علمای اهل سنت درباره زیارت چه می گویند؟
+ پ -
علمای اهل سنت درباره زیارت چه می گویند؟

آیت الله نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در هرمزگان : برخی از طرفداران فرقه های اسلامی جز نابودی تشیع و حذف مکتب اهل بیت علیهم السلام هدفی ندارند و در این راه نامبارک ، به هر بهانه ای تمسکی می کنند و حاضرند هر بهایی را بپردازند .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از  پایگاه خبری زنان استان هرمزگان ؛ آیا زیارت مرقد پاک ائمه علیهم السلام و دیگر اولیای خداوند شرک است ؟ دلایل قرآنی و مبانی عقلی شیعه در مسئله توسل و زیارت چیست ؟ آیا آن گونه که وهابی ها تبلیغ می کنند ، زیارت و توسل و اموری مانند آنها ، ریشه قرآنی و روایی ندارد و بدعت محسوب می شود؟ پیروان اهل بیت علیهم السلام چه توجیه و استدلالهایی برای اثبات باورهای خود دارند ؟
اینها سوالاتی است که باید در موضوع توسل به ائمه علیهم السلام و زیارت مشاهد متبرکه و عتبات مقدسه پاسخ گوییم .
سوال دیگری که باید به آن پاسخ گفت این است که آیا فقط شیعیان چنین اعتقاداتی دارند و پیروان سایر مذاهب اسلامی هر گونه زیارت قبور و حرمت گزاری به بزرگان را شرک می شمادند ؟ آیا در میان براداران و خواهران اهل سنت کسی به اولیای خدا توسلی نمی کند و زیارت نمی رود ؟ اکنون برخی از فرقه های متعصب ، شیعه را متهم می کنند که بی توجه به قرآن و احادیث رسول الله صل الله علیه و آله ، باورهایی برای خود ساخته است و هیچ گونه دلیل عقلی و سند قرآنی و مستند روایی برای توجیه آنها ندارد .

مدعا ی ما آن است که این باورها ریشه ها و پشتوانه های وحیانی دارد و مخصوص شیعه نیست . اگر در آیات قرآنی و احادیث اسلامی و سنت نبوی صلی الله علیه و آله جستجو کنیم خواهیم دید که این گمانیم که برخی از طرفداران فرقه های اسلامی جز نابودی تشعیع و حذف مکتب اهل بیت علیهم السلام هدفی ندارد ودر این راه نامبارک ، به هر بهانه ای تمسکی کنند و حاضرند هر بهایی را بپردازند .

چگونه می توان عقیده ی ریشه داری مانند توسل به معصوم و فرشتگان الهی و اولیای الهی را بدعت و حرام خواند در حالی که حتی پیشتوایان همه مذاهب اسلامی همین عقاید یا شبیه به آنها را داشتند از این رو گاهی جز این راهی نمی ماند که بگوییم : مخالفان مکتب عترت علیهم السلام بیش از آن که در پی حقیقت و توحید باشند ، دنبال بهانه و زمینه چینی برای حذف تشیع اند ؟ به هر بها و بهانه ای !
آن گاه که به منابع و کتاب های اهل سنت مراجعه می کنیم در می یابیم که شیعه و پیروان اهل بیت علیهم السلام هیچ عقیده و حکمی را به اسلام نیفزوده اند ؛ بلکه همه عقاید و باورهای آنان مستندات و ریشه های قرآنی و تاریخی دارد .

با وجود آن همه مدارک و سند جای تعجب است که چگونه عده ای که خود را مسلمان و سنی می دانند ، هر گونه تکریم و احترام به بزرگان در گذشته و قبور اولیاء حتی مضجع ( آرامگاه ) شریف نبوی را خلاف دین و آیین می شمارند ! تا آنجا که یکی از عالمان وهابی گفته بود : من خدای را سپاس می گزارم که چشم ندارم و نمی بینم مردم بر روی قبر پیامبر گنبد و بارگاه ساخته و آن را زیارت می کنند .

 

دیگری نیز گفته بود : من بیش از بیست سال است که در مسجد النبی صل الله علیه و آله نماز جماعت برگزار می کنم ولی تا کنون یک بار هم به قبر پیامبر سلام نکرده ام ! زیرا همه این گونه آداب و حرمت گزاری ها را شرکت و کفر می دانم .
انسان در شگفت می ماند که چگونه می توان بیست سال در جوار کسی بود و به او سلام نکرد ! گیرم آن شخص ، پیامبر نیست و تو خودت را پیرو او نمی دانی ، آیا می توان بیست سال با کسی در یک خانه زیست ، اما به او سلام نکردم ؟! آیا هیچ نشانه و اثری از پیامبر در مدینه و مسجدش نیست که آن را حرمت گذاری و به آن تبرک جویی ؟ یا للعجب !
هر سال هزاران مسلمان معرفت جو و شیفته معنویت ، توفیق زیارت خانه خدا را در مکه مکرمه پیدا می کنند . همگی آنان قبل یا بعد از مراسم حج ، برای زیارت حرم مطهر نبی صل الله علیه و آله رهسپار مدینه منوره می شوند .

آنجا همه حاجیان و زائران دیده اند که با آنان چه رفتارهای ناپسند و بر خوردهای ناشایستی می شود .
گاهی کار به زد و خورد هم می انجامد ! چرا؟ فقط به خاطر اینکه مسلمان دلسو خته ای خواسته است قبر پیامبرش را ببوسد یا به آن احترام گذارد . اکنون اندگی از آن فشارهای وحشیانه و برخوردهای نامسلمانه کاهش یافته است . علت آن ، فشارهای بین المللی مسلمانان جهان و عقلای عالم است .
ما بر این باوریم که علت و ریشه فکری این نامهربانی ها و برخوردهای تند ، نه محمد بن عبدالوهاب و نه ابن تیمیه و ابن قیم جوزری است ؛ بلکه ریشه اصلی ، سیاست و مقاصد سوء مروانیان و متوکل باسی است که برای جلو گیری از افزایش زائران حرم حسینی علیه السلام ، راه ها را می بستند و مومنان را شکنجه می کردند .

آنها به خوبی می دانستند که تجمع بر گردد مزار گلگون سید الشهداء علیه السلام چه معنایی دارد و چه خطرهایی برای دستگاه جور و ظلم آنان می آفریند . متوکل عباسی حتی از قتل و بریدن دست و پاسی زائران هم کوتاهی نکرد و تاریخ گواه است که وی و اخلاف او چه جنایت ها و خیانت هایی به اسلام و مسلمانان روا داشتند . ایا انصاف است که سیره عمومی مسلمانان و صلحا و دانشمندان را کنار گذاریم و به شیوه مروانیان و متوکل ها عمل کنیم ؟ این سوالی است که وهابی های عربستان و مخالفان زیارت باید به آن جواب دهند .
دلیل این که مسئله زیارت و توسل را از منظر اهل سنت بررسی می کنیم این است که به جهانیان اعلام کنیم که شیعه از پیش خود چیزی بر اسلام نیفزوده است و این مسئله در میان همه فرقه ها و مذاهب اسلامی مقبول و مسلم است اما چون شیعه بیش از دیگران به زیارت و توسل به ائمه علیهم السلام اهمیت می دهد جا دارد که نشان دهیم حتی مخالفان و دیگران مذاهب اسلامی نیز مخالفتی با این عقیده دینی ندارد به قول معروف الفضل ما شهدت به الاعداء ؛ یعنی برتری آن است که مخالفان نیز به آن گواهی دهند .
زیارت در سنت نبوی به روایت اهل سنت :زیارت از ابداعات شیعه نیست ؛ بلکه خلفای نخستین همسران پیامبر صل الله علیه و آله ، اصحاب و اهل بیت علیهم السلام در زمان حیات خود هماره بر سر مرقد پیامبر و شهدای اسلام حاضر می شدند و در آنجا نماز می خواندند و یا با خدای خود نیایش می کردند و آنان را وسیله اجابت دعای خود قرار می دادند .
واقدی از عالمان سنی در کتاب المغازی جنگ های نبی اشاراتی به زیارت مزار شهدا در زمان رسالت پیامبر صل الله علیه و آله دارد . کتاب او از منابع مهم تاریخ در میان محققان است و مورخان پس از او ، از کتاب مغازی بسیار نقل قول و به آن استناد کرده اند .

واقدی در جلد نخست مغازی می نویسد : پیامبرصل الله علیه و آله هر سال قبر شهیدان احد را زیارت می کرد .

این سخن به این معنا است که زیارت جنگ احد ، هر ساله در برنامه ی پیامبر صل الله علیه و آله بوده و رفتن ایشان بر سر قبر آنان ، اتفاقی و بی مقدمه نبوده است .

اگر چه اکنون قبرستان احد در داخل مدینه یا نزدیک به شهر قرار دارد ، اما در زمان پیامبر صل الله علیه وآله این قبرستان که محل دفن بسیاری از شهدای جنگ احد و برخی از اصحاب و خویشان پیامبر صل الله علیه و آله بود ، چندین کیلومتر دور از شهر قرار داشت . بنابراین پیامبر صل الله علیه و آله برای زیارت این مزار نوارانی باید راه طولانی و ناهمواری را طی می کردند.
واقدی سپس می افزاید : آن گاه که به کوه احد می رسید صدایش را بلند می کرد . یعنی با صدای بلند خطاب به شهدا سلام می داد و یا برای آنان در خواست رحمت و مغفرت می کرد و می گفت : السلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار .
اکنون نیز ما در مشهد یا کربلا و در سایر مشاهد متبرکه همین گونه کلمات را می گوییم . اگر چه در زیارت نامه های شیعه سلام های مفصل تری وجود دارد ؛ اما روح و بنیان همه آنها همان کلماتی است که پیامبر صل الله علیه و آله به مسلمانان آموخته و وحی تایید کرده است آیا ما وقتی به مرقد امام هشتم علیه السلام در مشهد می رسیم به او می گوییم سلام بر تو ای خدا؟ ای پیامبر !؟ ای خالق !؟ هرگز !
به گفته مغازی و دیگران ، در زیارت قبور شهدا به خواندان فاتحه بسنده نمی فرمود و به آنان سلام هم می کرد ، درود می فرستاد و رحمت حق را برای آنان آرزو می فرمود . ما هم همین سخنان را در خطاب به پیشوایان معصوم خود عرض می کنیم و آنها را عین توحید و یکتا پرستی می دانیم . اگر ما مبتلا به شرک و کفریم پس مسلمانی چیست ؟ و چرا پیامبر صل الله علیه و آله نیز به زیارت می رفت و با در گذشتگان سخن می گفت و در جوار آنان با خدای خود نیایش می کرد ؟

 

 

انتهای خبر /

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff