رژیم غذایی مناسب موجب روزه داری آسان است
+ پ -
رژیم غذایی مناسب موجب روزه داری آسان است
متخصص و کارشناس تغذیه مطرح کرد:

رژیم غذایی مناسب موجب روزه داری آسان است

با توجه به اینکه ماه رمضان در گرمترین وطولانی ترین بخش سال قرار گرفته است، شاید روزه گرفتن برای برخی افراد سخت باشد اما رعایت برخی موارد همچون رژیم غذایی مناسب سبب آسان شدن روزه داری میشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از بشاگرد نیوز ؛ با توجه به اینکه ماه رمضان در گرمترین وطولانی ترین بخش سال قرار گرفته است، شاید روزه گرفتن برای برخی افراد سخت باشد اما رعایت برخی موارد همچون رژیم غذایی مناسب سبب آسان شدن روزه داری میشود، در این خصوص با دکتر پروانه کاظمی متخصص و کارشناس تغذیه به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

 

خانم دکتر در ابتدا مقداری در خصوص روزه داری و اثرات آن بر روی جسم انسان صحبت بفرمایید:

روزه داری در ماه رمضان باید سبب سلامتی انسان شود که یکی از راه های آن کاهش وزن شخص روزه دار است، بنابراین اگر شخصی افزایش وزن داشت نشان از این دارد که او برنامه غذایی مناسبی نداشته است.

 

اشخاصی که در این ماه دچار افزایش وزن میشوند هنگام افطار و سحر ضمن مصرف غذاهایی با کالری بالا و چرب، پرخوری نیز دارند، همچنین بسیاری از این افراد کم تحرکی یا عدم تحرک دارند در حالیکه ورزش سبک و تحرک بدنی در این ماه برای روزه دار، سبب دفع آفات و سموم بدن او میشود.

 

چه توصیهای برای سحر و افطار روزه داران دارید؟
به همه روزه داران توصیه میکنم که در وعده سحری غذای مناسب مصرف کنند چرا که حذف این وعده سبب افت قند خون در طول روز میشود طوری که افراد هنگام افطار میل  و اشتهای زیادی برای مصرف شیرینی و عذاهای با کالری بالا پیدا میکنند.

 

برای اینکه روزه داران بتوانید سحرها سرحال و با اشتها سحری خود را میل کنید از پرخوری و مصرف غذاهای پرچرب هنگام افطار پرهیز کرده و خواب به موقعی داشته باشند.

 

توصیه میکنم روزه داران هنگام افطار باچای کمرنگ و یا آب گرم روزه خود را باز کنند، و ضمن استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین و مواد معدنی کامل، چند عدد خرما یا کشمش نیز مصرف کنند چرا که قند خون را افزایش داده و اشتهای شخص را کنترل میکند.

 

مصرف مایعات در ماه مبارک رمضان چگونه باید باشد؟
با توجه به وزن هر فردی مقدار مایعات مصرفی از ۵ تا ۸ لیوان آب متفاوت است، با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال قرار دارد، اگر روزهداران تمایل داشته باشند میتوانند این مقدار مصرف آب را با میوه هایی همچون هندوانه، طالبی ،هلو ،آناناس و زردآلو جایگزین کرده و از افطار تا سحر به مرور مصرف کنند، همچنین مصرف سبزیجات و سالاد یکی دیگر از راههای تامین آب از دست رفته بدن در ماه رمضان است.

 

باید از مصرف زیاد و یکباره آب در هنگام افطار پرهیز کرد، چرا که سبب مشکلات گوارشی و کلیوی یا تهوع شخص میشود، بنابراین باید نوشیدنیها را به تناوب بین وعده افطار تا سحر مصرف کرد.

 

راهکارهای تغذیه بهتر در سحر و افطار چیست؟

 

روزه داران باید هنگام سحر غذای سبک مصرف کنند، چرا که مصرف غذای چرب و شیرین سبب تشنگی و گرسنگی بیشتر در طول روز میشود، در این زمینه بهتر است برای سحری از کربوهیدارت ها همچون برنج و نان به همراه خورش یا خوراک میل کنند و با سبزیجات و میوه های دارای ویتامین و املاح را استفاده شود.
توصیه میشود که روزه داران قهوه ،نوشابه و به طور کلی نوشیدنی های گازدار را در وعده سحر کامل حذف کنند چراکه سبب مشکلات گوارشی شده و تشنگی آنها را در طول روز تشدید میکند.

 

بهتر است هنگام وعده سحری از مواد غذایی دارای کربوهیدات همچون حبوبات (انواع لوبیاها، نخود، عدس، ماش و لپه) و سبزیجاتی مانند خیار و هویج با شاخص گلایسمی پایین استفاده شود چرا که با
این روش قند خون فرد دیرتر افت کرده و گرسنگی کمتری را حس میکند.

 

انتهای پیام/ی

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff