فراموشی لباس سنتی هرمزگانی در سایه زندگی شهری/ مهجوریت طراحان داخلی موجب اشاعه فرهنگ غرب می شود
تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 481346
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۷:۲۰| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

فراموشی لباس سنتی هرمزگانی در سایه زندگی شهری/ مهجوریت طراحان داخلی موجب اشاعه فرهنگ غرب می شود

پوشش های سنتی هرمزگان در سایه هجوم فرهنگ های بیگانه و عدم توجه لازم از سوی مسئولان متولی به خصوص در مناطق شهری در سایه فراموشی قرار گرفته و نسل جدید به صورت کامل با آن غریبه است.

فراموشی لباس سنتی هرمزگانی در سایه زندگی شهری/ مهجوریت طراحان داخلی موجب اشاعه فرهنگ غرب می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛به نقل از فرهنگ کده، ایران گلچینی از اقوام مختلف و قبایل متعدد با سبک پوشش های منحصر به خود است و تنوع پوشش در کشور ما با توجه به پراکندگی قبایل بسیار بالا و حتی هر قبیه در ایام خاص لباس متفاوتی دارد اما مهمترین ویژگی که در تمام آن ها وجود دارد، حجاب و ستر بودن در این پوشش ها است.

این حجاب چه در زنان مسلمان و چه سایر ادیان های دیگر در پوشش ها مشترک بوده که با توجه به نقوشی که از گذشتگان بر جای مانده قابل اثبات است و نمونه بارز آن در ادیان دیگر زنان راهبه که با پوشش کامل در عبادتگاه های خود حاضر می شدند که همه آن ها نشان دهنده جایگاه حجاب و عفاف در یک زن است.

استان هرمزگان، دیار نخل های بلند و شرجی، واقع در جنوب کشور با قدمتی به بلندای تاریخ هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی از زیباترین پوشش های کشور از نظر طرح و رنگ بندی را دارد.

این استان، با جزایری متعدد و شهر های بندری خود گلچینی زیبا از انواع لباس های محلی است که در هر مناسبتی متفاوت بوده و رعایت حجاب و افاف در کنار هنر زیبای مردان و زنان جنوب است و لباس های سنتی که در هر مناسبتی تزئینات و رنگ منحصر به خود مانند لباس عروسی، عذا ، لباس زنان جوان، بیوه و… دارد.

تغییر فرهنگ، تهدیدی زیان بار برای سبک زندگی سنتی

با توجه به شرایط ویژه اقتصادی هرمزگان و حضور تمام فرهنگ ها در این شهرستان برای کار و یا زندگی باعث در هم آمیختگی فرهنگی این دیار با دیگر مناطق کشور شده است.

متاسفانه در سایه هجوم فرهنگ های بیگانه و عدم توجه لازم از سوی مسئولان متولی، پوشش های سنتی هرمزگان به خصوص در مناطق شهری در سایه فراموشی قرار گرفته و نسل جدید به صورت کامل با آن غریبه است.

لباس سنتی بندرعباس لچک، چارقدی بزرگ به نام «لیسی»  و چادر بندری و کندوره که تا زیر زانو و ساق پا را می پوشاند است و برقع هم که صورت زن را پوشانده که دارای تنوع بسیار است و در مجالس مختلف از برقع های متفاوتی استفاده می شود.

مهجوریت طراحان داخلی راهی برای ورود فرهنگ غربی است

فاطمه باستانی، طراح لباس سنتی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده اظهار کرد: تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی در رشته طراحی لباس و مقطع کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر گذرانده ام.

طراح لباس سنتی با بیان اینکه برای ثبت و ضبط مدون پوشش سنتی زنان استان کتاب «بادله پوشان» را به نگارش درآورده ام، افزود: در سال ۸۵ پس از فارغ‌التحصیلی وارد حوزه بروز کردن لباس‌های سنتی هرمزگان و دوخت و دوز لباس های بومی شدم و در همان زمان نمایشگاه لباس سنتی هرمزگان را برگزار کردم.

باستانی با اشاره به چاپ کتاب بادله پوشان، بیان کرد: در سال ۸۵ پس از فارغ‌التحصیلی وارد حوزه به‌روز کردن لباس‌های سنتی هرمزگان شدم و همان زمان نمایشگاه لباس سنتی برگزار کردم.

وی گفت: شرکت در نمایشگاه‌های خارج از استان و داخل استان پیش زمینه‌ای برای نوشتن کتاب بادله‌ پوشان شد چرا که متاسفانه قبل از نگارش این کتاب، مجموعه جامه ای در خصوص تاریخچه لباس‌ها و پوشش محلی هرمزگان وجود نداشت و همین سبب آغاز نگارش من به کتاب بادله پوشان شد.

نویسنده کتاب «بادله پوشان» لباس‌های محلی، جلوه‌ ای از فرهنگ اصیل و بومی هرمزگان است، اضافه کرد: بادله یکی از شلوارهای سنتی هرمزگان و به معنی است که ذره ذره و با دل و جان این نوارها را کنار هم قرار داده و یک کار تمیز و کامل را آماده کرده که در این کتاب در مورد پوشش زنان و مردان به‌صورت مفصل‌تر و کامل‌تر به آن پرداخته‌ام.

باستانی در رابطه با فرآیند تالیف کتاب، افزود: در سال ۸۹ کار نگارش کتاب بادله پوشان را شروع کردم و مصورسازی ، عکاسی، تدوین متن و گرفتن مجوز تقریبا دو سال به طول انجامید و با حمایت پدرم این کتاب به چاپ رسید که این کتاب معرفی لباس های سنتی بسیار مورد استقبال قرار گرفت .

وی با اشاره به فعالیت های هنری خود افزود: در حال حاضر یک کارگاه خانگی دارم که طراحی‌هایم را بر روی بسیاری از وسایل انجام می‌دهم و در تصویرسازی‌های خود از برقع که روبنده سنتی زنان هرمزگان به شمار می رود و برای حجاب و محافظت از گرما و آفتاب از آن استفاده می‌کنند بهره می‌برم و.

پوشش سنتی هرمزگان، پشت ویترین خاطرات!

این طراح لباس سنتی بیان کرد: در گذشته روبند سنتی برای بخش خاصی از جامعه قابل استفاده بود اما بنده آن را از حالت سنتی خارج کرده و برروی بسیاری از آلمان‌های زندگی روزمره مانند رو تختی، تابلو، کوسن، کیف، کفش، روبالشی و… تصویرسازی کرده ام.

باستانی با بیان اینکه با رواج فرهنگ مانتو پوشی ، لباس‌های سنتی و برقع کمرنگ شده ، افزود: بنده آلمان‌هایی مثل نقش حنا، دختر جنوبی، ماهی و دریا ،نقش‌های شلوارهای بندری و برقع و و… را با استفاده از تکنیک نقاشی و کولاژ تصویرسازی کردم.

باستانی با بیان اینکه مهجوریت طراحان داخلی می تواند راهی برای ورود فرهنگ غربی باشد، خاطر نشان کرد: اگر دولت وارد این حیطه هنری شود و صنایع دستی مناطق بومی را به مهمانان خارجی هدیه دهد و کمک شایانی به هنرمندان این استان می شود.

از آنجایی که حمایت از طراحان داخلی و دوخت لباس های بومی و سنتی گام مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است متاسفانه اقدامات خاصی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان صورت نگرفته و نیازمند تعامل و همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای مربوطه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=481346
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل