حیات بشری در سیطره ادبیات قرار دارد/ نمایش روح شاعرانه غزل در اشعار شهریار
+ پ -
حیات بشری در سیطره ادبیات قرار دارد/ نمایش روح شاعرانه غزل در اشعار شهریار

استاد زبان و ادبیات فارسی در مراسم گرامی داشت استاد شهریار با بیان اینکه حیات بشری در سیطره ادبیات است؛ ادب را واژه ای پارسی به معنای دانش، فرهیختن و پرورش دادن عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از کیش پرس، مجید معارف وند شاعر معاصر، استاد ادبیات و داور جشنواره های ادبی در مراسم بزرگداشت استاد شهریار که در مرکز همایش های بین المللی با حضور علاقمندان ادبیات و هنر جزیره کیش برگزار شد گفت: ادب واژه ای پارسی است به معنای پرورش دادن، فرهیختن و دانش و در شکل ظاهری به دو بخش نثر و نظم تقسیم می شود.

وی افزود: ادبیات در تقسیم بندی باطنی به حماسی، غنایی، نمایشی و تعلیمی تقسیم می شوند.

معارف وند در ادامه به تعریف ادبیات از زبان دکترعبدالحسین زرین کوب ادامه داد: ادبیات به سخنانی اطلاق می شود که از حد معمول بالاتر بوده و مردم آن را در خور ضبط دانسته و به یکدیگر انتقال می دهند.

وی در توصیف دایره وسعت زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: ادبیات کل حیات بشری را در سیطره خود دارد و در اصل به زیبایی و حقیقت نمی پردازد چرا که این دو در متن طبیعت و اطراف ما وجود دارند و آنچه ادبیات به آن می پردازد تجربه است؛ تجربه هایی که در اطراف ما وجود دارند.

این استاد ادبیات با اشاره به تعاریف دکتر حسین خطیبی از نثر بیان کرد: در نثرمفاهیم به وضوح و روشن بیان شده و فرد با موضوعات درهم ریخته سرو کار ندارد در حالی که در شعر اینگونه نیست.

وی به تعریف اولیه از شعر از دیدگاه اساتید مختلف ادبیات پرداخت و افزود: دکتر شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، شعر را کلامی مخیل می داند و تخیل را بر کلام، وزن و قافیه برتری می دهد در حالیکه خواجه نصیر الدین طوسی موضوع و قافیه را اولویت بر مخیل می داند.

به گفته این هنرمند و شاعر کشورمان نخستین اثری که شعر نام گرفت به بهرام گور نسبت داده شده است. وی با بیان این مطلب افزود: واژه ها در مسیر تاریخی به مرور اصلاح شده و بسیاری از واژه ها در طول زمان صیقل خورده و در اختیار شاعران قرار گرفته است.

وی ذهن انسان را صیقل دهنده اصطلاحات دانست و اظهار کرد: شعر آمیزه ای از هنرهای مختلف است و در گذشته شاعران قبل از شعر گفتن هنرهایی مانند حکمت، فلسفه و قرآن را می آموختند و سپس به شعر گفتن روی می آوردند و شاعر می شدند.

خالق” این مرد یک مثلث بی ضلع” در ادامه بیان کرد: علم امروز ثابت کرده است زمانی که انسان فکر می کند تارهای صوتی وی به صدا در می آیند چون طبق گفته روانشاناست زبان آئینه ذهن آدمی است و زمانی که انسان به چیزی فکر می کند اگر آن مطلب یا شی برای او مفهوم باشد در ذهن او شکل می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه « زبان پدیده ای روانی و ذهنی است» ابراز کرد: در تعریف جامع از زبان آمده است که « زبان یک سیستم قراردادی منظم از آواها و نشانه های کلامی و نوشتاری متعلق به یک گروه اجتماعی و فرهنگی خاص است که برای نمایش و فهم ارتباط و اندیشه به کار می رود.

وی افزود: به گفته استاد شفیعی کد کنی« شعر اتفاقی است که در زبان می افتد» در همین رابطه است که ارتباط تأثیرات مستقیم شعر را در زبان می بینیم.

فاطمه حیدری دیگر سخنران این مراسم و استاد زبان و ادبیات فارسی با تشریح تاریخ مختصری از زندگی استاد شهریار انتخاب ۲۷ شهریور به عنوان روز شعر و ادب فارسی را بسیار مناسب دانست و افزود: «سید محمد حسین بهجت تبریزی» ملقب به شهریار روستازاده ای بود که آموزه های خود را در مکتب پدر آموخت.

وی با بیان اینکه در مکتب خانه های قدیمی شاگردان در سال های سوم و چهارم قادر به خواندن متون سخت ادبی مانند شاهنامه و کلیله و دمنه بودند از فاصله گرفتن دانش آموزان در دوره های جدید تحصیلی و آموزش و پرورش کشوربه دلیل تخصصی شدن علوم اظهار کرد: در مکتب همه دانش آموزان دور هم می نشستند و علوم مختلف را فرا می گرفتند و متون سخت ادبی را به سادگی می خواندند اما متاسفانه امروز در میان اساتید نیز کمتر کسی یافت می شود که بتواند این متون را به روانی و سادگی بخواند.

حیدری با بیان اینکه شهریار حافظ خوانی را نزد پدر آموخته بود ابراز کرد: جلد دوم کلیات دیوان  شهریار بیشتر اشعار در استقبال از شعر حافظ است و شهریار خود به صراحت می گوید که« هر چه دارم همه از دولت حافظ دارم».

شهریار به گفته حیدری، در تفال به دیوان حافظ تخلص شهریار را برای خود بر می گزیند و دو رویداد مهم فوت پدر در سال ۱۳۱۶ که دلیل سرودن ” حیدر بابا” شده و از دست دادن مادر که” ای وای مادرم ” را برزبان وی جاری ساخته در زندگی این شاعر و غزلسرای ایرانی خودنمایی می کند.

وی با تاکید بر اینکه شهریار در هنر خوشنویسی با خط نسخ، نستعلیق و ثلث توانمند بوده است وی را در نواختن ساز سنتی سه تار نیز مورد تایید استاد ابوالحسن خان صبا دانست.

این استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همچنین با بیان اینکه شهریار در انواع شعر تبحر داشته اظهار کرد: در دسته بندی اشعار شهریار می توان به قدرت و توانایی این شاعر معاصر در غزل، قصیده، شعر نیمایی و آزاد و قطعه اشاره کرد.

حیدری ادامه داد: استاد منوچهر مرتضوی در توصیف و دسته بندی اشعار شهریار گفته است که « شعرهای شهریار غزل های ساده ای است که از دل برآمده و روح شاعرانه ای در آن ها هویداست.»

وی افزود: ابداع تابلوهای رنگین و توصیف های دقیق شاعرانه، که تابلوی منحصر بفردی از ملاقات شمس و مولانا را به تصویر می کشد، تبحر در استخدام مصطلحات و کلمات به شکلی استادانه، ابداع و آفرینش آثار عاطفی بسسیار عمیق مانند ( ای  وای مادرم) از دیگر دسته بندی های استاد مرتضوی است.

آشکار بودن ردپای قصه عشق های نافرجام در همه اشعار، توجه به مذهب مانند( علی ای همای رحمت)، توجه به واقعه کربلا، توجه ویژه به زبان آذری که یکی از نقاط قوت اشعار شهریار محسوب می شود، توجه به مسائل روز مانند دیوان شهریار مربوط به واقعه شهدای مکه در سال ۶۶، توجه به عشق های مجازی زمینی که زمینه ای برای توجه به عشق آسمانی را پدید می آورد، توجه به اشعار نیمایی، بکارگیری واژه های جدید در اشعار، توجه ویژه به مسائل زنان به گونه ای منحصر بفرد و تغییر دنیا و ورود زنان به عالم سیاست و اجتماع از دیگر تقسیم بندی ها و ویژگی های اشعار شهریار به گفته این استاد دانشگاه و شاعره کشورمان است.

قرائت اشعار به زبان آذری توسط شاعران حاضر در مراسم و اجرای موسیقی سنتی به زبان آذری، از دیگر برنامه های بزرگداشت استاد شهریار بود.

مراسم گرامی داشت استاد شهریار با حضور اساتید مطرح ادبیات کشور و مسئولان فرهنگی و هنری و جمعی از علاقمندان به هنر و شعر و ادب در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد.

حیدربابا، هذیان دل، امدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟، یوسف گمگشته، علی ای همای رحمت، شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین..، برخی از اشعار این شعار معاصر و توانمند ایرانی است.

“سید محمد حسین بهجت تبریزی” ملقب به “شهریار” در سال ۱۲۸۶ شمسی در تبریز به دنیا آمد و در دهه ۶۰ چهره ماندگار ادبی شناخته شده و به همین دلیل ۲۷ شهریور در تقویم جمهوری اسلامی به بزرگداشت این شاعر بزرگ اختصاص یافته و روز” شعر و ادب پارسی”  نام گرفته است.وی در سال ۱۳۶۷ بدرود حیات گفت و پیکر وی در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ش

 

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر دانو اول خبر fff