تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 509967
تاریخ انتشار:سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۴۱| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
یادداشت مدیرحوزه علیمه رودان به مناسبت عیدغدیر:

روز غدیر، ولایت حضرت علی علیه السلام بر همه عالم خلقت است

ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام فقط در این روز بر مردم در منطقه غدیر عرضه نشد بلکه در روز غدیر ولایت آقا بر همه عالم خلقت نازل شده است .

روز غدیر، ولایت حضرت علی علیه السلام بر همه عالم خلقت است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛حجت الاسلام محمدعلی عدالت مدیر حوزه علمیه ولیعصر رودان در یادداشتی به مناسبت عیدسعیدغدیرخم نوشت:

الحمد لله الذی جعلنا من من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین علیه السلام

در این بحث این موضوع را مطرح می کنیم که آیا در پرونده روز هجدهم ذی الحجه فقط واقعه بازگشت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از مراسم حج و توقف در وادی غدیر خم بود یا نه ؟پاسخ این مطلب را در این یادداشت عرض می کنیم.

ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام فقط در این روز بر مردم در منطقه غدیر عرضه نشد بلکه در روز غدیر ولایت آقا بر همه عوالم خلقت نازل شده است .

در ذیل آیه ۷۲ سوره مبارکه احزاب اقوالی را بیان می کنیم و سپس از بیان نورانی حضرت رضا علیه السلام استفاده کنم:

آیه شریفه این است:

انا عرضنا الأمانه علی السماوات و الأرض …

مفسرین در تفسیر امانت مذکور در آیه، اقوال مختلفى دارند.

بعضى گفته اند: (مراد از آن تکلیف است، که اطاعت آن باعث مى شود بنده خدا داخل بهشت شود، و مخالفتش باعث مى شود داخل جهنم شود، و مراد از عرض تکلیف بر آسمانها و زمین و جبال، سنجیدن آن با استعداد آنهاست، و مراد از امتناع آسمانها و زمین و جبال، از حمل تکلیف، و اشفاقشان از آن، عبارت است از استعداد نداشتن براى پذیرفتن آن و مراد از حمل انسان آن تکلیف را، این است که وى استعداد آن را داشت، و تعبیر عرضه و حمل و امتناع، همه از باب تمثیل است).

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از امانت، عقلى است که ملاک تکلیف، مناط ثواب و عقاب است.)

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از آن قول (لا اله الا الله) است ).

بعضى گفته اند: (مراد از آن اعضاى بدن، از چشم، گوش، دست، پا، عورت و زبان است، که بر آدمى واجب است این امانتها را حفظ نموده و جز در مواردى که خدا راضى است به کار نگیرد).

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از آن امانتهاى مردم، و وفاى به عهد ایشان است).

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از آن معرفت خدا، و لوازم آن است،)

حضرت رضا علیه السلام در حدیثی این امانت را عرضه ولایت بیان میفرمایند که به وقوع اموری در روز غدیر اشاره میفرماید :

۱- عرضه ولایت بر اهل آسمانها و سبقت اهل آسمان هفتم در قبول آن و تزیین به عرش الهی(بعنوان جایزه سبقت در پذیرش ولایت).

۲- قبول اهل آسمان چهارم و تزیین آن به بیت المعمور.

۳-پذیرش ولایت آن حضرت از طرف آسمان دنیا و تزیین آن به ستارگان.

۴- عرضه ولایت بر بقعه های زمین و سبقت مکه در پذیرش و زینت شدن آن به کعبه.

۵- پذیرش ولایت آن حضرت از طرف زمین مدینه و زینت شدن آن به رسول اکرم.

۶- قبول ولایت حضرت توسط زمین کوفه و زینت شدن آن به امیرالمؤمین علیه السلام.

۷- عرضه ولایت بر کوهها و قبول سه کوه پیش از سایرین و ارزش پیدا کردن قطعات آن کوه (عقیق و فیروزه و یاقوت)

۸- پذیرش ولایت توسط معادن طلا و نقره و ارزش پیدا کردن آنها در روی زمین.

۹- عرضه ولایت بر آبها و گوارا شدن آبی که ولایت را پذیرفت .

۱۰- عرضه ولایت بر نباتات و شیرین و خوش طعم شدن آنکه ولایت را پذیرفت.

۱۱- عرضه ولایت بر پرندگان و خوش صدا شدن و فصیح شدن آنکه زودتر پذیرفت .عوالم ج ۳:۱۵ ص ۲۲۴

روز غدیر مناسبت های دیگری هم دارد؛

۱- روز قبولی توبه حضرت آدم علیه السلام است.

۲- روز وصایت حضرت شیث فرزند و وصی جناب آدم علیهماالسلام است.

۳- روز نجات حضرت ابراهیم علیه السلام از آتش است.

۴- روز نصب جناب هارون توسط حضرت موسی علیهماالسلام است.

۵-روز نصب جناب یوشع ابن نون بعنوان وصی حضرت موسی علیهماالسلام است.

۶- روز آغاز پیامبری و وصایت حضرت ادریس است.

۷- روز نصب وصایت جناب شمعون است توسط حضرت عیسی علیهماالسلام.

۸-روز غلبه موسی علیه السلام بر ساحران.

۹- روز برقراری برادری توسط رسول اکرم میان مردم و معرفی امیرالمؤمنین علیهماالسلام بعنوان برادر خود

۱۰- روز برطرف شدن غمها و قبولی اعمال شیعیان .عوالم ج ۱۵

از مقدرات الهی این است که در روز ۱۸ ذی الحجه عثمان کشته شد و مردم پس از ۲۳ سال غصب خلافت دوباره به در خانه امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و در همین روز غدیر دوباره با امام بیعت کردند یعنی خلافت ظاهری حضرت بار دیگر مقارن با این روز شد.بحار ج ۳۱ ص ۴۹۳

 یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لایهدی القوم الکافرین (مائده ۶۷)

رسول اکرم در سال آخر عمر مبارکش تصمیم گرفتند که آخرین حج خود را انجام دهندمردم از این تصمیمشان آگاه شدند از همه طوائف و قبائل خود را نامزد همسفری رسول اکرم نمودند تمام اقوام و خویشان و بستگان و قبائل حضور داشتند به مکه رفتند و در بازگشت به منطقه ای رسیدند بنام غدیر خم.

در آنجا بنا بود که مسلمانان از هم جدا شوند و به مناطق خود بروند که این آیه نازل شد تا همیشه این آیه را مردم در قرآن خود بخوانند و مطلب تا ابد فراموش نشود.اما نکاتی در آیه شریفه را تقدیم حضورتان می‌نماییم:

۱- آیه با حرف ندا شروع شده است که تأکید را نشان میدهد یاایها الرسول….

۲- در آیه واژه رسول آمده نه نبی . نفرموده یا ایها النبی. ( رسول از نبی خاص تر و مقام رسول از مقام نبی والاتر است) لذا این ابلاغ بند به رسالت توست نه نبوت تو . یا ایها الرسول …

۳- خودت باید حرف ما را به طور کامل و با صراحت به همه برسانی نه به دیگران بدهی اعلام کنند ( بلغ ما انزل الیک من ربک).

۴-این پیام پیام خود خداست ما انزل الیک من ربک است

۵- در این پیام رشد و تکامل و تربیت نهفته است (من ربک ؛ رب از مربی است)

۶- این ولایت انتصابی است نه انتخابی . ما انزل الیک من ربک است.

۷- حکم ولایت را خدا صادر و ابلاغ میکند نه شخص دیگری . ما انزل الیک من ربک

۸- اگر پیام را نرسانی ۲۳ سال رسالت تو انجام نشده است فان لم تفعل فما بلغت رسالته

۹- ولایت بند به رسالت است فما بلغت رسالته . هرکس این ولایت را نپذیرد ۲۳ سال رسالت تو را نپذیرفته است .

۱۰-این ولایت انتصابی است نه انتخابی . فما بلغت رسالته

۱۱-پیام را برسان و نگران نباش خدا تو را حفظ میکند والله یعصمک من الناس

۱۲- معلوم میشود عده ای تهدید برای رسالت در ابلاغ ولایت اند ولله یعصمک من الناس

۱۳- خود خدا حافظ رسالت و ولایت و ابلاغ کننده ولایت (و مدافعین از حریم ولایت ) است . ولله یعصمک من الناس

۱۴-کسی که ولایت را قبول ندارد خدا او را هدایت نمی‌کند والله لا یهدی القوم…

۱۵- اقوامی که ولایت را انکار کنند هدایت نمی‌شوند و کافر هستند لایهدی القوم الکافرین

چند نکته دیگر:

۱- خداوند متعال نصب پیامبران خود را به مردم واگذار نفرموده است لذا هیچ پیامبری را مردم انتخاب نکرده اند هیچ پیامبری با انتخابات مردم به پیامبری مبعوث نشده است

۲- خداوند متعال محتوای آیات و نزول هیچ آیه را به مردم واگذار نفرموده است که مردم دور یکدیگر جمع شوند و آیه ای را نازل کنند و به کتاب آسمانی خود بیفزایند.

۳- خداوند متعال نصب هیچ وصی و جانشینی را به مردم واگذار نفرموده است که مردم در یک مکان جمع شوند و یک جانشین معین کنندحتی یک مورد انتخاب وصی توسط مردم را در تاریخ نداریم .

انتخاب امام از اختیارات ذات مقدس اوست زیرا اولامردم ظاهر را می‌بینند و انتخاب می‌کنند و خدا باطن افراد را می‌بیند ثانیا مردم در انتخابهایشان اکثرا پشیمان میشوند زیرا معمولا اهل خطا هستند و در تعیین متصدیان امر معمولا پشیمان میشوند ثالثا ملاکهای مردم در انتخاب محدود است امام ملاکها خداوند در انتخاب افراد شایسته برای رهبری یک امت محدود نیست.

سوره مبارکه قصص آیه ۶۸ به این نکات اشاره میفرمایدکه:و ربک یخلق ما یشاء و یختار ما کان لهم الخیره سبحان الله و تعالی عما یشرکون

در آیه شریفه فوق خداوند به این مطلب تصریح میفرماید که:

۱- خداوند متعال کسی را در مسأله خلقت دخالت نداده (ربک یخلق ما یشاء و یختار)

۲-خودش هم برنامه تمام عوالم هستی را رقم زده که به کسی اجازه دخالت نداده است در مسأله نصب پیامبران و انزال کتب و نصب امام و جانشین به کسی اجازه دخالت نمیدهد(و ما کان لهم الخیره)

۳- خدا از این نسبتی که مشرکان به او نسبت دادند منزه است (افردای که با جمع شدن و خلیفه معرفی کردن نسبت مشخص نکردن وصی و جانشین را به خدا میبندند(سبحان الله و تعالی عما یشرکون )

۴- معلوم است کسی که در امور مربوط به خدا دخالت میکند یعنی میخواهد در تعیین تکلیف برای بندگان خدا خود را با خداوند همراه کند و خود را در این امر کنار خداوند قرار میدهد مشرک میشود (و سبحان الله و تعالی عما یشرکون )

آن شاعر هم می گوید: امرهم شوری ولکن لیس امرالله من شوری لیس للناس اختیار بعد تعیین الهداه

امور مردم مشورتی است اما امر خداوند که مشورتی نیست

دیگر برای مردم اختیاری نیست بعد از آنکه خداوند هدایتگران را تعیین فرمود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=509967
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,184 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل