مراکز یادگیری محلی در کشور به زودی راه اندازی می شود
+ پ -
مراکز یادگیری محلی در کشور به زودی راه اندازی می شود

معاون وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی مراکز یادگیری محلی در آینده نزدیک در کشور خبر داد و گفت: در این مراکز، علاوه بر خواندن و نوشتن، مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی و مهارت اشتغال به شهروندان آموزش داده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز به نقل از رودان نیوز، علی باقرزاده ،معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی در جلسه پشتیبانی سواد آموزی شهرستان رودان، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عرصه تعلیم و تربیت، با اشاره به نقش معلمان در پرورش فکر و اندیشه گفت: بر اساس تعالیم دینی، معلم از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا همه پیامبرانی که از سوی پروردگار برای هدایت بشر آمدند، همگی معلم بودند و تلاش داشتند انسان ها را به تفکر و تعقل در زمینه اهداف خلقت انسان وادارند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از ابتدای خلقت مورد توجه بوده است، افزود: تعلیم و تربیت تنها بستر به فعل رساندن امانت های الهی است، لذا به واسطه اهمیت آموزش و پرورش، پس از انقلاب اسلامی سرمایه گذاری زیادی در این بخش شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند سرمایه گذاری کشورها در بخش آموزش و برنامه ۱۵ ساله یونسکو با عنوان «آموزش برای همه»، گفت: این برنامه باعث شد اراده لازم در غالب کشورهای جهان برای ارتقا  و بهبود آموزش و پرورش بوجود بیاید و سوای منابع اعتقادی و دینی که تاکید ویژه ای بر گسترش بخش تعلیم و تربیت دارد، این موضوع به عنوان یک مؤلفه پیشرفت مورد توجه کشورها قرار گرفت و باعث شد از منابع ویژه خود برای دسترسی شهروندان به مدارس استفاده کنند.

باقرزاده، اضافه کرد: نتایج بسیاری از تحقیقات مبیّن خسارات زیاد ترک تحصیل و بی سوادی است؛ اینکه ما تلاش می کنیم همه به مدرسه بورند تنها دغدغه ما نیست بلکه همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که تنها از طریق مدرسه و سیستم نظام آموزشی می توان مهارت های زندگی و فنون بهتر زیستن را آموخت.

وی، تصریح کرد: جامعه امروز محصول آموزش و پرورش گذشته و جامعه فردا محصول آموزش و پرورش امروز است؛ لذا برای جلوگیری از پدیده بی سوادی که زمینه ساز بسیاری از خسارات به شمار می رود، باید تلاش کنیم تمامی شهروندان از نعمت سواد بهره مند شوند و با بررسی علل مختلف اجتماعی، فرهنگی و …، زمینه عدم رجوع به نظام آموزشی توسط برخی خانواده ها را مورد بررسی قرار دهیم.

باقرزاده، همچنین با اشاره به نقش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در زمینه کاهش آمار بی سوادی ، گفت: این مراکز باید وارد عرصه پژوهشی شوند و می توانند با بررسی علل عدم رجوع کودکان به مدارس، یاری گر بخش های مختلف شهرستان باشند و زمینه توسعه بیش از پپیش این منطقه را به واسطه ظرفیت های فراوانی که به ویژه در بخش کشاورزی وجود دارد، فراهم کنند.

بی سوادی مهمترین مانع توسعه کشورهاست

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، بی سوادی را یکی از مهمترین موانع توسعه در هر کشور، عنوان کرد و با اشاره به برخی سرمایه گذاری های نظام آموزشی جهت سواد آموزی افرادی که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده اند، گفت: ما در برخی مناطق مدارس دو نفره داریم که به طور متوسط به ازای هر دانش آموز ۱۰میلیون تومان هزینه می کنیم که این امر نشانگر اهمیت و رغبت دولت برای ارتقاء سواد آموزشی در مناطق مختلف و به ویژه مناطق محروم است.

وی بیان کرد: قطعا یکی از عناصر اصلی مبارزه با بی سوادی، مبحث هزینه و امکانات است، در این راستا ما این آمادگی را داریم که تمام هزینه های این بخش  در شهرستان رودان را تأمین کنیم و در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

باقرزاده، افزود: ما به دنبال حل مسأله بی سوادی بر روی کاغذ نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم که نتایج عملی بهره مندی از سواد را لمس کنیم و این را باید بدانیم که مستمری دائم دادن دردی را دوا نمی کند، بلکه روی بحث توانمندسازی باید به شدت تلاش و برنامه ریزی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از راه اندازی مراکز یادگیری محلی در آینده نزدیک در کشور خبر داد و گفت: در این مراکز، علاوه بر خواندن  و نوشتن، مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی و مهارت اشتغال به شهروندان آموزش داده می شود.

وی افزود: یک یا دو مرکز یادگیری محلی در رودان نیز احداث خواهد شد و بعد از چند سال نیز اداره آن به خود شهرستان سپرده خواهد شد.

موسی خادمی مدیر آموزش و پرورش رودان نیز در این جلسه با بیان اینکه از بین رفتن اشتغال و  اقتصاد منطقه را یکی از مهمترین عواملی برشمرد که رغبت افراد را برای ادامه تحصیل کاهش داده است، گفت: ما در زمینه ایجاد مشوق های جدید برای ادامه تحصیل افراد بی سواد با مشکل روبرو هستیم که امیدواریم با برگزاری منظم جلسات شورای پشتیبانی سواد آموزی، علل این موضوع بررسی و در راستای ایجاد مشوق های جدید گام برداریم.

خادمی، با بیان اینکه هم اکنون ۲هزار و ۱۹۰ بیسواد در شهرستان وجود دارد، افزود: یک هزار و ۹۸۶ نفر در شهر رودان، بخش مرکزی و بیکاه و ۲۰۴ نفر نیز در بخش رودخانه بیسواد هستند.

مدیر اداره آموزش و پرورش رودان با اشاره به آمار بیشترین و کمترین میزان بیسوادی در مناطق مختلف رودان، گفت:  روستای «بالاشهر» در بخش جغین با ۱۱۰بیسواد و روستاهای «دهگلکن» و «پشته گیش» با هشت بی سواد به ترتیب آمار بیشترین و کمترین بی سواد در شهرستان را به خود اختصاص داده اند.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی آمار بالای بی سوادی در بخش جغین، ماندگار نبودن معلمان و محدود نبودن مبادی بی سوادی است که تلاش داریم با احداث خانه معلم در این بخش، برخی از مشکلات مردم در این حوزه را کاهش دهیم.

احمد محمودی فرماندار رودان نیز در این نشست، با اشاره به عزم جدی مسئولان شهرستان برای ریشه کنی بی سوادی، گفت: تمامی دستگاه ها موظف هستند در راستای وظایف و الزامات قانونی که در این زمینه وجود دارد، یاری گر بخش سواد آموزی باشند.

در پایان این نشست، با اهداء لوح سپاسی از سوی علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی، از تلاش های موسی خادمی مدیر آموزش و پرورش رودان و احمد محمودی فرماندار رودان تقدیر شد.

انتهای پیام/م

 

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر دانو اول خبر fff