شرایط پیش فروش خودرو تغییر کرد
نخستین پیش فروش پاییزی خودرو با کاهش مبلغ پیش پرداخت آغاز شد. طبق یک آیین نامه، حداکثر مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش فروش معادل ۵۰درصد قیمت فروش نقدی خودرو است. با این حال این نرخ در نخستین پیش فروش پاییزی به دو دلیل از ۵۰درصد به ۴۰درصد کاهش یافته است. دلیل اول به مصوبه آخر شورای رقابت و دلیل دوم به تاکتیک تحریک تقاضا بر میشود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛در تبصره یک ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو که بهار ۹۵ از سوی وزارت صمت ابلاغ شد بر حداکثر مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش فروش معادل ۵۰درصد قیمت فروش نقدی محصول مورد نظر در هنگام عقد قرارداد تاکید شده است. حالا اما در نخستین پیش فروش پاییزی، مبلغ قابل دریافت در پیش فروش به ۴۰ درصد کاهش یافته است.
جزئیات طرح جدید فروش فوری ۴ محصول ایرانخودرو
طی دو سال و نیم گذشته همراه با تشدید تحریمها و به دنبال آن خروج شرکای خارجی از خودروسازی کشور، تولید خودرو روند نزولی به خود گرفت، این در شرایطی است که به دلیل تورم عمومی، هزینه تولید نیز افزایش چشمگیری به خود دید با این حال قیمتگذاری دستوری از یکسو مانع از عرضه خودرو با قیمت واقعی شد و از سوی دیگر بر مشکلات تامین نقدینگی شرکتهای خودروساز افزود. در این شرایط پیش فروش خودرو مسیر همواری برای تامین بخشی از نقدینگی تولیدکنندگان شناخته شده است. طبق روال معمول در پیش فروش ها، خودروسازان معادل ۵۰درصد قیمت فروش نقدی محصول مورد نظر را در هنگام عقد قرارداد از مشتری دریافت میکنند. حداکثر زمان تحویل خودرو در پیش فروش نیز ۹ تا ۱۲ ماه در نظر گرفته شده است. همان طور که عنوان شد پیش فروشها مسیر مطمئن و همواری برای تامین نقدینگی خودروسازان محسوب میشد با این حال به دلیل انتقادها و شکایتهای مشتریان از اعلام قیمت نهایی خودرو، این طرح در شورای رقابت با تغییراتی روبه رو شد. نحوه برگزاری پیش فروشها نیز به این صورت بود که خودروسازان ۵۰ درصد قیمت به روز خودروی مورد نظر را از مشتریان دریافت میکردند حال آنکه بعد از ۹ ماه تا یک سال که موعد تحویل خودرو بود، همان خودرو با مصوبه شورای رقابت مشمول چندین بار افزایش قیمت میشد.
وقت خرید خودرو است یا فروش؟
بنابراین مشتری در مواقعی باید دو برابر قیمت پیش پرداخت را برای تحویل خودروی مورد نظر خود پرداخت میکرد. این روش در نهایت شکایتها و انتقادهای زیادی را متوجه خودروساز کرد. شورای رقابت نیز ششم شهریور ماه در اطلاعیهای اعلام کرد که «چنانچه مراجع ذی صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفا بقیه سهم باقی مانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.» این مصوبه در اصل جریان بخش مهمی از نقدینگی خودروسازان را قطع میکرد، بنابراین با انتقاد و شکایت خودروسازانی که به دلیل قیمتگذاری دستوری با زیان فراوانی در تولید روبه رو هستند، مواجه شد به طوری که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد تا تغییر این مصوبه هیچ پیش فروشی انجام نخواهد داد. ظاهرا اما رایزنی خودروسازان راه به جایی نبرده، چرا که ایران خودرو نخستین پیش فروش پاییزی خود را چهارشنبه گذشته کلید زد.
قیمت خودروهای سایپا ایران خودرو و خارجی ۱۷ مهر ۱۴۰۰
این پیش فروش اما تغییر اساسی با دیگر پیش فروشهای ایران خودرو دارد و آن کاهش مبلغ پیش پرداخت است؛ دلیل این موضوع نیز به طور حتم مصوبه آخر شورای رقابت مبنی بر «عدم مشمولیت تورم برای پیش پرداخت مبلغ خودرو» است تا در موعد تحویل خودرو، مبلغ بیشتر باقی مانده از وجه خودرو مطابق تورم محاسبه شود. همان طور که عنوان شد در بخشنامه نخستین طرح پیش فروش پاییزی مبلغ پیش پرداخت محصولات نسبت به طرح مشابه در مردادماه، بین ۱۸ تا ۴۰ میلیون تومان کمتر شده است و در حقیقت مبلغ علی الحساب پرداختی به جای ۵۰ درصد مبلغ فعلی خودرو به ۴۰ درصد کاهش یافته است.
بر این اساس روز گذشته «ایسنا» به مقایسه دو پیش فروش مرداد و مهرماه پرداخت و در این مقایسه تاکید کرد که پیش پرداخت پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشهای که در طرح فروش مردادماه ۱۰۸ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، در این طرح جاری (مهرماه) به ۸۶ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان کاهش یافته است. در واقع با کاهش مبلغ واریزی علی الحساب در امسال که مشمول تورم هم نمیشود، مشتری سهم بیشتری از مبلغ خودرو را در موعد تحویل خودرو که حدودا یک سال آینده خواهد بود و قطعا در آن زمان قیمتها دستخوش افزایش قیمت و مشمول تورم خواهند شد، بپردازند. بنابراین روشن است که رایزنی خودروسازان برای حذف این مصوبه راه به جایی نبرده و خود مسیر جدیدی برای کاهش زیان تولید تعبیه کرده است. هر چند سایپا اعلام کرده تا برقراری این مصوبه، پیش فروشی انجام نمیدهد، اما همان طور که عنوان شد این روش مهمترین بخش از تامین نقدینگی خودروسازان محسوب میشود و آنها نمیتوانند به راحتی از این مسیر چشم پوشی کنند. علاوه بر این تا پیش از مصوبه شورای رقابت، آمارها از کاهش مشارکتها در پیش فروشها حکایت داشت، حال آنکه اجرای این مصوبه در کنار تمهیدات خودروسازان میتواند بار دیگر مشارکت در این روش فروش را رونق دهد.
ویژگی پیش فروشهای جدید
مصوبه شورای رقابت در ارتباط با نحوه اجرای طرح پیش فروش خودروسازان که در اوایل شهریورماه امسال از سوی این شورا به دو خودروساز بزرگ کشور ابلاغ شد به نوعی مسیر اجرای این طرح فروش را در ۶ ماهه دوم سال تغییر خواهد داد.
پیشبینی میشود که نخستین تغییر عدم پیش فروش محصولات پرتیراژ باشد. البته نگاهی به پیش فروشهای صورت گرفته در نیمه اول سال گویای این نکته است که خودروسازان طی مدت زمان یاد شده تنها محصولات کم تیراژ را در پیش فروشهای خود عرضه کردند و خبری از خودروهای پرتیراژ آنها نبود. اما این گمانه وجود داشت که خودروسازان در ۶ ماهه دوم امسال بار دیگر محصولات پرتیراژ خود را در قالب طرحهای پیش فروش به متقاضیان عرضه کنند، اما مصوبه شورای رقابت در ارتباط با نحوه پیش فروش برنامههای خودروسازان را در این زمینه به هم ریخت. تغییر بعدی که در ارتباط با فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ کشور میتوان به آن توجه کرد، نحوه برخورد هر یک از خودروسازان است.
مسیر متفاوت ایران خودرو و سایپا
ایران خودرو و سایپا هر یک مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. در شرایطی که مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل در امور فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی سایپا در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که این شرکت خودروساز مخالف مصوبه شورای رقابت است، بنابراین علاوه بر پیگیری اعتراض خود در مراجع بالا دستی تا پایان سال هیچ گونه طرح پیش فروشی را اجرا نخواهد کرد و تنها محصولات خود را در قالب فروش فوق العاده عرضه میکند، اما دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو با وجود اعتراض به مصوبه شورای رقابت ترجیح داد تا با فرمول جدید که مصوبه شورای رقابت را نیز به نوعی رعایت میکند پیش فروش را همچنان در دستور کار داشته باشد.
به نظر میرسد ایران خودروییها به دنبال این هستند که همچنان از مسیر پیش فروش به تامین مالی بپردازند از این رو همراه با تغییراتی، مصوبه شورای رقابت را عملی کردند. اما آبیهای جاده مخصوص از چهارشنبه گذشته در مجموع ۵ محصول را در طرح پیش فروش خود عرضه کردند که ۴ محصول آن در لیست محصولات جدید این خودروساز قرار دارد. پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما و گیربکس دستی، رانا پلاس، سمند سورن پلاس، دنا پلاس با گیربکس دستی و دنا پلاس با گیربکس اتومات سبد محصولاتی این خودروساز را در آخرین طرح پیش فروش آن را تشکیل میدهد. مقایسه مبلغ پیش پرداخت مهر نسبت به مرداد حکایت از آن دارد که این خودروساز در پیش فروش پژو ۲۰۷ مبلغ ۱۸ میلیون تومان کمتر دریافت کرده، این در شرایطی است که در فروش خودرو رانا پلاس نیز حدود همین مبلغ را کمتر از مشتری اخذ کرده است. دیگر خودروی پیش فروش شده در این طرح سمند سورن پلاس است که در مهرماه نسبت به مرداد مبلغ پیش پرداخت آن ۲۰ میلیون تومان کمتر شده است. از پیش پرداخت دنا پلاس دستی نیز در مهرماه بیش از ۲۸ میلیون تومان کاسته شده است.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰