تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

سیاسی
کد خبر : 404412
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۹:۲۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
شهری که زیر پونز هرمزگان گم شد؛

محرومیت گردی در حوالی رودان/ ۳۰ کیلومتری مرگ در رودخانه!

کمبود برخی زیرساخت‌ها و امکانات مناسب خدمت رسانی به گردشگران اغلب اوقات گلایه مسافران را به دنبال دارد که شهرستان رودان و شهر زیارتعلی از این قاعده مستثنی نیست.

محرومیت گردی در حوالی رودان/ ۳۰ کیلومتری مرگ در رودخانه!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ شهرستان رودان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری به عنوان بهشت جنوب ایران شناخته شده است و هر ساله میزبان حجم بالایی از گردشگرانی است که به قصد سیاحت و زیارت وارد این شهرستان می‌شوند.
وجود باغ‌های انبوه و آثار تاریخی چند هزارساله خبر از قدمت دیرپای این شهرستان می‌دهد وجود رودخانه‌های دائمی و آب شیرین متعدد، ذخایر به نسبت عظیم آب‌های زیرزمینی و دشت‌ها و جلگه‌های آبرفتی، خاک حاصلخیز و علاقه مردم به کشاورزی، همه و همه باعث شده کشاورزی در این منطقه رشد و توسعه زیادی داشته است.
مؤلفه‌‌هایی همچون جاذبه‌‌های طبیعی، آثار باستانی، آب‌وهوای مناسب در فصل زمستان و بهار از مهم‌ترین عواملی هستند که گردشگران ترغیب می‌‌کند و شهرستان رودان با برخورداری از این ظرفیت‌ها میزبان آمار بالایی از مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور است.

با توجه به جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر و دست‌نخورده روستاهای اطراف شهرستان رودان در تعطیلات عید نوروز بسیاری از مهمانان نوروزی بالأخص هم‌وطنان استان کرمان ازجمله شهرستان‌های کهنوج، بافت، جیرفت و… را به این خطه از سرزمین کشورمان می‌کشاند تا ضمن لذت بردن از مناظر سرسبز و اماکن مقدس و زیارتی در کنار خانواده‌های خود خاطرات به یادمانی را ثبت کنند.
طبق آمار ارائه‌شده از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر استان هرمزگان؛شهرستان رودان در نوروز ۹۶ رتبه سوم را در جذب گردشگر و میهمان نوروزی در ایام تعطیلات نوروز به خود اختصاص داده که بیشترین حجم مسافر در ایام نوروز را روستای پیر چوگان و مرقد مطهر امامزاده سید سلطان محمد(ع) واقع در بخش رودخانه در خود جای‌داده تا روزانه پذیرای بیش از ۲۲ هزار زائر و گردشگر شود.
شهر زیارتعلی که مرکز بخش رودخانه هست در سال‌های اخیر به‌واسطه وقوع سیلاب و جانباختن تعدادی از هم‌وطنان در اثر بارندگی‌ها بعد خبری گسترده‌ای را در عرصه ملی بهمراه داشته و این حوادث پای نوبخت را به این خطه از جنوب کشاند.

تنها جایگاه سوخت شهر غیراستاندارد است

کمبود برخی زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای خدمت‌رسانی به گردشگران اغلب اوقات گلایه مسافران را به دنبال دارد که شهرستان رودان و شهر زیارتعلی از این قاعده مستثنا نیست.
در حالی اکثر شهرهای کشور از تجهیزات و امکانات مدرن روز برای سوخت‌رسانی استفاده می‌کنند که جایگاه شهر زیارتعلی همچنان به سبک قدیمی فعالیت دارد و تنها دو نازل کار سوختت رسانی را انجام می‌دهند.
نبود جایگاه سوخت استاندار و متناسب با نیاز شهر چند هزارنفری زیارتعلی و روستاهای اطراف موجب شده تا تنها پمپ‌بنزین منطقه با دو نازل قدیمی فعالیت کند که اکثر مواقع فاقد سوختت مصرفی است و اغلب افراد ساکن روستاهای اطراف مجبورند برای تهیه بنزین وسایل نقلیه خود به رودان یا رودخانه بر مراجعه کنند.

اوضاع نامساعد سوخت‌رسانی در شهر بزرگ و مسافر پذیری همچون زیارتعلی در حالی است که چندی پیش معاون سازمان ملی استاندارد نسبت به استفاده از نازل‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌ها به مردم هشدار داد و گفت: سازمان ملی استاندارد در طول سال همواره پمپ‌های ارائه بنزین به مردم را در سطح کشور بررسی می‌کند و در صورت مطابقت با استاندارد هولوگرامی را روی پمپ موردنظر درج می‌کند که مردم باید در صورت مشاهده نداشتن این هولوگرام یا مخدوش شدن آن، این مورد را به سازمان ملی استاندارد اطلاع دهند.
با این تفاسیر می‌توان یقین داشت که جایگاه بنزین این شهر از قلم نظارت بازرسان افتاده است.
علی حسینی، یکی از مسافران شهر زیارتعلی مهم‌ترین دغدغه یک گردشگر را امکانات مناسب و خدمات رفاهی مناسب می‌داند و می‌گوید:بخش رودخانه به دلیل هم‌مرز بودن با استان کرمان و برخورداری از طبیعت بکر و امامزاده سیدسطان محمد(ع) سالانه حجم بالایی از مسافران استان هم‌جوار خود را شاهد است که این نقطه قوت برای شهی محسوب می‌شود که با مرکز استان فاصله صد کیلومتری دارد.
وی اظهار کرد:مشکلات زیرساختی در حوزه گردشگری این شهر با اندک توجه قابل‌حل است و می‌توان با ایجاد جایگاه‌های مناسب گردشگری و رسیدگی بیشتر به بافت شهر، اوضاع نامساعد بخش رودخانه را متحول کرد.
این گردشگر وجود جایگاه سوخت مناسب و استاندار را از نیازهای ضروری شهر دانست و تأکید کرد:شهر زیارتعلی دارای پتانسیل‌های بالای گردشگری و توریستی است که با توجه مسئولان می توان باعث اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان جویای کار بخش رودخانه به سایر شهرستان‌ها شد.

 

 بلاتکلیفی جاده‌ای پرتردد بین اختلافات استانی

یکی از مسیرهای پرتردد در تمام ایام سال و به‌ویژه نوروز جاده ترانزیتی هرمزگان_کرمان که  مهم‌ترین جاده‌ها در امر ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای است اما اکنون وضعیت این جاده در شرایط بحرانی قرارگرفته  به‌گونه‌ای که در مقایسه با سایر جاده‌های کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

طول جاده کهنوج به سمت فاریاب حدود ۷۵کیلومتر هست که بر اساس تقسیمات کشوری محدوده استان هرمزگان از کرمان با نصب تابلو و با کشیدن سه رنگ سبز، سفید و قرمز بر روی کف آسفالت جاده کاملاً مشخص است و ۳۰کیلومتر از این جاده جز حوزه استحفاظی استان هرمزگان است.

مسئولین استان کرمان باهمت و تلاش حوزه استحفاظی خود از کهنوج تا مکان نصب تابلو و پس از رودخانه تا فاریاب را مجدد آسفالت کرده‌اند اما مسئولین هرمزگانی ۳۰کیلومتر حوزه استحفاظی خود را که از محل نصب تابلو تا روستای رودخانه محسوب می‌شود را به حال خود رها کرده‌اند.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون  وضعیت این جاده بحرانی‌تر شده و خسارات مالی و جانی بسیاری را برای اهالی این منطقه به وجود آورده است به‌گونه‌ای که تنها در عرض دو سال (۱۳۹۴ و ۱۳۹۵) ۲۰نفر از افراد بومی این منطقه براثر حادثه رانندگی در این جاده ۳۰کیلومتری جان خود را ازدست‌داده‌اند

هنگامی‌که از این جاده عبور می‌کنید اگر اندک نگاهی به آسفالتان بیندازید متوجه چاله‌های فراوان آن می‌شوید و فاجعه‌آمیزتر از آن کیفت نامناسب آسفالت براده‌های آهن را در نظر افراد مجسم می‌کند و صدای گوش‌خراش هنگام حرکت را ایجاد می‌کند.

وجود آسفالت نامناسب با چاله‌چوله‌های فروان روزانه خسارات بسیار زیادی به مالکان خودروها وارد می‌کنند به‌گونه‌ای که پس از چندین بار رفت‌وآمد در این جاده بایستی لاستیک خودروهای خود را در بازه‌های زمانی کوتاه تعویض نمایند که بار هزینه‌ای بسیاری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

ترک‌خوردگی‌های فراوان و لکه‌گیری‌های زیاد، نبود شانه خاکی در بسیاری از نقاط، نبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده باعث استهلاک ماشین‌های عبوری از این جاده ،خصوصاً وسایل نقلیه اهالی روستاها می‌شود.

متولیان امر به‌جای اینکه با تدابیر ویژه آسفالت جدیدی را جایگزین آسفالت فرسوده و قدیمی کنند تا از بروز حوادث رانندگی جلوگیری شود، چاله‌ها و حفره‌های بزرگ این محور را با ریختن خاک و یا آسفالت سرد پر می‌کنند که پس از بارندگی به حالت قبل بازمی‌گردد و یا در عرض کمتر از دو ماه چاله‌های عمیق‌تری جای چاله‌های قبلی را می‌گیرند.بسیاری از اهالی منطقه رودخانه و چاه حاجی از وضعیت آسفالت این مسیر دلی پر از درد دارند و معتقدند که بدترین چیز برای رانندگان آسفالت نامناسب، وجود چاله‌های فراوان و عدم روشنایی در این مسیر است که در سایه بی‌توجهی و کم‌لطفی مسئولین روزبه‌روز تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.

جولان مرگ در ۳۰ کیلومتری کرمان- هرمزگان

 

یکی از اهالی منطقه چاه حاجی از توابع شهرستان کهنوج در گفتگو با خبرنگار هرمز ضمن گلایه از آسفالت بد جاده گفت: آسفالت این جاده بسیار نامناسب است و هرساله شاهد تعداد مرگ بسیاری ازهموطنان براثر تصادف در این جاده غیراستاندارد هستیم.

وی افزود: علاوه بر آسفالت نامناسب از غروب آفتاب تا روشنایی صبح رانندگی در این جاده بسیار خطرناک است چون جز چراغ‌های خو رودها هیچ‌گونه روشنایی در این جاده وجود ندارد چه‌بسا که احتمال سوانح رانندگی را دوچندان می‌کند.

این روستانشین که اصالتاً اهل رودخانه‌ است و  در روستای چاه حاجی زندگی می‌کند، اظهار کرد: بیشتر اوقات و به‌ویژه زمان فوت اقوام نزدیک مجبور می‌شوم در هفته چندین بار به رودخانه بروم چون تمام اقوام پس از فوت در بهشت‌زهرای رودخانه تدفین می‌شوند.

وی یادآور شد: پس از فوت اقوام نزدیک طبق آیین و رسومات محلی خود بایستی تا ۴۰روز هرروز به بهشت‌زهرا برویم حال تصور کنید تردد زیاد در این بازه زمانی، رانندگان را مجبور می‌کند لاستیک خودروهای خود را مرتب و در فاصله‌های کوتاه‌مدت تعویض کنند و متحمل هزینه‌های بسیاری شوند.

این روستانشین با اشاره به کاهش عمر وسایل نقلیه در اثر آسفالت نامناسب و چاله‌های فراوان افزود: اهالی منطقه که اکثر جز کشاورزی هستند و درآمد دیگری ندارند چگونه می‌توانند در شرایطی که گرانی بیداد می‌کند به فکر خودروهای جدید باقیمت‌های بیشتر یا تعویض لاستیک خودروهای خود در بازه‌های زمانی کوتاه باشند.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=404412
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,254 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل