تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 332620
تاریخ انتشار:شنبه ۰۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
گفتگو/ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم:

شب قدر، شب رقم زدن مقدرات است

شب قدر شب امام عصر (عج) و شب مقدرات است به دلیل اینکه ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین همان امام عصر (عج) هستند و به نوعی مدیر و تدبیر عالم به نمایندگی از ذات احدیت به دست با کفایت حضرت ولی عصر (عج) است هر چند امام ظاهر نیستند.

شب قدر، شب رقم زدن مقدرات است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ شب قدر شب نزول قرآن و رحمت الهی است، اما فلسفه وجودی شب قدر چیست؟ برای پاسخ به این سوال پای سخنان حجت الاسلام  علیرضا پیروزمند، قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم نشسته ایم.

 

جناب پیروزمند بفرمایید شب قدر چیست؟

شب قدر شبی است که مقدرات سال مومنین و همه عالم نه فقط مومنین و مسلمین، به دست ولی الله معظم امضا و از جانب خداوند مقدر میشود. این شب به دلیل این تقدیری که برای روزهای آینده مردم اتفاق میافتد طبیعتا اهمیت و شرافت زمانی پیدا میکند و به همین منظور مردم دعوت شدند به اینکه با خدای متعال مناجات کنند تا بتوانند مقدرات بهتری را برای خودشان رقم بزنند.

 

فلسفه شب قدر چیست؟

چرا چنین شبی برای تغییر سرنوشت انسان قرار داده شده است؟ دو یا چند عامل در شب قدر جمع شده که باعث اهمیت این زمان عبادت شده، یکی نزول قرآن در شب قدر است که بنا به آیه شریفه در سوره قدر که این نزول منظور نزول دفعی قرآن است چون قرآن بنا به روایات ظاهرا دو مرتبه و در دو سطح نازل شده است. یک نزول دفعی و یک نزول تدریجی که نزول تدریجی آن در زمان مکه و مدینه و در طول زمان بعثت پیامبراتفاق افتاده و نزول دفعی آن در قلب مبارک پیامبر(ص) و در شب قدر اتفاق افتاده است.

 

یک فلسفه شب قدر به جهت منزلت و شرافتی است که به واسطه نزول قرآن پیدا کرده و این اهمیت را داشته که قرآن در چنین شبی نازل شده است. منزلت وشان دوم تعیین مقدرات عالم است و در چنین شبی است که پرونده اعمال و وقایع سال آینده به نوعی بسته میشود.

 

فلسفه سوم این است که به نوعی شب قدر شب امام عصر (عج) است به دلیل اینکه ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین همان امام عصر (عج)هستند و به نوعی مدیر و تدبیر عالم به نمایندگی از ذات احدیت به دست با کفایت حضرت ولی عصر (عج) است هر چند امام ظاهر نیستند. اما چون آفتابی پشت ابر هستند، حیات و هدایت عالم به دست وجود امام عصر (عج) صورت میگیرد و بنابراین همان گونه که شب قدر شب نزول قرآن است، این نزول ملائک بر نزول مقدس امام عصر (عج)است و این فلسفه سوم شب قدر که آن را مهم کرده این است که شب نزول ملائک است و ملائک بر وجود مقدس امام عصر (عج) وارد میشوند.

 

اعتقاد بر این است که در این شب سرنوشت انسانها رقم میخورد این شب در شکل گیری سرنوشت چقدر موثر است و این باور را در و کلام ائمه چطور توضیح میدهید؟

ببیند بحث تقدیر و قضا و قدر یکی از بحث های پیچیده اعتقادی و کلامی است که باید به خوبی ترجمه شود. به دلیل اینکه ممکن است شائبه پیش بیاد که به نوعی پذیرش چیزی به اسم قضا و قدر مانع پذیرش اختیار برای انسان است، چون از یک طرف ما معتقدیم انسان مختار است و سرنوشت خود را دارد خودش رقم میزند و اگر خیر و شری به او میرسد به واسطه امر، تمایلات و طلب، تلاش و فعالیت خودش است و از طرف دیگر اینکه (لا حول و ال قوه الا باالله) هیچ حول و قوهای نیست و هیچ برگی از آسمان نمیافتد مگر اینکه به اذن الهی این اتفاق میافتد.

 

بنابراین از یک جانب دیگر اراده الهی را فوق همه اراده ها میدانیم و این گونه نیست که حوادث عالم باعث بشود که اراده الهی تضعیف شود و یا اینکه مدیریت عالم از دست صاحبش خارج شود.این دو اعتقاد به طور مجزا اعتقادهای درستی هستند، آن چیزی که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد جمع این دوتا اعتقاد با هم و اینکه حسب ظاهر  قابل جمع با هم نیستند چگونه اتفاق میافتد؟ پاسخ این است که آنچه که در نهایت اتفاق میافتد جزبه اذن الهی واقع نمیشود.

 

آنچه که اراده الهی در نهایت به تحقق آن شکل میگیرد برایند طلب انسانها، اراده انسانها، عمل انسانها به آن چیزی است که خدای متعال مصلحت میداند، به عبارت ساده ترخدای متعال بر اساس مصالح کلی که عالم را بر آن اساس خلق کرده است و بر اساس طلب، تقاضا، خواست و اراده انسانها چه فرد فرد انسانها و چه اراده جمعی انسانها، از برایند این دو یک امری را مقدر میکند. بنابراین در اینکه در سال آینده چه حوادثی اتفاق بیفتد در اراده و عمل و خواست و اخالص و تواضع انسانها به درگاه الهی حتما موثر است، اما این گونه نیست که هر چه انسانها خواستند همان مقدر شود.

 

ما در زندگی فردیمان هم بسیار تجربه کردیم که خیلی چیزها از خدا خواستیم و خدای متعال یا نداده و یا آن موقعی که ما خواستیم نداده ولی این به معنی آن نیست که طلب ما اثر ندارد و از آن طرف روایات متعددی داریم برای اینکه هیچ دعایی بدون اجابت نیست و توضیح دادن خود ائمه (ص) که این اجابت شکلهای مختلف دارد، ممکن است همان مصلحت فرد باشد که همان موقع به او بدهند یا با تاخیر به او بدهند و حتی ادله اینکه چرا با تاخیر دعای فرد اجابت میشود در روایات ما آمده و حتی برخی از دعاها در عالم دنیا به حسب ظاهر ممکن است که اجابت نشود اما خدای متعال تضمین کرده که من به ازای این دعا در آخرت پاداشی را خواهم داد.

 

اما آنچه که مسلم است این است که مسئله تقدیر یک مسئله مهم است و اینکه مقررات چگونه شکل میگیرد به همین صورتی که عرض کردم توضیح اعتقادی دارد. نقطه تالقی اراده و خواست انسان و خواست ربوبی به محوریت حضرت ولی عصر )عج( در شب قدراتفاق میافتد.

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: , ,
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=332620
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,210 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل