی برتر فراهم آورد و کارهای بیشتر و جدی‌تر انجام داد.

نامگذاری سال ها  و رسالت و وظیفه همگانی

طبعا هریک از آحاد ملت در توجه به پاسداشت نامگذاری سال وظیفه ویژه‌ای دارد و به‌تناسب مسئولیت باید وظیفه سنگین‌تری را احساس کند و در توجه عملی بدان کوشاتر باشد. وظیفه دولتمردان و افرادی که در مناصب تأثیرگذار قرار گرفته‌اند، بیشتر از دیگران است.

نامگذاری سال‌ها و شعارهای محوری هر سال تکلیفی بر همگان ایجاب می‌کند و دستگاه‌های تقنینی و اجرایی در وضع و اجرای قوانین، فرهیختگان، نخبگان و اصحاب علم و اندیشه و خطبای گرانقدر و گروه‌های مرجع اجتماعی باید با ظرافت و لطافت مخصوص به هر قشر و گروه و متناسب با فرهنگ هر قوم به تبیین شعار سال و معرفی الگوهای عملی و ارائه راهکارها بپردازند.

ضرورت تبلیغات واطلاع رسانی مناسب نیز از اهم اموری است که باید مورد مداقه قرار گیرد.

هریک ازمردم نیز در حد توان وآمادگی خود در پاسداشت ارزش‌های نامگذاری‌ سال، گام‌های عملی بردارند و تکلیف خویش را دراین زمینه به انجام رسانند.

اقدامات هر فرد متعهد در قبال نامگذاری سال ها

هر فرد متعهد می تواند اقداماتی در این مورد انجام دهد، ازجمله:

۱٫    توجه جدی و رعایت عملی شعار محوری هر سال
۲٫    فراهم نمودن الزامات شعار هر سال
۳٫    تلاش برای ترویج ونهادینه سازی شعارهر سال
۴٫    تبلیغات شخصی و محیطی مناسب
۵٫    یادآوری وتذکربه خود ودیگران در سطح خانواده، محل کار وجامعه
۶٫    تدوین مقاله و….

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=7113
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,438 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل