رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی دو پله نزول کرد/ رتبه ۷۵ از ۱۷۸ کشور
+ پ -
رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی دو پله نزول کرد/ رتبه ۷۵ از ۱۷۸ کشور

ایران جزء کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط با کسب ۴۶۹ رتبه در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۷۸ کشور جهان با دو پله نزول به ۷۵ رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز و به نقل از فارس، کانون کارآفرینان استان تهران در راستای سیاست­های کلی تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغیه رهبری و سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی بر”پیشتازی اقتصاد دانش بنیان”، پیاده‌­سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و سازماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، دستیابی به رتبه اول اقتصادی دانش بنیان در منطقه و با اشاره به تجارب نقش ­آفرین کارآفرینان کشوری و استانی نسبت به” افت مهارت آموزی” در کشور هشدار می­دهد و توجه نهادهای مربوطه را به این مهم جلب می‌­نماید.

” ارتقاء مهارت آموزی در کشور را جدی بگیریم!”

اقتصاد دانش بنیان، در سیاست­‌های کلی برنامه پنج ساله چهارم توسعه، ” تلاش برای دستیابی به اقتصادی متنوع متکی بر منابع دانش و آگاهی تاکید و رشد پایدار اقتصادی دانایی محور و توسعه دانش پایه به­ عنوان یکی از چهار هدف کلی برنامه مذکور بیان شده است.

با توجه شواهد و ملاحظات روند پیشرفت کشورهای توسعه یافته، حاکی از ارتقای دانش و فناوری، گسترش کمی و کیفی سرمایه­ های انسانی و تربیت نیروهای انسانی خلاق و کارآمد بوده و چنانکه تعمیق کارآفرینی نیازمند ایجاد انگیزه، مهارت ­آموزی و فرصت­ سازی می­ باشد. لذا یکی از چالش­های اقتصاد ایران، بهره ­وری پایین در نیروی کار و سرمایه است. که این امر موجد افزایش هزینه ها و همچنین کاهش کیفیت محصولات داخلی شده و زمینه رقابت پذیری کالا را نیز محدود ساخته است.

مطابق گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد کشورهای دارای توسعه انسانی بالا (معادل ۴۹ کشور) کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط (معادل ۴۲ کشور) کشورهای دارای توسعه انسانی پایین (معادل ۴۳ کشور) اعلام شد که در این میان کشور ایران جزء کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط  با کسب ۴۶۹ رتبه در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۷۸ کشور جهان با دو پله نزول به ۷۵ رسیده است.

اقتصاد ایران دارای چالش­‌های ساختاری مختلفی است که بدون رفع آن­ها نمی­‌توان از فضا و منابع موجود کشور بهره ­گیری نمود؛ یکی از اساسی ­ترین چالش­های کشور، مربوط به ­حوزه مهارتی و کارآفرینی است که می ­توان به ۷ مولفه زیر اشاره کرد: نبود نگاه سیستمی و عدم هماهنگی راهبردی میان نظام آموزشی و مهارتی با بخش­های دیگر از جمله فضای کسب و کار و کارآفرینی، کمیت نامناسب و کیفیت پایین سرمایه ­گذاری، ناهماهنگی در اختصاص منابع ملی اولویت­­ دار علم و فناوری به کل اعتبارات کشور، عدم توجه به نقش آموزش کوتاه مدت و مهارتی در ارتقای دانش و مهارت آحاد جامعه، فقدان قوانین و مقررات و آیین نامه ­های نظارتی در مورد نظام نوآوری، کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان نوپای کشور، عدم توجه به آموزش های ضمن خدمت کارکنان دولتی بر اساس مقتضیات کنونی، گسترش کمی آموزش­های دانشگاهی و تاثیر آن بر افت کیفیت آموزشی کشور، عدم ارتباط فرهنگی دانشگاه­های کشور با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهان، می­ توان اشاره نمود.

یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه مدیران و فعالان اقتصادی در ایران پسا تحریم ها قرار گیرد، لزوم اصلاح ساختاری مناسب جهت بهره ­برداری از فرصت های مناسب برای جذب سرمایه ­گذاری خارجی در جهت تکمیل پروژه­های نیمه تمام و بهبود بهره­ وری عوامل کار و سرمایه است. توسعه اقتصادی و آماده سازی کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی بدون مشارکت داخلی امکان پذیر نیست.

بر این اساس باید برای جذب نظر سرمایه‌گذار خارجی اول زمینه‌های سرمایه‌گذاری داخلی فراهم شود، بهبود شرایط اقتصادی با تغییر در نگرش آموزشی و مهارتی فراهم شود و در صورت تمرکز بر مسائل آموزشی مهارتی و تغییرات فراگیر در نظام آموزش عالی و تربیت افراد خلاق و نوآور می­ تواند گامی در جهت تحقق و گسترش توسعه پایدار اقتصاد ایران باشد.

کانون کارآفرینان استان تهران، ضمن هشدار نسبت به فقدان فرهنگ راهکار توسعه پایدار اقتصادی کشور را در گرو توجه به رشد کیفی آموزش مهارتی و تربیتی افراد جامعه، توسعه توسط مردم و برای مردم، توجه به نقش نهادهای و سازمانهای مردم نهاد در آموزش و توانمند سازی مردم و بهره ­برداری از تکنولوژی پیشرفته و همگام کردن نیروی کار متخصص متناسب با نیاز کنونی کشور را در پیاده سازی اصل ۴۴ قانون اساسی و تفویض فرآیندهای اجرایی به بخش خصوصی و به تبع آن نظارت توسط دستگاه­های دولتی دانست.

پیشنهادات کانون کارآفرینان در راستای مطالب مزبور شامل: ۱٫ عملیاتی نمودن نظام ملی مهارت ۲٫ توجه به آموزش­های مهارتی در دانشگاه­ها با توسعه آموزش­های جهاد دانشگاهی و یا تفاهم نامۀ همکاری بخش خصوصی موافق با دانشگاه­ها ۳٫ ایجاد سیستم­های یکپارچه و هماهنگ مشاوره شغلی، آموزش مهارتی و کاریابی در کل کشور  ۴٫ فرهنگ سازی آموزش مهارتی کشوراست. کانون کارآفرینان استان تهران برای هرگونه مشاوره به سازمانهای مسئول “مهارت آموزی” اعلام آمادگی می‌کند.

 

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر اول خبر fff