علیلو: همه ی نهادهای نظارتی درباره ی فساد موجود در صنعت خودرو سکوت کردند
+ پ -
علیلو: همه ی نهادهای نظارتی درباره ی فساد موجود در صنعت خودرو سکوت کردند

علی علیلو اظهار داشت: بزرگترین خدمت به صنعت خودرو، اصلاح ساختار خودروسازی و تغییر مدیریت سیاسی،دولتی این صنعت و تبدیل آن به مدیریت خصوصی می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز و به نقل از راه دانا،  علی علیلو نماینده ی مردم شبستر و نائب رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در برنامه ی چوب خط شبکه ی افق با اشاره به بیماری صنعت خودرو و راهکار مقطعی دولت در نجات این صنعت گفت: دولت باید این مقدار نقدینگی را بجای مردم باید به قطعه سازان می داد تا موتور صنعت خودرو زنده شود.

وی افزود: دولت دنبال پلی بود تا نقدینگی به صنعت خودرو تزریق شود و این پل را در مردم دیدند. غافل از آنکه ۱۶درصد و به تعبیر واقعی تر ۱۸ الی ۲۰ درصد نرخ بهره بر آنها تحمیل شد.

علیلو اظهار داشت: عمر مفید خودروهای پیشرفته در دنیا ۸الی ۱۰ سال می باشد. عمر خودروی ایرانی نیز با این میزان کیفیت تقریبا ۴ الی ۵ سال است. مردمی که از این وام استفاده می کنند در پایان عمر مفید خودرو باید دوبرابر قیمت تمام شده را بازگردانده و با هزینه های نگهداری خودرو مواجه شوند.

عضو کمیسیون تحقیق و تفحص خودروسازی مجلس خاطرنشان کرد: طراحان وام خودرو معتقد هستند که اشتغال به صنعت خودرو وابسته است. در جواب باید بگویم که صنعت خودرو در صنایع دیگر اثر دارد اما همه گیر نیست. اگر بناست به صنعت کمک شود به وضعیت وخیم صنایع کوچک غیر فعال و نیمه فعال رسیدگی شود.

وی افزود: بزرگترین خدمت به صنعت خودرو، اصلاح ساختار خودروسازی و تغییر مدیریت سیاسی،دولتی این صنعت و تبدیل آن به مدیریت خصوصی می باشد.

علیلو تصریح کرد: در طبیعت مدیریت سیاسی،دولتی، رانت و فساد است لذا باید وضعیت تغییر پیدا کند.

نماینده ی مردم شبستر در جواب سوالی مبنی بر خصوصی یا دولتی بودن شرکت های خودروسازی گفت: من خودم مدیر چندین شرکت صنعتی در سطح ملی بودم و حالت شترمرغی داشتیم در جایی که لازم بود می گفتیم دولتی هستیم و در جای دیگر هم می گفتیم خصوصی. پس لازم نیست این ترفند ها را به ما نشان بدهند.

وی افزود: صنعت خودروسازی کشور به صورت شکلی خصوص است اما مدیریت دولتی است. رئیس هیئت مدیره ی دو شرکت بزرگ خودروسازی معاونین وزیر هستند و انتصاب ها توسط وزرا انجام می گیرد.

عضو کمیسیون تحقیق و تفحص خودروسازی مجلس اظهار داشت: کار بجایی رسیده است که مدیرعامل عوض می کنند  تا دست قطعه ساز اصیل آن حوزه را قطع و قطعه ساز دیگری را فعال کنند. این وضعیت غیر از رانت است؟!

علیلو گفت: در حین تحقیق و تفحص متوجه شدیم که سازمان حسابرسی، بازرسی کل کشور و حراست مجموعه هیچکدام اعتراض کوچکی نسبت به روند غلط و فسادگونه ی خودروسازی نداشتند.

وی افزود:  قوه قضائیه موظف است ظرف سه ماه نتیجه ی گزارش کمیته تحقیق و تفحص را نتیجه گیری بکند. اما الآن یک سال است که این گزارش خاک می خورد.

نماینده ی مجلس شورای اسلامی گفت: پیمان کیوتو تصریح می کند که کشورهای آلاینده موظف هستند به کشورهای غیر آلاینده از سال ۲۰۲۰ به بعد غرامت بدهد. اما مسئول محیط زیست وقت(خانم ابتکار) که مسئول فعلی هم هست به دانشمند خودروساز ما می گوید که خودروسازی الکترونیک آینده ای ندارد.

وی افزود: این درحالی است که مدیران ما با افتخار به کشورهای خارجی می روند و خبر احداث خط دیزلی شرکت های خارجی خودروساز در داخل را می دهند. غافل از آنکه تا ۱۰سال دیگر خط دیزلی در کل دنیا تعطیل خواهد شد. حال آنکه دانشمندان ما ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی را داشتند و در دسترس بود.

علیلو اظهار داشت: مدیریت خودروسازی ما باید یک فراخوان جدی از پژوهشکده ها و دانشگاهها در امر خودروسازی و طراحی پلت فرم داشته باشند. در این صورت ما قابلیت ساختن خودروی ایرانی را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: چه فضیلتی دارد که مدیر صنعتی ما برای یک خودروی چینی روبان باز کند؟

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر اول خبر fff