تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 310793
تاریخ انتشار:سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

زیبایی، به چه قیمتی؟

رشد تقاضای جراحی زیبایی تنها منحصر به ایران نیست و براساس آخرین آمارهایی که انجمن بین المللی جراحان پلاستیک منتشر کرده، تنها در یک سال بیش از ۲۰ میلیون جراحی زیبایی در دنیا انجام شده است و در این میان خانم های آمریکایی با آمار ۴ میلیون جراحی و درمان غیرجراحی زیبایی از جمله تزریق ژل و بتاکس پرچمدار این عرصه هستند.

زیبایی، به چه قیمتی؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛در یک مهمانی خانوادگی، مجلس عروسی، توی خیابان، مرکز خرید و… یکی از چیزهایی که در چهره همشهریهایمان بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید، ردپای آرایشهای آن چنانی و تیغ جراحی زیبایی است.

 

آدمهایی که نمیتوانند اخم کنند چون بوتاکس عضلات پیشانیشان را از کار انداخته، با هر بار عطسه تنشان می لرزد که نکند جراحی بینی شان خراب شود، پلک و چشم شان از حجم تزریق هایی که انجام داده اند خسته است، ولی باز هم انگار در رقابتی تنگاتنگ باشند هر آگهی و تبلیغاتی را برای جراحی های جدیدتر و در بعضی مواقع عجیب تر با اشتیاق پیگیری میکند و هر سانتی متر از بدنشان را زیر ذره بین میگذارند تا عیبی در آن پیدا کنند و باز روز از نو و روزی از نو.

اگرچه سالهاست که متخصصان در خصوص ضرر و زیانهای جسمی و البته روانی این جراحی های زیبایی هشدار میدهند، ولی قانون اصلی اقتصاد و تجارت در بازار زیبایی هم حاکم بوده و عرضه روز به روز بیشتر میشود چراکه تب جراحی زیبایی هنوز در ایران داغ داغ است.
رشد جراحی های زیبایی در جهان
رشد تقاضای جراحی زیبایی تنها منحصر به ایران نیست و بر اساس آخرین آمارهایی که انجمن بین المللی جراحان پلاستیک منتشر کرده، تنها در یک سال بیش از بیست میلیون جراحی زیبایی در دنیا انجام شده است.
در این میان خانم های آمریکایی با آمار ۴ میلیون جراحی و درمان غیرجراحی زیبایی از جمله تزریق ژل و بتاکس پرچمدار این عرصه هستند و بعد از آنها برزیلیها قرار دارند که به دشت نسبت به جراحی زیبایی تمایل پیدا کرده اند.
پرطرفدارترین جراحی های زیبایی جهانی
در سال ۲۰۱۴ میلادی جراحی زیبایی رکورددار محبوب ترین جراحی در تمام دنیا بوده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیر تیغ جراح رفته اند تا اندام خود را از نظر شکل و اندازه زیباتر کنند.
برخلاف تصور عموم افراد که جراحی بینی را پرطرفدارترین جراحی میدانند، در سال گذشته میلادی جراحی های زیبایی شکم و روشهای تهاجمی برداشت چربی بدن گوی سبقت را ربوده اند و به پله دوم صعود کرده اند و پس از آنها نیز جراحی های پلک، جراحی پلاستیک و درمانهای غیرجراحی نظیر بوتاکس، بیشترین آمار متقاضیان زیباسازی را به خود اختصاص داده اند.
رشد تقاضای جراحی زیبایی تنها منحصر به ایران نیست و براساس آخرین آمارهایی که انجمن بین المللی جراحان پلاستیک منتشر کرده، تنها در یک سال بیش از ۲۰ میلیون جراحی زیبایی در دنیا انجام شده است و در این میان خانم های آمریکایی با آمار ۴ میلیون جراحی و درمان غیرجراحی زیبایی از جمله تزریق ژل و بتاکس پرچمدار این عرصه هستند و بعد از آنها برزیلی ها قرار دارند که به دشت نسبت به جراحی زیبایی تمایل پیدا کرده اند.
زیبایی؛ تجارت پرطرفدار جراحی
نگاهی به هزینه عمل های جراحی زیبایی از ۷ میلیون تومان برای اصلاح شکل واژن تا ده میلیون تومان و بالاتر برای عمل بینی نشان میدهد که زیبایی امروز در ایران یک تجارت است و درست به همین خاطر است که در هنگام برگزاری آزمون پزشکی برای دوره های تخصصی بسیاری از پزشکان جوان عمومی در آرزوی قبولی در رشته هایی همچون جراحی پلاستیک هستند. اگر هزینه هر جراحی بینی را به طور متوسط ۸-۷ میلیون تومان نیز در نظر بگیرید یک جراح بینی میتواند با تنها سه عمل در ماه درآمدی رویایی داشته باشد.
همین مساله باعث شده که پزشکانی با تخصص های دیگر و حتی پزشکان عمومی نیز بخواهند به جرگه جراحان زیبایی بپیوندند؛ عملی که متاسفانه دودش به چشم بیمار خواهد رفت.
کدام جراحی محبوب تر است؟
این همه بینی های سربالایی چسب خورده ای که هر روز در مترو، اتوبوس، دانشگاه و … جلوی چشممان است، شکی باقی نمی گذارد که جراحی زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین عمل ها در ایران است اما آیا می دانید که ایرانی ها موفق شده اند در این زمینه رکوردشکنی کنند؟
بنابر اعلام دکتر محسن نراقی، فوق تخصص بیماریهای گوش و حلق و بینی و راینولوژیست، خانمها و آقایان ایرانی ۷ برابر بیشتر از آمریکایی ها سراغ عوض کردن شکل و شمایل بینیشان میروند که البته به گفته دکتر نراقی این قضیه هیچ ربط مشخصی به بدفرم بودن بینی ایرانیها ندارد.
پس از جراحی بینی، پروتزهای صورت، به خصوص چانه و گونه، شایع ترین عمل های زیبایی در کشور و تزریق بوتاکس و رفع چین و چروک پوست با استفاده از پرکننده، درصدر اقدامات زیبایی بدون نیاز به جراحی است.
دکتر عبدالجلیل کالنتر هرمزی،جراح پلاستیک و رییس بیمارستان فوق تخصصی پانزده خرداد، درباره رواج نسبتا بالای تزریق بوتاکس در ایران می گوید: ایرانیها سالانه بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان صرف صاف کردن چروکهای پوستشان می کنند.
اگرچه به گفته سیدعبدالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران واقعا آمار دقیقی از جراحی های زیبایی که در ایران انجام میشود در دست نیست.
امامی در سال ۹۳ در گفتگویی که با خبرگزاری آنا انجام شده بود، اعلام کرده بود: «تاکنون از هیچ مرکز زیبایی و پزشکی آمار دقیقی جمع آوری نشده و پزشکان به دلیل برخی مسائل اقتصادی، اجتماعی و پزشکی تمایلی به ارائه آماری از تعداد مراجعان خود ندارند اما در هر صورت تعداد مراجعه و انجام عمل های جراحی زیبایی بسیار رو به افزایش است.
البته وزارت بهداشت باید تشکیلاتی داشته باشد تا از مراکز و مراجع مختلف این آمارها را بگیرد زیرا حتی معلوم نیست این عمل های زیبایی از سوی چه پزشکانی صورت میگیرد و حتی در برخی مراکز این عمل ها توسط پزشکان عمومی و غیرمتخصص انجام میشود و جراحی بینی در صدر عمل های جراحی قرار دارد و بیشترین مراجعه ها در شهر تهران صورت می گیرد.
سریال های ماهوارهای و عوض شدن معیارهای جذابیت
آتنا جهانگیری، روان شناس بالینی با اشاره به اینکه میل به زیبایی یک غریزه طبیعی است، گفت: متاسفانه جامعه در حال حرکت به سمتی است که این گرایش حالت غیر طبیعی و افراطی به خود گرفته است و حتی این روزها شاهد استفاده از لوازم آرایشی و میکاپ روی صورت پسران جوان هستیم.
وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین دلایلی که که برای این میل افراط گونه می تواند پیدا کرد، حضور ماهواره به شکل جدی در زندگی خانواده های ایرانی است که تا حد زیادی شکل هنجارها را عوض کرده است. مردم به خصوص خانم ها و دختران جوان این روزها چنان درگیر سریال های ترکیه ای و… هستند که عمیقا باور کرده اند که جذابیت یعنی داشتن آرایش بیشتر و اتفاقا باید این جذابیت و زیبایی را در جامعه و به همه عرضه کرد!
جهانگیری کمبود اعتماد به نفس و تاییدطلبی را دو عامل دیگری دانست که به رشد استفاده از لوازم آرایش در کشور دامن زده است.
وی در این زمینه توضیح داد: متاسفانه خیلی از افراد به ویژه خانم ها نسبت به چهره یا اندام خودشان آن اعتماد به نفسی را که باید ندارد و احساس می کنند چهره طبیعی شان آنقدر زشت است که قابلیت دیده شدن را ندارد بنابراین سعی می کنند با آرایش کردن و استفاده از انواع رنگ ها و مدل ها آن حس بد ناشی از کمبود اعتماد به نفس را جبران کنند. افرادی که به شکل افراطی آرایش می کنند یا سراغ عمل های زیبایی می روند دچار عقده های درونی هستند که چون به خوبی و به شیوه درست ارضا نشده است، به این شکل ظهور و بروز پیدا می کند. این خصیصه در همه ما وجود دارد که دوست داریم در جامعه دیده شویم و به خوبی و زیبایی هم دیده شویم.
حالا اگر یک خانم نتواند به دلیل محدودیت های اجتماعی که گاهی اوقات برایش وجود دارد خودش و ارزش ها و توانایی هایش را به درستی نشان دهد سعی می کند با استفاده بیش از حد از لوازم آرایش، پیروی از مدهای غیرمعمول یا دست زدن به انواع روش های جراحی زیبایی این توجه را از محیط به دست آورد.
وی ادامه داد: نکته دیگری که نباید در این زمینه از آن غافل شویم تعداد زیاد دختران به اصطلاح دم بخت در جامعه است که باعث می شود نوعی بازار رقابتی برای جلب توجه پسران مجرد به وجود بیاید البته این نکته را هم باید مد نظر داشته باشیم که امروزه خیلی از پسرها هم از ظاهر مردانه شان فاصله می گیرند تا برای جنس مونث جذاب تر باشند و آن ها سعی می کنند با شبیه کردن طرحواره های جنسی خود به خانم ها این توجه را به دست بیاورند ولی این روش در اغلب موارد نتیجه عکس می دهد.
ریشه های روانی یا علل اجتماعی؟
دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری درباره غیرضروری بودن بیش از ۵۰ درصد عملهای زیبایی می گوید: بسیاری از کسانی که به مطب جراحان پلاستیک رجوع می کنند یا دچار توهم خودزشت پنداری هستند یا تحت تاثیر دوستان می خواهند خود را به تیغ جراح بسپارند.
دکتر ابهری نقش تبلیغات ماهواره ای که به شعور فرهنگی افراد نیز توهین می کنند، را در گرایش جوانان به عمل های زیبایی مهم توصیف و اضافه می کند: از هر ۱۰ نفری که بینی شان را جراحی می کنند، ۸ نفر از نتیجه کار ناراضی اند و پس از عمل دچار افسردگی می شوند.
به گفته روانشناسان تنوع طلبی و نارضایتی از خود نیز از جمله سایر عواملی است که باعث محبوبیت جراحی های زیبایی در ایران شده است.
جهانگیری نیز داشتن اختلالات روانی همچون عقده حقارت و تصویر غلط بدنی را از جمله مهمترین عوامل موثر بر رشد جراحی های زیبایی در ایران میداند و میگوید: خیلی از آقایان و خانم هایی که دست به این جراحی میزنند از اعتماد به نفس پایین رنج میبرند یا توسط دنیای مد مسخ شده اند یا در نتیجه چشم و هم چشمی و… تصمیم به این جراحیها میگیرند در حالیکه هیچ مشکل خاصی از نظر زیبایی ندارند و چهره یا اندام شان با معیارهای منطقی و عقلانی متناسب است و مسلما خیلی از این افراد اگر پیش از انجام جراحی مشاوره روانشناسی بگیرند، ممکن است اصلا از جراحی منصرف شوند.
جراحی چاقی به درد همه نمیخورد
یکی از جراحی های پرطرفداری که روز به روز در ایران در حال گسترش است جراحی های چاقی است که شاید از نظر علمی در زمره جراحی زیبایی تلقی نشوند اما بسیاری از کسانی که میخواهند این تجربه را از سر بگذرانند دنبال زیبایی اند نه سلامتی.
دکتر علیرضا خلج، متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و چاقی و دانشیار دانشگاه با اشاره به اینکه این روزها خیلی ها دنبال یک روش معجزه آسا برای لاغری میگردند و به همین خاطر میخواهند زیر تیغ جراحی بروند، گفت: اما این روش برای همه افرادی که دچار چاقی هستند مناسب نیست.
عوامل زیادی وجود دارد که در نهایت ما را به این تصمیم میرساند که بیمار کاندید جراحی چاقی است و به عنوان مثال کسی که قبلا تجربه درمان های طبی برای کاهش وزن از جمله رژیم درمانی را زیر نظر کارشناس نداشته یا به الکل و مواد مخدر اعتیا دارد یا دچار مشکلات هورمونی است که کمکم باعث چاقی و افزایش وزن او گردید، کاندید مناسبی برای جراحی نیست. درواقع فقط آن دسته از افرادی که شاخص توده بدنی یا BMIشان بالای ۴۰ باشد، آنهایی که شاخص توده بدنیشان بیشتر از ۳۵ بوده؛ اما با مشکلات طبی از جمله دیابت نوع دو، مشکلات قلبی، مفصلی، آپنه خواب و… دست به گریبان هستند، آنهایی که موانع طبی یا روانی برای جراحی و بیهوشی ندارند و… میتوانند کاندید بالقوه جراحی چاقی باشند و باید تحت بررسی قرار بگیرند تا لزوم انجام عمل جراحی برای آنها تایید شود.
جراحی بینی، شایع اما پرخطر ایران
پایتخت و حتی بهتر از آن بهشت جراحی های بینی در سراسر دنیاست و در هیچ کجای دنیا جراحان بینی نمیتوانند به اندازه ایران درآمد داشته باشند.
جراحی های زیبایی بینی علیرغم لوکس و پرطرفدار بودن، بی خطر نیستند و بویژه اگر توسط غیرمتخصص ها انجام شود، عوارض جبران ناپذیری برای فرد در پی خواهند داشت.
بروز هرگونه اشتباهی درجراحی پلاستیک بینی، که یکی از دشوارترین عملهای زیبایی نیز هستند، ممکن است باعث گود شدن بیش از حد پشت بینی، تغییر در صدا، مسدود شدن راه بینی و در نهایت مشکلات تنفسی شوند.
بهترین سن برای انجام جراحی بینی برای خانم ها ۲۰ تا ۲۵ سال و برای پسرها ۲۲ تا ۲۷ سالگی است، اما متاسفانه خیلی از متقاضیان در سنین بالاتر یا پایین تر دست به عمل میزنند که همین مساله در بروز عوارض بعد از عمل نقش دارد.
بازار بوتاکس ایران در قبضه چینی ها
اگر درمانهای جراحی و غیرجراحی زیبایی در دنیا را کنار هم بگذاریم، پرطرفدارترینشان تزریق بوتاکس است که برای از بین برد چی و چروک، خط اخم و در موارد معدودتر برای کاهش تعریق زیربغل کاربرد دارد.
علی رغم تبلیغاتی که در خصوص تزریق بوتاکس اصل کانادایی به در ایران انجام میشود، بنابراعلام دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوتاکس کانادایی اصلا در ایران وجود ندارد و آنچه که در اغلب موارد استفاده میشو بوتاکس های تقلبی چینی است که میتوانند برای همیشه صورت فرد را از زیبایی بیندازند.
اگرچه به گفته متخصصان پوست و مو تزریق بوتاکس اگر با استفاده از محصول با کیفیت و توسط پزشک متخصص و ماهر انجام شود، اثربخش است، اما در عین حال چه ناکافی بودن مهارت تزریق کننده و هم تقلبی بودن مواد منجر به بروز عوارضی از جمله آلرژی شدید، شک آلرژی، تنگی نفس و… شود و حتی در مواردی مرگ آور است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=310793
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,213 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل