تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 425468
تاریخ انتشار:یکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

شاهراه اقتصاد کشور همچنان قربانی می گیرد

محور بندرشهید رجایی به عنوان شاهراه اقتصاد کشور به طور متوسط در طول هر هفته شاهد حوادث تلخ رانندگی است که گاه تعداد کشته شدگان هم به چندین نفر می رسد.

شاهراه اقتصاد کشور همچنان قربانی می گیرد

رخت عزا سهم هرمزگانی ها از درآمدهای باد آورده بندرشهید رجایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛بندرشهید رجایی بندرعباس به عنوان مهمترین مرکز ترانزیت کشور نقش بسزایی در امر ترانزیت و حمل کالا در منطقه دارد و مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی، نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس است که مسیر اصلی تردد کشتی های قاره پیما، محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال به جنوب به شمار می رود.
استفاده از ظرفیت بنادر و توسعه سرمایه گذاری دریا محور به مهمترین سیاست های اقتصادی روز دولت ها تبدیل شده  از این رو بندر شهید رجایی در سال های اخیر میزبان تجار و سرمایه گذاران بسیاری از گوشه و کنار دنیاست که اهمیت این مجتمع بندر را در اقتصاد بین الملل دوچندان می کند.

افزایش چهاردرصدی صادرات و واردات در سال حاری
از این رو مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به تازه ترین آمارها از وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی گفت: در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری ۲۰ میلیون و ۶۶۳ هزار و۹۳۰ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است .
وی حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی را بالغ بر ۱۳ میلیون و۹۲۹ هزار و ۱۳۱ تن با ثبت رشد ۱۰ درصدی اعلام کرد و افزود: ۶ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۷۹۹ تن فرآورده های نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.
عفیفی پور حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۸ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۵۳ تن اعلام کرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ترانزیت بالغ بر یک میلیون و۴۵۷ هزارو ۴۸۴ تن کالای غیرنفتی در سه ماه نخست سال جاری و رشد ۲۹ درصدی این بخش از فعالیت های بندری سخن به میان آورد و گفت: در این مدت، کابوتاژ ۳۸ هزار و ۱۶۲ تن و همچنین واردات ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۱۳۹ تن از اینگونه کالاها در بندر شهید رجایی به ثبت رسید.

عفیفی پور اضافه کرد: در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، ۸۵۸ هزار و ۲۶۲ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر کشور ترانشیپ شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۳۵درصدی داشته است.

 

تصادف جاده ای در بندرعباس پنج کشته برجای گذاشت

براساس آخرین آمار اداره کل راهداری هرمزگان در تیر ماه سال جاری تعداد ۹ میلیون و ۶۷۵ هزارو ۹۹ تردد در جاده های استان صورت گرفته که ۳۰درصد از کل ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده که محور بندرعباس- بندرشهید رجایی با ۲۶۱ هزارو ۸۴ وسیله نقلیه ، بیشترین حجم تردد را داشته است.

با وجود حجم بالای ترددها در جاده بندرشهید رجایی به دلیل غیراستاندارد بودن این محور روزانه حوادث بسیاری رقم می خورد به نحوی که تنها در هفته گذشته شاهد مرگ پنج نفر از هم وطنانمان بودیم.

علی اسفندانی،رئیس پلیس راه هرمزگان اظهار کرد: یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارکنان شرکت بتاء وابسته به تایدواتر به‌علت برخورد شدید با یک دستگاه کامیون پارک شده در محور بندرعباس به اسکله شهید رجایی دوچار صانحه شد.

وی با بیان اینکه این حادثه منجر به فوت دو نفر از سرنشینان به همراه راننده مینی‌بوس شده است، افزود: حال دو نفر از سرنشینان مینی بوس وخیم گزارش شده است که متأسفانه باخبر شدیم که یکی از مجروحان به‌علت جراحات زیاد جان باخته است و هم اکنون دیگر مجروحان در حال انتقال به بیمارستان صاحب الزمان (عج) بندرعباس هستند که با این اوصاف شمار کشته‌شدگان در این حادثه به چهار نفر رسید.

رئیس پلیس راه هرمزگان علت این تصادف را عدم توجه رو به جلو راننده مینی‌بوس عنوان کرد و بیان داشت: کارشناسان پلیس راه هم‌اکنون در حال بررسی بیشتر در خصوص این حادثه هستند.

تکرار تصادفات مرگبار در محور بندرشهید رجایی باعث شده تا مردم با دلهره و اضطراب در این جاده تردد کنند و هر لحظه انتظار وقوع حادثه ای جبران ناپذیر را بکشند و  همواره این محور در سال های اخیر جان بسیاری را گرفته است.

بنا به اظهار نظر مسئولان کمبود علایم رانندگی و شب‌نما نبودن بسیاری از آنها، وجود اشکال در گارد ریل ها، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جاده‌های کشور، مشکلات آسفالت و کم عرض بودن جاده ها از جمله دلایل بروز حوادث جاده‌ ای است که محور بندرشهید رجایی به عنوان شاهرگ اقتصادی کشور تمام این مشکلات را یکجا در خود جای داده است.

تردد ماهانه ۱۰میلیون خودرو در یک محور که اغلب خودروهای سنگین و کشنده های غول پیکر را شامل می شوند، نشان دهنده اهمیت اقتصادی بندرشهید رجایی است که این مهم بر کسی پوشیده نیست از سوی دیگر ارزآوری کلان این مجتمع تجاری نگاههای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی را از اقصی نقاط جهان به خود جلب کرده و موجب شده مقامات کشوری و مسئولان استانی در گردهمایی خود بر اهمیت این بندر تجاری ببالند اما در کنار آن از سایر معیارهای رونق فعالیت های تجاری چشم بپوشند تا بسیاری از هم میهنانمان بدون کمترین سودی از این تجارت سیاه پوش عزیران خود شوند.

 

از ظرفیت های بندری و دریایی هرمزگان استفاده بهینه نمی شود

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس با بیان اینکه تردد میلیون ها کامیون در روز در جاده های استان نشان از اهمیت استان هرمزگان و لزوم ارتقای وضعیت راه های استان هرمزگان است،گفت: بسیاری از استانها راه دارند و به دنبال ارتقا هستند ولی در استان هرمزگان هنوز راه مناسب و مطلوب وجود ندارد.

مرادی با اشاره به اینکه بنادر مهمی از جمله بندرشهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندر لنگه در استان هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: هنوز از ظرفیت های بندری و دریایی استان استفاده بهینه نشده است و نیازمند توجه بیشتر و کار کارشناسی برای رونق صنعت دریانوردی در استان هرمزگان است.

 

طی یک سال گذشته بالغ بر یک هزار کیلومتر راه روستایی درسراسر استان هرمزگان احداث شد و بنا اظهار مسئولان احداث یک هزار کیلومتر دیگر راه روستایی در دستور کار قرار گرفته است از این رو انتظار می رود با توجه به نقش شهرستان بندرعباس در امر اقتصاد ملی و جایگاه ویژه بنادر شهید رجایی و باهنر در تجارت بین المللی انتظار می رود کاستی های حوزه حمل و نقل و راههای رفع شود تا دیگر این شاهراه حیاتی شاهد حوادث مرگبار نباشد.

 

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=425468
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل