تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 474649
تاریخ انتشار:سه شنبه ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
حال نه‌چندان خوب متولیان امر اطلاع رسانی؛

روایتی از کپی‌برداری خبر و تنزل جایگاه روابط عمومی‌ها در آموزش‌وپرورش هرمزگان

مسئولان روابط عمومی آموزش و پرورش هرمزگان در اقدامی غیرحرفه‌ای خبر یک مناسبت یا رویداد را از دیگر وب‌سایت‌ها یا خبرگزاری‌ها به‌طور کامل کپی و پس از تغییر نام گوینده خبر به مدیر منطقه یا اداره در سایت های خود منتشر می کنند.

روایتی از کپی‌برداری خبر و تنزل جایگاه روابط عمومی‌ها در آموزش‌وپرورش هرمزگان

به گزارش شبکه اطلاع رسانیهرمز؛ شیوه نوین روابط عمومی همزمان با ملی شدن صنعت نفت سبب شد تا وزارت خانه ها و بسیاری از سازمان ها با هدف انتشار اخبار و ارائه عملکرد در راستای افزایش ارتباطات مردمی و تسلط بر افکار عمومی این کار را آغاز کردند.

شناخت افکار عمومی، نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عامخ مردم نسبت به سازمان ها از مهمترین وظایف و رسالت های روابط عمومی ها به شمار می رود که مخاطبان از متصدیاناین شغل انتظار دارند که واقعیت های درون وبرون سازمانی به نحو احسن در رسانه ها انعکاس پیدا کند.

براساس برخی از شاخص ها روابط عمومی ها می توانند نقش راهبردی در سازمان ها ایفا کنند اما با گذشت زمان برخی از افراد شاخل در این پست سازمانی رسال اولیه شغل خود را فراموش کرده اند و اکنون به عنوان بسیاری از روابط عمومی‌ها امر اطلاع‌رسانی را به‌کل تعطیل نموده‌اند و همان روند میرزا بنویس و کاتب درباری نیز به هزار دلیل به کپی کاری و نوشتن از روی دست دیگران بدل شده است.

بدون تردید روابط عمومی و بهره‌گیری از فنون ارتباطی مناسب یکی از عوامل اثرگذار در معرفی یک دستگاه و مجموعه فعالیت‌های آن است که با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، شبکه‌ای از مخاطبین را در اختیار می‌گیرد و با رعایت اصول حرفه‌ای در این حوزه به شفاف‌سازی فعالیت‌ها و بهبود روابط افراد در یک دستگاه می‌پردازد.

تاریخچه شکل گیری روابط عمومی در ایران نشان می دهد که بیش از نیم‌قرن از عمر روابط عمومی در کشور می‌گذرد و نوشته‌ها زیادی پیرامون فعالیت روابط عمومی و شرح وظایف آن نیز منتشرشده است.

ارتباط‌گیری با رسانه‌ها و یا بازتاب عملکرد مجموعه در وب‌سایت رسمی مجموعه‌ خود شاید یکی از جنبه‌های مهم کاری واحد روابط عمومی ها باشد.

دراین‌بین آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین نهاد اجتماعی و ماهیت برنامه‌های همه‌گیر تربیتی و آموزشی در بین سطوح جامعه شاید به بیش از بیش موردتوجه باشد.

مستندات جمع‌آوری‌شده درزمینهٔ کپی‌برداری مطلق از نوشته‌های دیگران توسط کارشناسان روابط عمومی ادارات و مناطق آموزش‌وپرورش هرمزگان نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته شیوه نگارش کاملاً غیراصولی بوده و در اقدامی غیرحرفه‌ای مسئولان روابط عمومی در مناطق هرمزگان خبر یک مناسبت یا رویداد را از دیگر وب‌سایت‌ها یا خبرگزاری‌ها به‌طور کامل کپی کرده و در سایت خود درج می‌نمایند، که فقط نام گوینده خبررا به مدیر منطقه یا اداره خود تغییر می‌دهند.

به‌عبارتی‌دیگر خواننده،  خبر یا گزارشی را می‌خواند که برای شهری دیگر و شخصی دیگر تنظیم‌شده است. گواه این مدعا رصد وب‌سایت ادارات یا پورتال اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان است، اتفاقی عجیب که در هرروز یا هفته تکرار می‌شود بی‌آنکه جریانی موجب سد راه این اقدام غیراخلاقی باشد.

خبری که باید با رعایت اصول حرفه‌ای خبرنویسی و باهدف اطلاع‌رسانی تنظیم شود به یک برداشت غیرمسئولانه تبدیل می‌شود و اگر خوانندگانی هم داشته باشد، چیزی عایدشان نمی‌شود که به ضرس قاطع بدون هیچ‌گونه تردیدی نگاه مدیران ادارات به این حوزه سبب عدم کیفیت یا ارتقای شاخص‌های خبررسانی و پاسخگویی است.
از آنجایی که بسیاری از روسای شهرستان‌ها و مناطق هرمزگان کپی از خبرها، پیام‌های تبریک و تسلیت و هر نوع نوشتار مکتوب را عادی می‌پندارند لذا نمی‌توان توقع بهبود و رشد را به انتظار نشست.
در این زمینه دید روشنفکرانه‌تری از آن‌ها نیاز است تا توجه و همت خود را معطوف بر بهبود وضعیت رسانه‌ای و شفاف‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها بگذارند و احترام به حقوق مخاطبین در اولویت قرار گیرد.
امید که توجه به سهم همه فرهنگیان در مدیریت علمی و پرورشی جامعه برای مدیران بیشتر مورد تأکید قرار گیرد و با شفاف‌سازی در همه عرصه‌های این دستگاه تربیتی بدبینی و بدگمانی‌ها کاهش یابد.

 

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=474649
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل