تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 420634
تاریخ انتشار:شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
پیشکوست قصه‌گو مطرح کرد:

قصه‌گویی میراثی گران‌بهاست/نقش شاهنامه‌خوانان در ترویج فرهنگ قصه‌گویی نباید نادیده گرفته شود

پیشکوست قصه‌گویی با بیان اینکه قصه‌گویی در ایران به عنوان میراثی گران‌بها است،اظهار کرد: قصه‌گویی هنری است که با بیان غیر مستقیم و بهره‌مندی از خلاقیت پاسخگوی مناسبی برای نیازهای تربیتی کودک ونوجوان می‌باشد.

قصه‌گویی میراثی گران‌بهاست/نقش شاهنامه‌خوانان در ترویج فرهنگ قصه‌گویی نباید نادیده گرفته شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛علی خانجانی پیشکوست قصه‌گویی و نویسنده‌ کتاب هنر قصه‌گویی در کارگاه آموزش قصه‌گویی در بندرعباس ،با بیان اینکه قصه‌گویی در ایران به عنوان میراثی گران‌بها است ، گفت: قصه‌گویی هنری است که با بیان غیر مستقیم و بهره‌مندی از خلاقیت پاسخگوی مناسبی برای نیازهای تربیتی کودک ونوجوان می‌باشد.

وی افزود:قصه‌گویی درایران به عنوان میراثی گران بها پاسداشت شده و پیش از اسلام در دوره‌ هخامنشی و ساسانی قصه‌گویانی بوده‌اند که حماسه‌ها و داستان‌ های آن روزگار را به گوش مردم می‌رساندند.

این پیشکوست قصه‌گویی به نقش نقالان و شاهنامه‌خوانان اشاره کرد و گفت: نقش فعال نقالان و شاهنامه‌خوانان را در ترویج فرهنگ قصه‌گویی و نگهداری آن از گذشته تا حال را نباید نادیده گرفت.

خانجانی تاثیر قصه‌گویی در انتقال مفاهیم دینی را مهم ارزیابی کرد و بیان کرد: تاثیر غیر مستقیم قصه‌گویی به عنوان یک ابزار، روش مناسبی برای برطرف کردن نیازهای تربیتی کودک است وهمان گونه که کودک برای رشد نیاز به مواد غذایی دارد برای پرورش و تقویت روح و روان ، شادی ، هیجان، تفکر و تخیل نیاز دارد و قصه‌گویی برای آن‌ها مفید است.

وی  به نقش قصه‌گویی در تحکیم روابط خانوادگی، پاسداری از ذخایر ادبی با بهره‌گیری از قصه و تقویت باورهای دینی کودکان ونوجوان اشاره کرد وگفت: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ، قصه گویی را به خوبی در جامعه گسترش داده و به عنوان یک حرکت فراگیر فرهنگی هنری و تربیتی معرفی کرده است.

خانجانی در ادامه به جنبه‌های انتخاب قصه اشاره کرد و افزود: پیدا کردن یک قصه‌ی خوب و مناسب ، نخستین کاری است که یک قصه‌گو باید انجام دهد زیرا اگر قصه درست انتخاب نشود و با معیارهای یک قصه‌ی خوب سازگار نباشد تاثیری بر مخاطب نمی‌گذارد.

نویسنده‌ کتاب هنر قصه‌گویی ، انتخاب قصه برای شنوندگان را بستگی به نوع نیازی که قصه‌گو تشخیص می‌هد دانست و تاکید کرد: یک مربی که در مرکز فرهنگی هنری کار می‌کند با توجه به نیازهایی که قبلا در رفتار اعضا تشخیص داده است ، قصه‌ای را انتخاب کند که به صورت غیر مستقیم پیامی را که می‌خواهد با جذابیت‌های خود تاثیر گذاری کند و شنونده پیام مورد نظر قصه را غیر مستقیم دریافت کند.

وی تصریح کرد: اگر قصه‌گو فردی با خلق و خوی شاد و اهل شوخی باشد در گفتن قصه‌هایی با مایه‌های طنز خیلی موفق‌تر از کسی که خشک و جدی است و اگر یک قصه‌گو از روحیه‌ای عاطفی بهره‌مند است خیلی راحت تر از بقیه می‌تواند حس دوستی و مهربانی موجود در قصه را به مخاطب منتقل کند.

خانجانی یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب قصه را سازگاری با شرایط  و امکانات ، دقت در تازگی داشتن ونو بودن موضوع، توجه به قابلیت‌های روایی و درنظر داشتن قابلیت‌های توصیفی و… دانست.

وی توجه به سطح درک و فهم مخاطب را یکی از مهمترین نکته تربیتی در قصه عنوان کرد و افزود: توجه به کودک ، تناسب قصه با علایق و رفتار قصه گو و شنونده ، انتخاب فضا ی مناسب ، تناسب قصه با ارزش های مذهبی ، فرهنگی،ملی و اجتماعی، توجه بیش از حد به محتوا و موضوع و ایجاد تعامل و ارتباط دو طرفه بین قصه گو و مخاطب ،نقش بی بدیل راوی و پر رنگ بودن آن ،شناخت محدوده قصه و نمایش و پخش نمونه فیلم های قصه گویان منتخب در بخش های مختلف ضروری است.

 

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=420634
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل