تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 146872
تاریخ انتشار:سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۱۰| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

راهی که انتهایش کعبه نیست

به گزارش پایگاه خبری هرمز به نقل از کیش پرس، این جزیره مرجانی که به شکل بیضی است و در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه قرار دارد با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت یکی از نقاط بسیار زیبای گردشگری ایران است. جزیره کیش از سال ۶۱ با توجه به قوانین مناطق آزاد به عنوان اولین منطقه آزاد […]

راهی که انتهایش کعبه نیست

به گزارش پایگاه خبری هرمز به نقل از کیش پرس، این جزیره مرجانی که به شکل بیضی است و در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه قرار دارد با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت یکی از نقاط بسیار زیبای گردشگری ایران است.
جزیره کیش از سال ۶۱ با توجه به قوانین مناطق آزاد به عنوان اولین منطقه آزاد کیش با رویکرد گردشگری و تجارت برگزیده شد.
در سال های اخیر با توجه به تغییر رویکرد جزیره کیش از تجارت به گردشگری تغییرات بسیاری در بافت جمعیتی و شهری این جزیره بوجود آمده است. تغییراتی که در برخی موارد با بی توجهی به زیر ساخت ها و پتانسیل های کیش انجام شده است.

IMG_0762
تا قبل از دهه ۸۰ که رویکرد فعالیت این جزیره تجاری بود حضور گسترده کسانی که برای خرید اجناس خارجی به این جزیره رفت و آمد می کردند رونق بسیاری به این جزیره بخشیده بود. اگر چه از لحاظ ظاهری جزیره کیش گستردگی کنونی را نداشت اما بکر بودن بسیاری از مناطق، زیبایی طبیعی را برای کیش به ارمغان آورده بود که امروز در میان ساختمان های بلند و متعدد و برج های دوقلو و چند قلو، مراکز خرید متعدد که به زودی به مراکز خرید قبلی که هم اکنون نیز در پی کاهش قدرت خرید به دلایل مختلف خالی از خریدار هستند، به مرور گم می شود.
زمانی در جزیره کیش منطقه کم درآمد و پردرآمد و یا کارگر نشین به معنای کنونی وجود نداشت در تمامی مناطق مسکونی جزیره کیش اجاره بهای مسکن قیمت یکسانی داشت. در منطقه بومی نشین نیز بومیان در خانه های مسکونی شخصی زندگی می کردند.

IMG_0761
اما در حال حاضر با کمی تحقیق و تفحص در شرایط و نحوه زندگی مردم می توان دید که با گستردگی ساخت و ساز و افزایش جمعیت، افزایش تعداد مسکن، مشکلات ساکنان و بومیان جزیره کیش نیز گسترده تر شده است. اضافه بر این افزایش های خارج از حد و مرز در سال های اخیر موجب بوجود آمدن مشکلات شهری فراوانی نیز گشته است.
سفین که به دلیل افزایش جمعیت هم اکنون به سفین شرقی، غربی (جدید و قدیم)، نوبنیاد، فاز F ، فازG و کرمانشاهان (سفین معوض) تبدیل شده است با همین وسعت مشکلات بسیاری را با خود دارد.
مشکلات گرانی مسکن، افزایش هزینه های مسافرت به سرزمین اصلی، گرانی ارزاق عمومی، کاهش گردشگران، عدم توازن قیمت مسکن در نقاط مختلف شهری، رسیدگی ضعیف خدمات شهری در مناطق مختلف، نبود امکانات ورزشی و گردشگری در برخی از قسمت های شهری و تبدیل شدن جزیره کیش به نقاط کم کارگر نشین و به اصطلاح تقسیم شدن به بالا شهر و پایین شهر همچون شهرهای سرزمین اصلی، نیاز به تصفیه خانه، مشکلات بازیافت زباله های خشک، بازیافت نان، افزایش قیمت آب و برق، افزایش خدمات درمانی، کمبود فضای تفریحی و پارک، قدیمی بودن بافت شهری، کمبود امکانات آموزشی، و بسیاری از مسائل که توسط کیشوندان منطقه صفین ابراز شده است.
ورود به جزیره کیش از مسیر دریایی و هوایی امکان پذیر است.
جزیره مرجانی کیش در حال حاضر پذیرای بیش از یک و نیم میلیون گردشگر در سال است.
جزیره کیش شهری است بدون چراغ قرمز با قوانین سخت رانندگی که در بین مردم نهادینه شده است.
و شاید جزیره کیش شهری است بدون خط قرمز، شاید به این دلیل است که در این چند سال گذشته با بی توجهی به قوانین طبیعی از حالت جزیره بودن خارج شده و به سوی تبدیل شدن به یک شهر گسترده با جمعیت بسیار، افزایش تعداد خودروها و مشکلات شهری فراوان می رود. راهی که انتهایش یقینا کعبه نخواهد بود.

 

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=146872
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,173 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل