تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 32305
تاریخ انتشار:سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۹:۳۴| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

ماه رمضان تمرینی برای به بند کشیدن شیطان در طول سال است

رعایت اخلاقیات و دوری از گناهان همچون رمضان ، تمرینی برای به بند کشیدن شیطان در طول سال است استاد اخلاق حوزه، بر لزوم التزام مردم به رعایت اخلاقیات و دوری از گناهان همچون رمضان، در سایر ایام سال تاکید کرد و گفت: ماه رمضان تمرینی برای به بند کشیدن شیطان در طول سال است. […]

ماه رمضان تمرینی برای به بند کشیدن شیطان در طول سال است

رعایت اخلاقیات و دوری از گناهان همچون رمضان ، تمرینی برای به بند کشیدن شیطان در طول سال است

استاد اخلاق حوزه، بر لزوم التزام مردم به رعایت اخلاقیات و دوری از گناهان همچون رمضان، در سایر ایام سال تاکید کرد و گفت: ماه رمضان تمرینی برای به بند کشیدن شیطان در طول سال است.

به گزارش هرمز، حجت‎الاسلام والمسلمین رجبعلی امامی، استاد اخلاق حوزه علمیه  با اشاره به امتیازات ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان، ماه خداست و به نوعی مهمترین ماه سال محسوب می‎شود، چرا که انسان در این ماه، فرصتی استثنایی برای رسیدن به کمال و لقای الهی می‎‏یابد و از دو ماه قبل برای درک این ماه به آمادگی می‎رسد.

 

وی افزود: روزه گرفتن در ماه رمضان تنها یک وسیله محرک است که انسان بتواند از این طریق در فاز این ماه قرار بگیرد و دیگر لوازم مهم در رمضان، از جمله تقرب به خدا، ذکر، قرائت قرآن، کمک به مردم، اطعام فقرا و اقارب و… چاشنی رسیدن به خدا هستند.

 

این استاد حوزه یادآور شد: ماه رمضان را ماه قرآن نیز یاد می‎کنند و بر همه مسلمانان و مومنان است که در این زمینه با درک اهمیت و جایگاه قرآن با انس بیشتر با کلام الهی، نسبت به قرآن و فهم قرآن اقدام کنند؛ در حقیقت شاید بالاتر از قرائت قرآن، فهم آیات الهی و تفکر در این آیات و رسیدن به جلوه‎های نورانی هدایت قرآنی است که به همین دلیل باید از تک تک لحظات این ماه برای رسیدن به خدا از طریق کلام وحی تلاش کنیم.

 

امامی بیان کرد: روایات بسیاری از حضرات معصومین(ع) پیرامون فلسفه روزه‎داری نقل شده است که از آن میان، روایتی از حضرت ثامن‎الحجج در اسناد شیعه به یادگار مانده است که به زیبایی به ابعاد روزه و ماه رمضان اشاره دارد؛ در این روایت، حضرت می‎فرمایند که «انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش، فیستدلوا على فقر الآخره، و لیکون الصائم خاشعا ذلیلا مستکینا ماجورا و محتسبا عارفا، صابرا على ما اصابه من الجوع و العطش، فیستوجب الثواب مع ما فیه من الامساک عن الشهوات و یکون ذلک واعظا لهم فى العاجل و رائضا لهم على اداء ما کلفهم و دلیلا لهم فى الآجل و لیعرفوا شده مبلغ ذلک على اهل الفقر و المسکنه فى الدنیا فیؤدوا الیهم ما افترض الله لهم فى اموالهم‏».

 

وی افزود: وقتى از حضرت درباره فلسفه روزه مى‏پرسند، مى‏فرماید؛ همانا (مردم) مامور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواری‌هاى گرسنگى و تشنگى را و آنگاه استدلال کنند بر سختی‌هاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت، همچنان که پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه مى‏فرمود: واذکروا بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیمه و عطشه، یاد آورید از گرسنگى و تشنگى روزه داریتان گرسنگی‌ها و تشنگی‌هاى روز قیامت را، که این یادآورى انسان را به فکر تدارک قیامت مى‏اندازد تا سعى کند، جد و جهد بیشترى در کسب رضاى خداوند و کمک به مخلوق ضعیفش بنماید و آنان را از امکانات مادى و غیر مادى خویش بهره‏مند سازد.

 

امامی یادآور شد: آنگاه امام(ع) خصوصیات روزه‌دار را بر می‎شمرد که هر آینه روزه‏دار باید (به پیشگاه خداوند) بنده‏اى خاشع و ذلیل و داراى استکانت و وقار باشد، (و خود و عمل خویش را) ماجور و مثاب دانسته (و بداند که اعمال و زحماتش) به حساب مى‏آید (و نادیده گرفته نمى‏شود) و در همه حال به آنچه که انجام مى‏دهد از عبادات عارف باشد، و بر آنچه که از گرسنگى و تشنگى به او مى‏رسد صبر کند و در آن هنگام با امساک از شهوات (و پیروى نکردن از نفس اماره بسوء) مستوجب ثواب فراوانى مى‏شود، (و خداوند اجر و ثواب عبادت روزه‏داریش را به او مرحمت‏خواهد فرمود) و این اوصاف حمیده (که براى صائم ذکر شد) واعظ خوبى براى روزه‏داران در دنیا خواهد شد، (که اثرات وضعى این اوصاف کاملا در چهره و اعمال و رفتار آنان مشهود خواهد گشت).

 

وی افزود: در این روایت آمده است که واجب است‏ بر روزه‏داران بر اداء آنچه که مکلف به آنند و راهنماى خوبى براى آنان است در عالم عقبى، و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشکلات فقرا و بیچارگان را که تا رحمت آورند بر فقراء و مساکین در دنیا، سپس اداء نمایند حقوق آنان را که خداوند در اموالشان مقرر فرموده است (یعنى اینطور نباشد که خود خوب بخورند و بپوشند و دیگران گرسنه باشند).

 

این استاد اخلاق حوزه یادآور شد: یکی از ابعاد دیگر روزه‎داری و به طور کلی ماه مبارک رمضان، بسته شدن شیطان در این ماه و بازشدن درب‌های آسمان است که در این زمینه روایات بسیاری از روات شیعه و سنی نقل شده است؛ روایات بسیار زیادی بر بسته شدن دستان شیطان در این ماه دلالت دارد؛ رسول الله (ص) فرمود که «ان الشیطان لیجرى من ابن آدم مجرى الدم فضیقوا مجاریه بالجوع‏»، که شیطان جریان مى‏یابد و نفوذ مى‏کند در فرزندان آدم، مانند جریان خون در بدن پس مجارى شیطان را در وجود خود به واسطه گرسنگى یعنى روزه تنگ نمائید؛ از این حدیث نیز به این حقیقت اشاره می‎شود که وقتی بندگان با اراده خود در گرمای بالای ۴۰ یا ۵۰درجه در ساعات طولانی روزانه تابستان روزه می‎گیرند و نباید گناهی مرتکب شوند که روزه آنان باطل شود در حقیقت شیطان را در یک حالت تنگنا قرار می‎دهند چون روزه‌داری اعمالی دارد که رعایت این اعمال به طور اتوماتیک‎وار انسان را از بسیاری از گناهان برحذر می‎دارد و شیطان نیز دست بسته خواهد ماند.

 

وی گفت: وقتی انسان در روز و حتی شب ماه رمضان خود را از دروغ، تهمت، ناسزا، شهوت‌ر‌انی، چشم‎چرانی، فریب دیگران، آزار و ستم دیگران و خوردن مال حرام منع می‎کند، مجال کمتری برای گمراه کردن مردم از سوی شیطان باقی می‎ماند؛ این درس بزرگی برای بندگان است که اگر همیشه سعی کنند اینگونه رفتار کنند شیطان به جای یک ماه، هر دوازده ماه سال در بند خواهد بود و صرفا به ماه رمضان خلاصه نمی‎شود.

طنین یاس

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=32305
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,163 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل