تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 319327
تاریخ انتشار:یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۷:۱۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
یک فعال رسانه مطرح کرد:

عدم نظارت کافی نسبت به عملکرد نشریات زرد در کشور/آمار دقیقی از نشریات زرد حوزه خانواده وجود ندارد

یک فعال رسانه معتقد است که نظارت کافی و مناسب نسبت به عملکرد نشریات زرد خصوصا در حوزه خانواده وجود ندارد و همین امر سبب شده تا جامعه از استانداردهای کلان اجتماعی فاصله بگیرد.

عدم نظارت کافی نسبت به عملکرد نشریات زرد در کشور/آمار دقیقی از نشریات زرد حوزه خانواده وجود ندارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛یک فعال رسانه معتقد است که نظارت کافی و مناسب نسبت به عملکرد نشریات زرد خصوصا در حوزه خانواده وجود ندارد و همین امر سبب شده تا جامعه از استانداردهای کلان اجتماعی فاصله بگیرد.

 

این روزها در هر جایی، از روی دکه فروش نشریات تا مطب یک دکترمی توان نشریات مختلفی را دید که عموما در میان آنها نشریات زرد حوزه خانواده بیشتر به چشم میخورد نشریاتی که اهم مطالب آنها از اهمیت خاصی برخوردار نبود و با ارائه باورهایی که با فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی سنخیت ندارند، موجب تضعیف جامعه میشوند.

 

فرید الدین حداد عادل، عضو هیئت علمی دانشگاه و فعال رسانه نیز در این راستا از نبود آمار دقیق در خصوص فعالیت نشریات زرد و البته عدم نظارت کافی و مناسب نسبت به عملکرد چنین نشریاتی گفت.

 

تعداد نشریات مکتوب درکشور به چه میزان است؟ چه تعداد از این نشریات محتوای مناسبی را دارند و چه تعداد از آنها شامل نشریات زرد هستند؟

 

تعداد این نشریات به طور دقیق مشخص نیست و به واقع نمیتوانیم در این خصوص اظهار نظری داشته باشیم ولی مهمترین مسئلهای که وجود دارد این است که بخش مهمی از این مجلات برای اینکه بتوانند درآمدی را کسب کنند و روی پای خود بیاستند مجبور هستند که امورات خود را بر اساس مطالبی قرار بدهند که کیفیت مطلوب ندارد و به همین دلیل برخی از این نشریات را روزنامه زرد نامگذاری کرده اند.

 

روزنامه نگاری زرد به نوعی از روزنامه نگاری اطلاق میشود که مطالب آن مبتنی بر احساسات خواننده همراه با غلو و بزرگنمایی است که با زبانی ساده و سطحی سعی در جذب مخاطبان بیشتری دارد.

 

نکته ای که باید در خصوص این گونه نشریات مد نظر قرار دهیم و برای آنها تفکیک قائل شویم این است که مجلات زرد به عنوان مجله بی کیفیت شناخته میشود لیکن هر مجله عامه پسندی را مجله زرد تلقی نمیکنند.

 

نشریات زرد به خصوص در حوزه خانواده دارای تیراژ بالا و عمدتا مطالبی هستند که با فرهنگ بومی جامعه ایران سنخیت ندارند؛ این دسته از نشریات را چطور ارزیابی میکنید؟

 

متأسفانه تعداد این دسته از نشریات که با فرهنگ و رسوم کشور اسلامی ما ایران تطابق ندارد، کم نیست. نکته حائز اهمیت این است که قریب به اتفاق مخاطبان این دسته از نشریات نیز افرادی هستند که جزء اقشار فرهیخته و نخبه جامعه شناخته نمیشوند ولی این مسئله، واقیعتی است که گاها به اجبار باید تحمل کنیم تا دچار مشکل بدتری در جامعه ایران اسلامی نشویم.

 

عمده مشکلی که نشریات زرد در جامعه ایجاد میکنند و باید مد نظر قرار داد این است که مخاطبان خود را از استانداردهای مورد نظر و برنامه های کلانی که برای جامعه نیاز است، دور میکنند و به همین دلیل نشریات زرد و عامه پسند را مفید تلقی نمیشوند.

 

با توجه به اینکه نشریاتی که حاوی مطالب زرد هستند در دسترس عموم است، این نشریات میتوانند چه باورهایی را به جامعه تزریق کنند؟

 

نشریاتی که بدون برنامه کار میکنند، مشکلاتی را برای جامعه به وجود می آورند و این مسئله نشان از ساده انگاری عمیق در این زمینه دارد. به عنوان مثال گاهی اوقات فکر میکنند که هر زمان دو نفر از یکدیگر خوششان آمد و به هم علاقه مند شدند میتوانند در کنار هم زندگی کنند و این ساده انگاری نه تنها در خصوص عشق و علاقه وجود دارد بلکه در زمینه های مختلف اعم از طلاق، تبلیغ روش ها و داستانهایی که راههای مختلف برای پول دار شدن ناگهانی برخی از افراد را نیز نشان میدهد، وجود دارد.

 

آنچه عموما در این نشریات در حوزه خانواده به چشم میخورد، سرک کشیدن به زندگی افراد به اصطلاح چهره، درج اخبار و مطالب بی پروا در خصوص طلاق و خیانت و انحرافات اخلاقی و همچنین انبوهی از تبلیغات زیبایی که عطش آرایش و جلوه گری را در میان خوانندگان بیشتر میکند.

 

در این نوع از نشریات برای تولید و محتوا از چه تاکتیک هایی استفاده میشود تا بتوانند مخاطب را جذب کنند؟

 

بیشترین تکیه این دسته از نشریات و توجه و دقت آنها بر روی موضوعات فرهنگی و اجتماعی مورد علاقه مردم است. بر اساس رصدهای صورت گرفته، پوشش دادن مباحث خبری توسط این نشریات مورد استقبال قرار نمیگیرد لذا اخباری که در این دسته از مطبوعات مکتوب و رسانه ای ترویج و منتقل میشود مربوط به سوپراستارها، ورزشکاران و سایر افراد مشهور جامعه است.

 

چه نهادهایی در برابر نشریات زرد مسئول هستند و تاکنون عملکردشان چگونه بوده است؟ آیا در این زمینه نظارتی انجام شده است یا خیر؟

 

از آنجا که مشکلات گوناگونی اقشار مختلف جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد تا به الان نظارت دقیقی که مد نظر بوده انجام نشده است، زیرا تنوع مسائل و مشکلات جامعه این کار را دشوار میکند.

 

چرا اینگونه نشریات با وجود کیفیت پایین و اینکه صحت و سقم مطالبشان تایید شده نیست، باز هم مورد استقبال مردم قرار میگیرند؟ ضریب نفوذ این نشریات در میان مردم چقدر است؟

 

نشریات زرد در همه جای دنیا مورد توجه قرار میگیرند، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که در کشورهای با برنامه دنیا برای استفاده بهینه و درست از فضای اجتماعی موجود و مورد توجه، رویکردی را مد نظر قرار میدهند به این معنی که سیاست کلانی برای نشریات عامه پسند و زرد طراحی میشود که آنها این خطوط و سیاستها را دنبال کرده و پیگیری میکنند و همچنین برنامه نویسان و تصمیم سازان جامعه بر اساس آن، سیاستهای کلان خود را پیش میبرند. به عنوان مثال وقتی بخواهند احترام به والدین را ارتقا دهند، به این نشریات گفته میشود که در مطالب نوشته شده در مجلات خود هر چی میخواهید بازگو کنید و اما در انتها موضوع باید به این مسئله ختم شود که این پدر و مادر هستند که حامی و پشت و پناه فرزندان خود به شمار میروند و به آنها توجه میکنند.

 

جایگاه اینگونه نشریات در دنیا را چطور ارزیابی میکنید و به نظر شما برای کاهش آسیبهای رسانههای زرد چه راهکارهایی وجود دارد؟

 

پر طرفدارترین و پر فروشترین نشریات در سراسر دنیا، نشریات زرد و عامه پسند هستند لیکن ضعف آنها زمانی جدی میشود که توقع ما از این گونه نشریات ترویج مطالب دقیق و عمیق فرهنگی است، در حالی که آنچه ما باید مد نظر قرار دهیم این است که نشریه زرد، نشریهای سبک است و فقط میتواند بعضی موضوعات کلان و عمومی را منتقل کند و نباید انتظار بیشری داشت.

 

مجلات زرد عامه پسند به همان اندازه که تهدید هستند باید به چشم فرصت نیز به آنها نگاه کرد و در این زمینه باید برای این گونه نشریات برنامه ریزی جامع وکاملی در نظر گرفت و در برابر تهدیدات وآسیب هایی که نشریات زرد دارند، باید برای ترویج تعالیم عمومی اسلامی- ایرانی در بین جوانان از طریق همین نشریات عامه پسند استفاده کنیم. البته یادآور میشود که نباید به دنبال مفاهیم پیچیده و سیاسی باشیم بلکه باید مفاهیم کلان عمومی و مورد علاقه همه اقشار جامعه را مد نظر قرار دهیم.

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: , ,
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=319327
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,218 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل