تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 453611
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
درد دل رانندگان تاکسی؛

ساماندهی مسافربران شخصی در بندرعباس؛ شدنی یا محال/اینجا غیر بومی ها در اولویت هستند!

این روزها مشکلی بزرگ جامعه پایتخت اقتصادی کشور را می آزارد و آن حضور خودروهای پلاک شهرستان برای مسافرکشی در خیابان های بندرعباس است.

ساماندهی مسافربران شخصی در بندرعباس؛ شدنی یا محال/اینجا غیر بومی ها در اولویت هستند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از فرهنگ کده؛ می توان به طور جدی گفت که سخت‌ترین مشاغل شغل راننده تاکسی است به دلیل اینکه رانندگان تاکسی باید در تمام فصل های سال از صبح تا شب در سرما و گرما رانندگی کنند تا بتوانند خرج زندگی خود را به دست بیاورند و اگر به هر دلیلی چند روزی نتواند کار کنند، زندگی آنها دشوار می شود.

با حال چرا این شغل راننده تاکسی با تمام کاستی ها و سختی ها جز مشاغل سخت قرار نگرفته جای بسی شگفتی دارد! مسئولان در حالی نسبت به این شغل بی تفاوت هستند که خیلی از شغل های به مراتب آسان تر از راننده تاکسی در بین لیست مشاغل سخت قرار گرفته اند.

سختی کار رانندگان تاکسی و دغدغه های همیشگی آنها سوژه گزارش امروز ما شد. پای درد دل های راننده های تاکسی بندرعباس که می نشینی متوجه خواهی شد که دل پر دردی دارند و اگر روزها برای آنها وقت بگذاری،گلایه آنها از مسافربر های شخصی و نبود نظارت بر کار آنها تمام نشدنی نیست.

این روزها مشکلی بزرگ جامعه پایتخت اقتصادی کشور را می آزارد و آن حضور خودروهای پلاک شهرستان برای مسافرکشی در خیابان های بندرعباس است.

بندرعباس با  ۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی جزء استان هایی است که با کمبود تعداد تاکسی مواجه است و این امر باعث شده که افزایش بی رویه مسافربرهای شخصی در شهر جولان پیدا کند و مشکلات عدیده ای را به وجود آورد.

جولان مسافربرهای غیر بومی در بندرعباس

بندرعباس به عنوان استانی مهاجر پذیر در میان دیگر استان ها لقب گرفته که نه تنها این مهاجر پذیر بودن سودی به حال اقتصاد و پیشرف استان نداشته است بلکه در مواردی خاص جیب میزبان،توسط میهمان زده می شود!

ماشالله لشکری زاده، یکی از قدیمی ترین رانندگان تاکسی در بندرعباس با گلایه از مسافربرهای شخصی که از دیگر استان های همجوار به بندرعباس می آیند، اظهار کرد: مهاجرت مسافربرهای شخصی که از دیگر استان های همجوار به اینجا می آیند مسئله تازه ای نیست اما وقتی نظارتی بر مسافربرهای شخصی صورت نمی گیرد طبیعی است که بندرعباس به جولانگاه مسافربرهای شخصی غیر بومی تبدیل شود.

این راننده تاکسی با بیان اینکه مسافربرهای مهاجر از صبح تا شب مبدا مسافر بین شهری سوار می کنند، تصریح کرد: مسافربرهای غیر بومی شب مجدد مسافرهای محل سکونت خود را سوار می کنند و فردا دوباره این کار تکرار می کنند و این مسئله معظلی جدی برای تاکسی دارهای بندرعباس شده است.

امنیت جانی و مالی تاکسی ها بیشتر از شخصی ها است 

لشکری زاده بیان کرد: نمی خواهم به مسافربرهای شخصی توهین و تهمت بزنیم و اگر خوش بینانه به مسئله نگاه می کنیم و فرض را بر این می گذاریم که هیچ وقت مشکلی برای سر نشین های ماشین های شخصی به وجود نیاید و همه مسافران درون شهری با صحت کامل به مقصد برسند اما اگر وسایل با ارزش یک مسافر داخل یکی از این ماشین ها جا بماند، آیا با توجه به زیاد بودن ماشین های شخصی مسافر نشانی از راننده پیدا می کند؟

وی با اشاره به اینکه بارها برای ما اتفاق بوجود آمده که مسافر وسایل با ارزش مثل گوشی موبایل ، کیف و… داخل ماشین جا مانده است، گفت: مسافر بعد از پیگیری و مراجعه به خط تاکسی که سوار شده و یا تاکسیرانی به وسایل گمشده خود رسیده است اما اگر ماشین شخصی بود در اکثر مواقع یاید قید وسیله جامانده را بزنند.

زهرا نبی زاده یکی از شهروندان بندرعباسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: یک ماه پیش سوار یکی از مسافربرهای شخصی در بندرعباس شدم ولی در میانه راه متوجه شدم پولی همراه ندارم و باید از عابر بانک بگیرم و راننده توقف کرد وقتی از عابر بانک برگشتم دیدم ماشین نیست و تمام وسایل خریداری شده ام در ماشین بود و نتوانستم پیگیری کنم و بیش از ۱۵۰ هزار تومان ضرر کردم.

این شهروند هرمزگانی با بیان اینکه یکی از مزایای سوار شدن به تاکسی امنیت و امانتدار بودن رانندگان تاکسی است، تصریح کرد: اگر برخی اوقات چیزی در تاکسی جا بماند باید بیش از ۹۰ درصد احتمال برگشت آن وجود داشته باشد اما در غیر این صورت ممکن است به سرنوشت من دچار شوید.

مسافربرهای شخصی نرخ کمتری نسبت به تاکسی دریافت می کنند

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که سوار بر تاکسی های شخصی می شوم کمتر بودن کرایه آن است، گفت: هر روز که به محل کار می روم با همان مبدا و مقصد، باید کرایه های مختلفی را به تاکسی پرداخت کنم .

صادقی، یکی دیگر از رانندگان قدیمی تاکسی در بندرعباس که ۶۴ سال سن دارد در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا هر راننده تاکسی برای خود نرخنامه ای دارد، افزود: رانندگان تاکسی باید بر اساس نرخنامه ای که به آن ها داده شده هزینه را دریافت کنند اما کسانی که بیشتر از نرخنامه می گیرند باید به مراجعه ذیربط پاسخگو باشند.

این راننده تاکسی یکی از دلایلی که مردم سوار بر مسافربرهای شخصی می شوند گرمی هوا دانست و گفت: گرمی هوا در بندرعباس سبب می شود مردم هر ماشینی که بایستند سوار شوند و یکی دیگر از دلایلی هم که کمتر بودن کرایه های آن است.

وی خاطر نشان کرد: به محض دیدن مسافر انواع خودروهای شخصی با سرعت زیاد از ما سبقت گرفته و مسافر را سوار می کند و متاسفانه مسافرها هم ماشین های شخصی را به دلیل هزینه کمتر به تاکسی ها ترجیح داده و خیال می کنند شخصی کلاس بیشتری دارد اما به تبعات آن نگاه نمی کنند.

مسافربرهای شخصی هیچ گونه عوارضی به تاکسیرانی و شهرداری نمی پردازند

وی با بیان اینکه کار مسافربرهای شخصی به لحاظ قانونی مشکل دارد و مسافرکشی به این شکل بدون هیچ نظارت و قانونی درست نیست، اظهار کرد: مسافربرهای غیر بومی و شخصی هیچ گونه عوارضی به تاکسیرانی و شهرداری نمی پردازند اما رانندگان تحت پوشش تاکسیرانی علاوه بر پرداخت عوارض و مالیات ها باید به مراکز مختلف جوابگو باشند.

حسن سلیمانی، یکی از مسافربران شخصی که از استان کرمان به بندرعباس آمده است در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، افزود: لیسانس حسابداری دارم و با توجه به خرج زندگی امروزه چاره ای جز مسافرکشی برای تامین مخارج زندگی و پرداخت وام ندارم و همچنین طاقت شرمندگی مقابل همسر و ۴ فرزندم را نداشتم و به ناچار مسافرکشی می کنم.

این راننده تاکسی شخصی بیان کرد: تمام صحبت های رانندگان تاکسی درست و به جا است اما برای تامین مخارج زندگی و مایحتاج خانه و بیکاری مجبور به این کار هستم.

سازمان تاکسیرانی به رفاه مسافران و رانندگان اهمیت نمی دهد

ابراهیم آروین، راننده تاکسی ایستگاه پیامبر اعظم (ص) بندرعباس با اشاره به اینکه ۲۸ سال به عنوان راننده تاکسی مشغول کار هستم، اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی به رفاه مسافران و رانندگان اهمیت نمی دهد و با وجود گرمای شدید هوای بندرعباس و حضور طولانی مدت رانندگان در ایستگاه برای خدمت رسانی به مسافران، شهرداری و تاکسیرانی اقدامی برای ساخت سرویس بهداشتی و نصب آبسردکن نمی کند.

راننده تاکسی پیامبر اعظم (ص) با اشاره طرح تعویض خودروها، بیان کرد: هرشش ماه از رانندگان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کارمزد دریافت می شود و به تازگی سازمان تاکسیرانی اقدام به واگذاری سمند سورن با آورده ۴۰ میلیون تومان و دریافت ۳۰ میلیون تومان وام، درمجموع ۷۰ میلیون تومان کرده و مبلغی که با توجه به درآمد ناچیز یک راننده تاکسی بسیار سنگین است.

 مکانی برای تحویل وسایل جامانده مسافران وجود ندارد

آروین با بیان اینکه مکانی برای تحویل وسایل جامانده مسافران وجود ندارد، تصریح کرد: گاهی اوقات مسافرین وسایل و یا مدارک خود را در تاکسی ها فراموش می کنند اما مکان مناسبی وجود ندارد که راننده ها بتوانند وسایل مسافرین را تحویل دهند.

وی خاطر نشان کرد: تاکسیرانی این ظرفیت را دارد که جهت رفاه حال شهروندان و راننده های تاکسی اقدامات موثری انجام دهد اما تا کنون حمایت قابل توجهی از مسئولان ذیربط ندیده ام.

رانندگان تاکسی با ابراز ناامیدی از پیگیری های صورت گرفته از خبرنگار پایگاه خبری فرهنگ کده خواستار بیان مشکلاتشان به گوش مسئولان شدند تا شاید به واسطه رسانه ای کردن این مطالبات چاره ای برای برون رفت از این معضل بیاندیشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=453611
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل