تبلیغات تبلیغات تولید ایرانیتبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 86217
تاریخ انتشار:پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

سفیر صلح هرمزگان سوار بر داماهی

 اعضای «گروه هنر نو هرمز» برای توصیف این موجود اساطیری از چهار روایت، مبتنی بر عناصر چهار گانه (آب، باد، خاک و آتش) بهره برده که؛ …   پایگاه خبری هرمز، بر اساس آنچه از افسانه های محلی هرمزگان و فرهنگ شفاهی این مردم به ما رسیده است، چنین بر می آید که «داماهی» نام […]

سفیر صلح هرمزگان سوار بر داماهی

 اعضای «گروه هنر نو هرمز» برای توصیف این موجود اساطیری از چهار روایت، مبتنی بر عناصر چهار گانه (آب، باد، خاک و آتش) بهره برده که؛ …

 

پایگاه خبری هرمز، بر اساس آنچه از افسانه های محلی هرمزگان و فرهنگ شفاهی این مردم به ما رسیده است، چنین بر می آید که «داماهی» نام ماهی عظیم الجثه ای بوده که در هنگامه گرفتاری ها به یاری مردمان بومی جنوب می شتافته و ما اعضای «گروه هنر نو هرمز» برای توصیف این موجود اساطیری از چهار روایت، مبتنی بر عناصر چهار گانه (آب، باد، خاک و آتش) بهره برده ایم که بن مایه طرح پنجمین فرش خاکی هرمز قرار گرفته است.

 

روایت اول مبتنی بر کهن الگوی آتش، داستان عشق پسر فقیری به نام عالی به فاطی دختر پادشاه و دلداگی آن دو به یکدیگر است که با مخالفت پادشاه همراه و منجر به فرار این دو دلداده هرمزگانی از دست مأموران پادشاه می گردد. در این تعقیب و گریز است که «داماهی» به مدد این دو عاشق آمده، آن ها را در دل خود جای می دهد و به جزیره ی هرموز می رساند.

 

روایت دوم مبتنی بر کهن الگوی خاک، داستان فقر ساحل نشینان و ظاهر شدن «داماهی» در کناره ساحل است در این داستان، داماهی مرواریدهایی را که از دل دریا جمع آوری کرده است به ساحل نشینان فقیر می بخشد.

 

در روایت سوم مبتنی بر کهن الگوی آب، نقل می شود که در هنگام بادِ کوش(Koush) بادی که دریا را متلاطم می کند و با امواجی خروشان همراه است- «داماهی» به کمک ناخدایان و جاشوهایی می آید که لنجشان گرفتار طوفان شده است تا آن ها را به سلامت به ساحل امن برساند..

 

در روایت چهارم مبتنی بر کهن الگوی باد، نقل می شود که دروازه ی هرموز از جمجمه «داماهی» ساخته شده بود؛ جمجمه ای آنقدر بزرگ که دهانش محل ورود و خروج مردمان به جزیره ی رنگ ها بوده و در حفره ی یک چشم ، خورشید طلوع و در حفره ی خالی چشم دیگر، غروب می کرده است..

 

همانگونه که اشاره شد برای توصیف این موجود اساطیری از چهار روایت مذکور استفاده و در چهارگوشه طرح، تصویرسازی شده است تا داستانی بر پایه اتصال آن ها به هم با عنوان «داماهی» شکل گرفته و به واقع، داستان طرح پنجمین فرش خاکی هرمز باشد.

 

اسپیرالی با چهار درگاه ورودی به مرکزِ طرح یا همان دل داماهی؛ در این میانه، شهود و شناخت به آرمان شهری می رود که از آن در افسانه های ملل مختلف بارها خوانده و شنیده ایم اسپیرالی به درون، حال آن که غافل مردمانی عمر خود را بر سر جستار این اتوپیا وقف کرده، از دریاها و کوه ها گذشته و ناکام بازگشته اند.

 

اعتقاد بر این بوده و هست که دل داماهی سرشار از حاصلخیزی و نشاط و شادمانی است؛ در دل داماهی خبری از کشتار، شکنجه و جنگ نیست و تنها صدای ماندگار، صدای صلح است.

 

طرح ما، چهار درگاه به سوی صلح است که با ورود شما به طرح به عنوان مخاطب تمامیت خود را باز می یابد تا فرش امسال، سوار بر پیکر داماهی، پهنه اقیانوس ها و دریاها را شکافته، قاره به قاره بگذرد و در شهرهای مختلف دنیا، پیام و سرود صلح مردمان ایران زمین را به تمامی انسان ها، فارغ از هرگونه نژاد، مذهب و ملیتی برساند.

 

احمد کارگران

 

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=86217
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,448 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل