تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 461564
تاریخ انتشار:شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
گفتگو با شاعر جانباز انقلابی هرمزگان؛

رشد ادبیات دینی در دهه اخیر کمرنگ است/ رد پای عرفان اسلامی در شعر امروز دیده نمی شود

شاعر جانباز انقلابی هرمزگان با بیان اینکه رشد ادبیات دینی در دهه اخیر کمرنگ تر شده است، گفت: رد پای عرفان اسلامی در شعر امروز دیده نمی شود و انتظار جهان از مهد عرفان اسلامی یعنی ایران بیشتر از این است.

رشد ادبیات دینی در دهه اخیر کمرنگ است/ رد پای عرفان اسلامی در شعر امروز دیده نمی شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از فرهنگ کده؛ مرتضی نصیری گوکی در فروردین ۱۳۴۰ در روستای کریان از توابع میناب متولد شد و در اوایل انقلاب در بندرعباس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول به خدمت شد؛وی یکی از شاعران دوران انقلاب است که در جنگ یکی از دستان خود را از دست داد.

نصیری، در اوایل جنگ متاهل شد و به جبهه های غرب ، کرمانشاه ، باویسی ، سرپل ذهاب اعزام شد که به گفته خودش در جنگ تحمیلی در عملیات عاشورای سوسنگرد افتخار همرزم شدن با هفت تن از شهدای هرمزگان که به درجه رفیع شهادت نایل شدند را داشت.

جلوه های شعری و ادبیات منظوم انقلاب اسلامی را چگونه تحلیل می کنید ؟

معمولا هر حرکت انسانی در هر منطقه ای برای تغییر ساختار سیاسی یا تغییر در هر ساختاری ناشی از فرهنگ و درون مایه فرهنگی است و برای بهم ریختن ناملایمتی های گذشته و بنیاد ساختار دلخواه است.

مقوله انقلاب گسترده ترین حرکت فرهنگی است و نظم و شعر خود اهرمی کارا و بسیار اثر بخش در این راستاست  لذا از شعارهای کوتاه و مقطعی تا سروده هایی به شکل ترانه و کتاب ها و محتوای این منظوم ها به هر شکل متاثر از فرهنگ محرک انقلاب است.

انقلاب اسلامی که خود ریشه محرکی بزرگ پایا فرهنگی و فرهنگ ساز و دیرینه به نام اسلام داشت از این امر مستثنی نیست و اسلام که ریشه در روح و روان مردم داشت تاثیر خودش را در نظم بسیار بیشتر از دیگر موارد گذاشت چرا که برای نظم حرمت بسیار قائل است و برای شاعر در قرآن سوره شعرا را شاهد این امر می گیرم.

ساختار ادبیات سیاسی ما بر چه اساسی صورت بندی شده است؟

ادبیات سیاسی را اگر نثر ادبی را از آن بگیریم شاید در نظم چیزی تغییر نکرده باشد و می توان تغییرات را در قالب های طنز بیشتر متحول شده دید.

ادبیات انقلاب و دفاع مقدس چه تحولاتی پس از دوران جنگ و در سال های اخیر یافته است؟

آنچه به عنوان ادبیات دفاع مقدس می شناسیم یا ادبیات جنگ بن مایه اش همان است که از دوران هشت سال دفاع مقدس داشته ایم فقط رویکردها به موارد دیگر شامل دفاع در حوزه های دیگر درون یا برون مرزی اختصاص یافته اند اما آنچه بر اساس بزرگداشت های مرسوم تحول یافته مانند هفته های دفاع و پاسداشت شهدا رویکردی حرمت مدار بوده که بیشتر هم و غم آن پاسداشت ارزش هایی است که شهدا ایجاد کرده اند و پاسداشت این سفر تا خدا کرده ها.

جهت حفظ ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، جناب عالی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

حفظ هر ارزشی به میزان نیاز اجتماع به آن باید تلاشی همپا و همسان آن رخ دهد و الا در آتیه ای نه چندان دور شاهد کمرنگ جلوه کردن آن خواهیم بود خلاصه اینکه تلاش های مقطعی و فقط در زمان مراسم و دهه های مرتبط به آن کافی نیست.

من احساس میکنم حفظ ارزش های والایی چون دفاع مقدس نیاز بیشتری به تلاش و کوشش چاپ کتب ماهنامه ها تبلیغات ارزش ها مجامع فرهنگی و… دارد.

اشعار بزرگانی چون مولانا، حافظ، سعدی، فردوسی و… چه ویژگی‌هایی داشته که بعد از گذشت قرن‌ها همچنان جاودانه باقی مانده است؟

ویژگی های سروده های این بزرگان اولین مشخصه اش این است که از منیت تهی است و به انسان بودن اهمیت می دهند انسانی که در طول و عرض و راستای بودن به اوج شدن آن هم شدنی بر اساس فطرت پاک خداوند نهاد تکیه دارد. برای مانایی یک اثر الگوهای ارزشی که هیچ بشری از آن رویگردان نیست باید مورد توجه و ستایش قرار گیرد و به دفع الگوهای رفتاری ضد آن بپردازد.

 رشد ادبیات دینی در طول دهه‌های گذشته چگونه بوده است؟

رشد ادبیات دینی در دهه اخیر کمرنگ تر شده اما در دو دهه و ماقبل آن رشد چشمگیری داشته است که سرودهای بسیار لطیفی را شاهد هستیم که این موارد را در زبان ها و گویش های مختلف داخلی می توان شاهد بود.

رنگ بوی اشعار حماسی در این دهه انقلاب اسلامی در چه سطحی است؟

اشعار حماسی این دهه بیشتر بر محور ارزشمند استکبار ستیزی،دفاع از مظلومین جهان و پاسداشت شهدای مدافع حرمین و مانند آن است.

جوانان امروز چقدر در حفظ دستاوردهای انقلاب و اشعار حماسی موفق بوده‌اند؟

در یک کلام به همان اندازه موفق بوده اند که ما تلاش کرده ایم. دهه اخیر تلاش دست اندرکاران و متولیان بسیار اندک و بیشتر در چاپ خاطرات و کتب زندگینامه ها بوده است هر چند لازم است منتها حوزه های دیگر برای تلاش توسط دست اندرکاران زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

رد پای عرفان اسلامی و ایرانی در شعر امروز چقدر دیده می‌شود؟

نه…رد پای عرفان اسلامی انتظار من نه انتظار جهان از مهد عرفان اسلامی یعنی ایران بیشتر از این است و به موازات پیشرفت جوامع اسلامی پیشرفت در حوزه ادبیات عرفانی باید بیش از اینی که است باید نمود پیدا می کرد.

در این دوران کمتر شاهد کارهای خارق العاده در این حوزه هستیم ما نباید دنبال رد پا باشیم که انتظار شاهراه عرفان است نه رد پا و باید جاده ای هموار سترگ و دست یافتنی در این حوزه ایجاد می شد که شما دیگر رد پا را سوال نکنید ولی میبینید آنقدر کم کار شده است که دنبال رگه های عرفان مانند قرون پنج و چهار می گردید چرا؟….چون متاسفانه مسئولان این حوزه ها به این مهم به دلیل عدم درک اهمیت آن بی توجه بوده اند.

 در اوایل جنگ چه کارهایی برعهده داشتید؟

از اوایل جنگ کار بنده آموزش جبهه و جنگ بود به نحوی که خانواده نیز در پادگان جنگی زندگی می کردند  و تا پایان جنگ ، فرماندهی پادگان حمزه سیدالشهداء ، تنها پادگان استان را برعهده داشتم.

بعد از دو روز آزادسازی فاو در آنجا حضور داشتم و پس از پایان جنگ فرماندهی ارشد تفنگداران دریایی (گردان یکم) در جزیره تنب بزرگ را برعهده داشتم و در سال هفتاد و هفت بازنشسته شدم.

زندگی قبل و پس از جنگ را چگونه ارزیابی می کنید ؟

هر دو زندگی قبل و پس از جنگ از نظر من یعنی نعمتی که خداوند ارزانی کرده و من جزو نسلی هستم که قبل از انقلاب ، بعد از انقلاب ، دوران دفاع مقدس و بعد از آن را درک کرده ام  ولی مهم این است که حسینی بودن شرط نیست، حسینی ماندن شرط است.

من شاکراین نعمت هستم و برای شکر این نعمت تمام تلاش و سعی خود را خواهم کرد جنگ باعث همبستگی بالای ملت ایران شد و به قول امام شهدا : الخیرُ فی ما وَقَع و ان شاءالله بتوانیم باوجود سختی نبود شهدا و کثرت دشمنان ، مسیر صعود و ترقی را ادامه دهیم و قله های بزرگ بین راه را فتح کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: , ,
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=461564
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل