تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

اقتصادی
کد خبر : 403565
تاریخ انتشار:شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
گفتگو/ عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان:

قوانین و مقررات دست‌و پاگیر مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است/ دولت فضای کسب و کار را تسهیل کند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: قوانین و مقررات دست‌وپا گیر در مسیر اخذ مجوزات لازم برای سرمایه‌گذاری از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است لذا دولت باید فضای کسب‌وکار وسرمایه‌گذاری را تسهیل کند.

قوانین و مقررات دست‌و پاگیر مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است/ دولت فضای کسب و کار را تسهیل کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ علی آشام، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی هرمزپرس؛ بابیان اینکه اقتصاد، اساس پیشرفت هر نظام سیاسی، است، گفت: اگر اقتصاد یک کشور روبه‌جلو حرکت کرد موفقیت آن نظام سیاسی بر همگان آشکار است  زیرا در صورت تولید، کالاها مصرف و رفاه عمومی ایجاد می‌شود.

وی افزود: نه‌تنها افزایش تولیدات در کشور از ورود کالاهای خارجی جلوگیری می‌کند و باعث ماندگاری ارز در کشور می شود بلکه همراه با تولید، اشتغال فراهم شده و با ایجاد اشتغال، بزهکاری اجتماعی از بین می‌رود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان لازمه پیشرفت نظام سیاسی حاکم در کشور را گام برداشتن درزمینهٔ اقتصاددانست و اظهار کرد: با استفاده از منابع طبیعی و نیروی انسانی ارزان‌قیمت می‌توان درزمینهٔ تحقق اقتصاد مقاومتی گام‌های مؤثری برداشت لذا رونق اقتصادی یک کشور لاجرم تولید و اشتغال را باهم می‌طلبد.

آشام با تأکید بر اینکه قوانین و مقررات دست‌وپا گیر در مسیر اخذ مجوزات لازم برای سرمایه‌گذاری یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اگر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله امارات نگاهی بیندازیم متوجه  می‌شویم که سرمایه‌گذار تمام مدارک موردنیاز را در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌دهد و حداکثر در بازه زمانی یک‌هفته‌ای با مراجعه به یک سازمان خاص،  مجوز لازم  را اخذ می‌کند.

وی ادامه داد: در ایران برخلاف کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، فرد سرمایه‌گذار با مراجعه به سازمان‌های مختلف و پس از گذشت مدت‌زمان طولانی، مجوزات لازم را دریافت می‌کند لذا دولت و مجلس بایستی با تصویب قوانین و مقررات، موانع اقتصاد مقاومتی را برطرف نمایند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد تعدیل نیرو در شرکت‌های هرمز آل و آلومینیوم المهدی بودیم، گفت: دولت صنایع را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار می‌کند و چون بخش خصوصی به دنبال بهره‌وری بیشتر هستند قاعدتاً برای رسیدن به اهداف موردنظر خطوط تولیدی را که نیاز ندارد تعطیل می‌کند و تعدیل نیرو انجام می‌دهد.

آشام با تأکید بر اینکه در این برهه زمانی تولید و اشتغال از اهمیت وافری برخوردار است، بیان کرد:  هنگام واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی باید حساسیت زیادی به خرج دهیم و با قراردادهایی که با شرکت خصوصی منعقد می‌شود از تعدیل و اخراج نیروها جلوگیری کنیم زیرا هم‌اکنون با ۱۲ میلیون فرد بیکار در جامعه واگذاری به بخش خصوصی با تعدیل نیرو به صلاح نیست.

وی در خصوص عملکرد دولت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در سال گذشته با توجه به فضای موجود در تمام کشور کارهایی در بخش تولید و صادرات صورت گرفت که همگی در راستای اقتصاد مقاومتی بوده اما به‌طور کامل نتوانستیم به اهداف اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: با استفاده از اقتصاد مقاومتی باید بنیه اقتصاد کشور مقاوم شود  تا بتوانیم در مقابل تحریم‌های کشورهای غربی مقاوم باشیم بنابراین برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی راه طولانی را در پیش روداریم و در این مسیر طولانی باید فضای کسب‌وکار و مسیر سرمایه‌گذاری  تسهیل شود.

آشام با تأکید بر اینکه دولت و مجلس باید قوانین و مقررات دست‌وپا گیر را مرتفع نمایند، بیان کرد: نمایندگانی که به‌صورت تخصصی در سال ۹۶  در مجلس حضور دارند قوانینی را مصوب کنند تا موانع مختلف در مسیر اقتصاد مقاومتی  از بین بروند و البته نیازمند این است که دولت، مجلس و قوه قضاییه همه دست‌به‌دست هم دهند تا در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

وی بابیان اینکه دانشگاه‌ها در قرن ۲۱ نقش بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، گفت: دانشگاهها رسالت بزرگ‌تری جز تولید  علم را بر عهده‌دارند که آن،  ترویج فرهنگ درزمینهٔ های مختلفی ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره است لذا دانشگاه‌ها بااتصال به رسانه‌ها بایستی مروج فرهنگ صحیح زندگی باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت البته درصورتی‌که صنعت روی خوشی به آن‌ها نشان دهد،  یکی از کارهایی است می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تأثیر بسزایی داشته باشد زیرا در حال حاضر همه مردم به استفاده از کالاهای خارجی تمایل دارند که دانشگاه پس از برقراری ارتباط با صنعت می‌تواند فرهنگ مصرف کالاهای داخلی را ترویج کنند.

آشام خاطرنشان کرد: در سایر کشورها مشاهده می‌کنیم که  نام‌های مختلفی از کالاهای مناسب در بازارهای آن‌ها می‌شود اما متأسفانه در ایران برند معروف و شناخته‌شده‌ای نداریم.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=403565
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,259 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل