تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 310184
تاریخ انتشار:دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

رشوه آفت انسان های حریص/ رذیلتی که آن را نهی کرده است

رشوه گیری آفتی است که انسان های حریص و زیاده خواه را به فکر انباشت ثروت و مال می اندازد و آن ها را آزمند به دنیا و شیفته زیبایی های آن می کند. در دین نیز به شدت این عمل نهی شده و رشوه گیر به عنوان کسی که قصد جنگ با خدا و رسول او را دارد، معرفی گردیده است.

رشوه آفت انسان های حریص/ رذیلتی که آن را نهی کرده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ در هر اجتماعى، رشوه نفوذ کند، شیرازه زندگى آنها از هم مى پاشد و ظلم، فساد، بى عدالتى و تبعیض در همه سازمان هاى آنها نفوذ مى کند و از قانون عدالت جز نامى باقى نخواهد ماند، لذا در اسلام مساله رشوه خوارى با شدت هر چه تمام تر، مورد تقبیح قرار گرفته، محکوم شده و یکى از گناهان کبیره محسوب مى شود.

 

 

یکى از بلاهاى بزرگى که از قدیم ترین زمان ها دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر، ادامه دارد، بلاى رشوه خوارى است که یکى از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست، و سبب مى شود: قوانین، که قاعدتاً باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد، به سود طبقات نیرومند که باید قانون آنها را محدود کند به کار بیفتد.

 

 

رشوه گیری آفتی است که انسان های حریص و زیاده خواه را به فکر انباشت ثروت و مال می اندازد و آنها را آزمند به دنیا و شیفته زیبایی های آن می کند. رشوه گیر، با گرفتن رشوه، سبب رواج یکی از مفاسد اقتصادی در جامعه می شود که نشانه اقتصاد ناسالم و بیمار جامعه است.

 

 

در فرهنگ عمومی رشوه عبارت است از دریافت وجه یا مال یا هر چیزی که برای از بین‌بردن حق یا انجام کاری بر خلاف مقررات و وظیفه به کسی داده می‌شود، رشوه دادن و رشوه گرفتن هر دو عملی غیر اخلاقی و مذموم و قابل مجازات هستند.

 

 

رشا و ارتشا از جمله جرایمی است که اعتماد عمومی را از نظام اداری سلب کرده و موجب تزلزل آن می شود. جرم رشا و ارتشا از زمره جرایم بسیار قدیمی است که از گذشته های دور در بسیاری از جوامع شیوع داشته است.

 

 

رشوه ، اثار سوئی بر جامعه و حکومت اسلامی دارد و باعث ایجاد بی عدالتی و پایمال شدن حقوق افراد جامعه خواهد شد . طبقات با نفوذ و دارای تمکن مالی با پرداخت رشوه به راحتی به اهداف و مقاصد خود می رسند و اقشار ضعیف و فقیر حتی قادر به دریافت حق خود نیز نخواهند بود و در این چنین فضای بی عدالتی ، هر کسی نفوذ و پول بیشتری داشته باشد ، برنده و پیروز است.

 

 

یکی از احکام اسلام در حوزه اقتصادی و اجتماعی و حکومتی ، مبارزه با رشوه و رشوه خوای است. در اسلام رشوه دهنده و رشوه گیرنده به شدت محکوم شده است ، در اسلام رشوه ، حرام است و جز گناهان کبیره محسوب می شود.

 

 

در آموزه های دینی نیز به شدت از این عمل نهی شده و رشوه گیر به عنوان کسی که قصد جنگ با خدا و رسول او را دارد، معرفی گردیده است. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم در مذمت این کار زشت می فرماید: «خداوند رشوه دهنده، رشوه گیرنده و واسطه میان آن دو را لعنت کند».

 

 

رشوه گیر با عمل خود، سبب رواج کارهای ناسالم اقتصادی می گردد و از مردم جامعه و نیازهای آنان، در راه رسیدن به ثروت اندوزی و دیگر اهداف ناشایست خود استفاده می کند. به همین دلیل، در بعضی از سخنان اهل بیت: رشوه گیری، کفر محض معرفی شده است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «از رشوه گیری بپرهیزید که آن کفر محض است و بوی بهشت به مشام شخص رشوه گیر نمی رسد»

 

 

رشوه در حکم، دادن مال به قاضی و یا ارائه خدماتی در حق وی است تا او (قاضی) به نفع دهنده حکم نماید یا راه پیروزی و غلبه بر طرف مقابل را به او بیاموزد. هرچند حق با رشوه دهنده باشد و قاضی نیز حکم به حق بکند. به هر حال آنچه برای حکم است و به خاطر حکم داده می شود، گرفتن آن بر قاضی مطلقا حرام است، چه به حق حکم کند و چه به باطل؛ چه خودش مطالبه رشوه کند و چه رشوه دهنده تبرّعا آن را بپردازد.

 

 

شاید بتوان گفت جرم رشوه از قدیمی ترین جرایم تاریخ کیفری بشر دانست . سابقه تاریخی این جرم به زمان تشکیل اولین دولت ها و ساختار دیوان سالاری در سطح جهان بازمیگردد . حکومت ها نیز چون این جرم را مخل نظم و موجب بی اعتمادی مردم به حاکمیت می دانستند مجازات های بسیار سنگینی برای آن ها در نظر گرفتند.

 

 

در قانون مجازات قبلی رشاء و ارتشاء(قانون مجازات فعلی هنوز منتشر نشده است)، مواد ۵۸۸ تا ۵۹۶ در خصوص این جرم است که در آنجا مقررات خیلی سختی هم برای رشوه‌گیرنده و هم برای رشوه‌ دهنده وضع شده است، از جمله در ماده ۵۸۹ آمده است در صورتی که حکام محاکم به واسطه ارتشاء، حکم مجازاتی اشد از مجازات مقرر در قانون داده باشند علاوه بر مجازات ارتشاء حسب مورد به مجازات مقدار زائدی که مورد حکم واقع شده محکوم خواهند شد. ماده ۵۹۱ این‌طور بیان شده است هرگاه ثابت شود که راشی برای حفظ حقوق حقه خود ناچار از دادن وجه یا مالی بوده تعقیب کیفری ندارد و وجه یا مالی ‌که داده به او مسترد می‌شود.

 

 

احادیث امامان و پیامبر اکرم (ص) در خصوص رشوه :

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إیّاکُم و الرّشوَهَ فإنّها مَحضُ الکُفرِ ، و لا یَشُمُّ صاحِبُ الرّشوهِ رِیحَ الجَنَّهِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : از رشوه گرفتن دورى کنید که آن کفر محض است و رشوه گیر بوى بهشت را استشمام نمى کند .

 

 

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : الرُّشى فی الحُکمِ هُو الکُفرُ باللّه ِ .

امام صادق علیه السلام : رشوه در قضاوت ، کفر ورزیدن به خداست .

 

 

در قران ایاتی وجود دارد که به صورت صریح رشوه و رشوه دادن را گناه و حرام می داند و ایاتی نیز وجود دارد که در ان ها سفارش شده است که مال و ثروت خود را از طریق نامشروع کسب نکنید و کسب مشروع درامدی است که به واسطه تجارت و کسب و کار بدست می اید.

ولا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها لی الحکام لتاکلوا فریقا من اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون.
اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید و برای خوردن قسمتی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را به قضات ندهید . در حالی که می دانید . ( سوره بقره، آیه ۱۸۸ )

 

انتهای پیام/ی

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=310184
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,213 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل